איראן הודיעה על מעצרו של מנהיג "ארגון טרור" שפועל מארה"ב, ומואשם על ידי המשטר בפיגוע שהיה ב-2008 בעיר שיראז ובמתקפות נוספות. אותו "ארגון טרור איראני" הוא ארגון אופוזיציה של איראנים גולים שנמצא בקליפורניה.
בהודעה של משרד המודיעין האיראני נמסר שמנהיג הארגון, "ג'משיד שארמהד, שהוביל פעולות חבלה ומבצעים חמושים באיראן, נמצא כעת בידיים האיתנות של כוחות הביטחון באיראן". ההודעה לא ציינה היכן, או מתי, נעצר מנהיג ארגון האופוזיציה "אסיפת הממלכה של איראן", שמכונה גם "טונדאר" ("רעם" בפרסית).
3 צפייה בגלריה
איראן זירת פיגוע מסגד בעיר שיראז 2008
איראן זירת פיגוע מסגד בעיר שיראז 2008
זירת הפיגוע במסגד בשיראז ב-2008
(צילום: AFP)
ארגון האופוזיציה האיראני שפועל בקליפורניה שואף שאיראן תחזור להיות מונרכיה, כפי שהייתה עד המהפכה האיסלאמית ב-1979. לארגון יש ערוצי טלוויזיה ורדיו שפועלים מחוץ לאיראן. באתר הארגון נכתב שג'משיד שארמהד, המנהיג שנעצר, הוא מהנדס חשמל במקצועו שנולד במרץ 1955. הוא איראני ממוצא גרמני וחי בגרמניה לפני שעבר ללוס אנג'לס ב-2003.
לטענת איראן שארמהד היה אחראי לפיגוע שהיה ב-12 באפריל 2008 במסגד הומה אדם בעיר שיראז בדרום המדינה. בפיגוע נהרגו 14 בני אדם ו-215 נפצעו. שנה לאחר מכן איראן הוציאה להורג בתלייה שלושה גברים שהורשעו במעורבות בפיגוע, ולטענתה היו קשורים לארגון. איראן טענה שאותם גברים קיבלו פקודות מ"סוכן CIA" איראני שנמצא בארה"ב ונדרשו להתנקש בחייו של בכיר באיראן.
3 צפייה בגלריה
"הארגון תכנן להטמין מטען באתר הקבורה של חומייני"
"הארגון תכנן להטמין מטען באתר הקבורה של חומייני"
"הארגון תכנן להטמין מטען באתר הקבורה של חומייני"
השלושה שהוצאו להורג היו מוחסן איסלמיאן (21) ועלי אסגר פשתר (20), שני סטודנטים באוניברסיטה, ורוזבה יחיזדה (32). בשנת 2010 הוציאה להורג איראן עוד שניים שהואשמו בחברות בארגון, ולדבריה "הודו שהחזיקו חומרי נפץ ותכננו להתנקש בבכירים".
בהודעת השלטון באיראן נאמר שהארגון תכנן כמה "מבצעים גדולים", שנכשלו. לפי איראן הארגון תכנן בין השאר לפוצץ סכר בשיראז, להשתמש ב"פצצות ציאניד" ביריד ספרים בטהרן ולהטמין מטען חבלה במאוזוליאום של מייסד הרפובליקה האיסלאמית, רוחאללה חומייני.
3 צפייה בגלריה
באקוטובר: נתפס איש אופוזיציה שחי בפריז
באקוטובר: נתפס איש אופוזיציה שחי בפריז
באקוטובר: נתפס איש אופוזיציה שחי בפריז
ההודעה האיראנית, שבה כאמור לא נחשף מתי והיכן נעצר שארמהד, מזכירה הודיעה שהייתה באוקטובר. באותה הודעה הודיעה טהרן על מעצרו של רוחאללה זאם, עיתונאי גולה שחי בפריז. זאם ניהל ערוץ טלגרם שמילא תפקיד מרכזי במחאות שהיו נגד השלטון ב-2017 וב-2018.
בחודש שעבר איראן גזרה על זאם עונש מוות. כמו שלושת הגברים שהוצאו להורג בעקבות הפיגוע בשיראז גם הוא הורשע ב"שחיתות על פני האדמה" – אישום שבאיראן מודבק לעיתים קרובות למי שמעורבים לכאורה בריגול או בניסיון להפיל את המשטר.