3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: אבי מועלם)
פחות משעה לאחר שהשר אסף זמיר ממפלגתו התפטר מהממשלה וחזר להיות חבר כנסת, יו"ר כחול לבן בני גנץ הורה לשר המשפטים אבי ניסנקורן להתחיל בהליך למינוי קבוע למפכ"ל ופרקליט מדינה מבלי שתיאם זאת עם הליכוד. גורמים במפלגתו של נתניהו אמרו כי לא ניתן לאשר מינוי בכיר שכזה ללא ישיבת ממשלה.
בצמרת כחול לבן התגבשה בימים האחרונים ההבנה שצריך להחריף את הטון מול נתניהו ולהתנהל בהתאם לקהל הבוחרים של המפלגה - ולא לרצונות הליכוד, כך שהמפלגה צפויה לשנות כיוון כבר בימים הקרובים.
"מדינת ישראל מתמודדת עם משבר עמוק וקשה. משבר בריאותי אך לצידו ובעוצמתו משבר אמון בין ההנהגה לאזרחי המדינה. משבר אמון הנובע בראש ובראשונה מהיעדר דוגמא אישית, ומחשש אמיתי הנובע מכך שעיסוק באינטרסים פוליטיים גובר על הדאגה לבריאות הציבור ולפרנסתם של מיליוני בתי אב החרדים, ובצדק, לגורלם ולעבודתם", כתב גנץ בפייסבוק.
"היעדר היציבות ותחושת איבוד השליטה בניהול המגפה מחייבים השבת סדרי השלטון. אי אפשר עוד להמשיך את הכאוס המשבש מדי יום את חייהם של עשרות אזרחים ותיקים וצעירים", הוסיף שר הביטחון וכתב: "אי אפשר להמשיך להתייחס באדישות לטרגדיות הפוקדות מדי שבוע מאות משפחות המאבדות את יקיריהם, ואת החרדה של עשרות אלפי נדבקים בכל חודש.
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
הסדקים בממשלה נמשכים
(צילום: רויטרס)
"כדי לאפשר את השבת השליטה וסדרי השלטון הוריתי לשר המשפטים לפתוח בהליכי מינוי מואצים אך על פי הנהלים הסדורים של פרקליט מדינה קבוע, ואני קורא לפתיחתו של תהליך למינוי מפכ"ל משטרה קבוע. גם משטרת ישראל זקוקה בייחוד ברגעים אלו ליציבות ארגונית החיונית לתפקודה. שום שיקול אחר אינו יכול לבוא עוד במקום טובת המדינה, ושמירת בטחונם ובריאותם של אזרחיה".
גנץ התייחס לדריסת המפגינות אתמול ואמר: "ניסיון הפגיעה בחייהם של מפגינים לצד הפרעות סדר כנגד פקחים ושוטרים מחייבים אותנו כממשלה להשיב את תחושת התפקוד והשליטה. כשר הבטחון וכיו"ר כחול לבן, לא אאפשר עוד את המשך הכאוס והטלטלה כל עוד אני בתפקיד.
"אנחנו במלחמה. כאיש צבא, כלוחם וכחייל איני מכיר את מושג הפסקת המשימה ולכן חבריי ואני נילחם על השבת הסדר והיציבות ועל שמירת המשטר הדמוקרטי מפני אלו הזוממים להחריבו. הצטרפנו לממשלה שתפקידה למגר את הקורונה ולא את הדמוקרטיה או את שלטון החוק. מי שזה לא מתאים לו - שיקבע מועד לבחירות".
3 צפייה בגלריה
זמיר התפטר, פרקש-הכהן תמונה לשרת התיירות
זמיר התפטר, פרקש-הכהן תמונה לשרת התיירות
זמיר התפטר, פרקש-הכהן תמונה לשרת התיירות
(צילום: אבי מועלם )
על התפטרותו של זמיר כתב גנץ כי "קיבלתי בהבנה ובכאב את הודעתו של חברי השר אסף זמיר. בשבועות האחרונים ניהלנו שיחות ארוכות וכנות אשר ביטאו את רחשי הלב המשותפים לרבים בממשלה, בכנסת ובכל בית ובית בישראל. רצינו אחדות אך זו לא הממשלה לה ייחלנו".
זמיר עצמו אמר תיאר את המתרחש בישיבות הממשלה ואמר כי "לא מתקיימים בה דיונים משמעותיים על הנושאים הבוערים באמת. הרמה של הדיונים נמוכה ולא מעמיקה. שיקולים אישיים גוברים על האינטרס הציבורי. ‎לנתניהו אין יכולת לחלץ את המדינה מהמשבר העמוק שהיא נמצאת בו. הרי הוא הוביל אותנו לתוכו. הוא האחראי הראשי למצב הבריאותי, הכלכלי ולשבר החברתי שמאיים על כולנו. אני חרד למדינה. חרד שהיא על סף שבר מוחלט. וברור לי שזה לא ישתנה כל זמן שנתניהו הוא ראש הממשלה".
במפלגה החליטו כי השרה אורית פרקש-הכהן תמונה במקומו, והשר מיכאל ביטון יחליף אותה במשרד לעניינים אסטרטגיים. פרקש-הכהן מסרה כי "סיכמנו שאשאר במקביל עוד כחודש וחצי במשרד לנושאים אסטרטגיים כדי לסיים מהלכים שיזמתי בהתוויית כיווני פעולה חדשים למשרד. אסף זמיר, חברי האהוב, מכבדת את החלטתך במציאות לא פשוטה, בדרך קשה לכולנו. שמחה שתישאר איתנו".
בליכוד תקפו את השר המתפטר ומסרו כי "בשעה שראש הממשלה הוביל דיון רב-משתתפים עם ראשי הציבור החרדי כדי להילחם בקורונה, אסף זמיר בורח מהמערכה רק כדי לקושש קולות בבחירות המקומיות בתל אביב. הוא זה שעוסק בפוליטיקה קטנה בשעה שראש הממשלה נתניהו נאבק מסביב לשעון למען הצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל. כחול לבן צריכים להחליט אם הם עובדים באחדות מתוך הממשלה שנלחמת בקורונה או שהם ממשיכים לייצר תוהו ובוהו בתוך הממשלה ובכך פוגעים בפעולות הנדרשות לטובת אזרחי ישראל".