השבוע הנוכחי אמנם הוגדר על ידי רבים כ"דרמטי" בכל הנוגע לגורלה של ממשלת האחדות, בשל האפשרות שהכנסת תתפזר. עם זאת, כפי שכבר קרה לאחרונה יותר מפעם אחת במשברים השונים, ייתכן ששני הצדדים, הליכוד וכחול לבן, ימשיכו למרוח זמן ויברחו גם השבוע מהכרעות. ביום רביעי תעלה לקריאה טרומית ההצעה לפיזור הכנסת, אך גם אם תעבור - הכנסת עדיין לא תתפזר. ynet עושה סדר בפלונטר הפוליטי.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, בני גנץ
בנימין נתניהו, בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: יריב כץ, אלכס קולומויסקי)

לוחות הזמנים

לכאורה הכל מתכנס ליום רביעי הקרוב, המועד שסימן יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, כמועד ההצבעה על החוק לפיזור הכנסת.
בשבועיים שחלפו עלתה כבר לסדר היום של מליאת הכנסת הצעת חוק לפיזורה, אבל בכל פעם לפיד משך אותה ברגע האחרון ולא העלה אותה להצבעה, לאחר שגילה שאין לה רוב.

בישיבת הסיעה שערך בשבוע שעבר, הודיע לפיד כי לא יהיו יותר דחיות וההצעה תעלה להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב, בכל מקרה.
למה זה משנה? לפי תקנון הכנסת, אם הצעת חוק פרטית עלתה להצבעה במליאה ונפלה – לא ניתן להגיש אותה שוב במשך חצי שנה. כך גם יקרה אם ההצעה לפיזור הכנסת אכן תעלה להצבעה ביום רביעי ולא תעבור.
רק במקרים מסוימים יו"ר הכנסת יכול לאשר באופן חריג להעלות שוב הצעת חוק שכבר נפלה. כבר היו מקרים כאלו בעבר, אך הם היו בודדים.
3 צפייה בגלריה
יריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
יריב לוין בפתיחת מושב החורף של הכנסת
לוין. אם ההצעה תיפול - הוא היחיד שיכול לאשר להעלותה מחדש לפני שעוברת חצי שנה
(צילום: דוברות הכנסת- יניב נדב)
בתרחיש כזה, שבו הצעת החוק נופלת, כחול לבן מוגבלת מבחינת היכולת שלה לפזר את הכנסת במקרה של מחלוקת עם הליכוד. כדי להעלות מחדש את החוק היא תצטרך את הסכמת הליכוד, או לכל הפחות את שיתוף הפעולה של יו"ר הכנסת לוין.

המחלוקת על התקציב

המשבר בין כחול לבן והליכוד הוא סביב תקציב המדינה, שאין הסכמה עליו. ההסכם הקואליציוני, שנחתם בין המפלגות עם הקמת הממשלה בחודש מאי, דיבר על תקציב דו שנתי שיאושר בכנסת.
אבל ככל שהזמן חלף התברר שלליכוד אין כוונה להעביר תקציב דו שנתי לשנים 2020 ו-2021, מה שלכאורה מהווה הפרה של ההסכם הקואליציוני, ומה שגורם לכחול לבן לרצות לפרק את הממשלה.
למה שאלת התקציב דרמטית? בהסכם הקואליציוני נקבע כי בכל מקרה שבו תתפזר הכנסת והממשלה תיפול – הרוטציה בין נתניהו לגנץ תיכנס לתוקף באופן אוטומטי. כלומר, נתניהו יפנה את מקומו וגנץ ייכנס לתפקידו כראש הממשלה – חוץ ממקרה אחד: אם הממשלה תתפרק בעקבות אי הסכמות סביב התקציב, הרוטציה לא תתקיים בכל מחיר.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
גנץ ונתניהו. התקציב משפיע על קיום הרוטציה
(צילום: AFP)
בכחול לבן טוענים שהתנערות הליכוד מתקציב דו שנתי, שיבטיח את קיום הרוטציה, מקורה בחוסר תום לב של נתניהו. לטענתם, נתניהו רוצה להעביר תקציב חד שנתי ל-2020, שעוד מעט נגמרת, כדי להשאיר לעצמו תחנת יציאה נוספת בחודש מרץ, סביב השיחות על תקציב 2021, ואז יוכל ללכת לבחירות בעקבות התקציב – מבלי שיהיה חייב לפנות את מקומו.

אז מה קורה עכשיו?

בכחול לבן עושים בימים האחרונים מאמצים רבים כדי למצוא נוסחה שתאפשר אישור תקציב לשנים 2021-2020 ותיתן יציבות שלטונית שתבטיח את קיום הרוטציה.
למרות זאת, בצמרת המפלגה משוכנעים שנתניהו כבר התגבש סביב הרעיון שלא יפנה את מקומו בהתאם להסכם הקואליציוני. לכן, גנץ הודיע היום (ב') בישיבת שרי כחול לבן כי רק לקראת יום רביעי המפלגה תגבש עמדה סופית בנוגע להצעת החוק לפיזור הכנסת.