הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה בצהריים (ב') כי השלטונות באיראן הסכימו להאריך בחודש את ההסכם שמאפשר לסוכנות להמשיך לתעד את המתרחש בכמה מהמתקנים הגרעיניים של הרפובליקה האיסלאמית.
ההודעה על הארכת ההסכם הזמני, שתוקפו פג אתמול, מגיעה על רקע הדיווחים על התקדמות בשיחות הלא-ישירות בין טהרן לוושינגטון בווינה במטרה להציל הסכם הגרעין, ולפיכך יש הרואים בה איתות מסוים בנוגע לכוונותיה של טהרן.
3 צפייה בגלריה
מתקני הגרעין באיראן/ מצלמות הפקחים ימשיכו לתעד
מתקני הגרעין באיראן/ מצלמות הפקחים ימשיכו לתעד
מתקני הגרעין באיראן/ מצלמות הפקחים ימשיכו לתעד
(צילום: AP)

איראן, נזכיר, מפרה כבר קרוב לשנתיים את הסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המעצמות ב-2015, הסכם שבמסגרתו הוסרו מאיראן רוב הסנקציות הבינלאומיות שחנקו את כלכלתה במשך שנים, והיא מצדה צמצמה את פעילותה הגרעינית ונפתחה לפיקוח הדוק יותר של סבא"א.
איראן מפרה כעת את ההסכם במחאה על כך שארה"ב פרשה ממנו ב-2018 בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ, והטילה עליה מחדש את הסנקציות האמריקניות. במסגרת התרת התחייבויותיה של איראן, אישר הפרלמנט בטהרן חוק שנכנס לתוקף בפברואר והגביל את שיתוף הפעולה עם סבא"א.
במערב העריכו שהגבלת הגישה של פקחי הגרעין למתרחש במתקנים האיראניים תפגע קשות במאמצים להצלת הסכם הגרעין, ועל רקע ההערכות הללו יו"ר סבא"א רפאל גרוסי הגיע בפברואר לאיראן והצליח אז להשיג סיכום זמני לשלושה חודשים בלבד: איראן תאפשר למצלמות של הסוכנות להמשיך לתעד את המתרחש בתוך המתקנים, אך תשמור על התיעודים ולא תעביר אותם לפקחי האו"ם. באיראן איימו כי אם לא יושג הסכם להסרת הסנקציות בתום התקופה הזו הסרטונים ממצלמות המעקב יימחקו.
3 צפייה בגלריה
מריאנו גרוסי יו"ר סבא"א החדש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גרעין
מריאנו גרוסי יו"ר סבא"א החדש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גרעין
יו"ר סבא"א רפאל גרוסי. איראן מאיימת למחוק את הסרטונים
(צילום: AFP)
אתמול הודיעו גורמים שונים בטהרן כי פג תוקפו של ההסכם, אולם מסיבת העיתונאים שתכננו לערוך שם הרשויות נדחתה על רקע המגעים מול סבא"א. כעת צלחו המגעים הללו, ויו"ר סבא"א גרוסי הודיע כי ההסכם הוארך בחודש. גם כעת הפקחים לא יקבלו לידיהם את הסרטונים מהמצלמות, כך שהאיום האיראני למחוק אותם עומד בעינו.
ברקע להסכם הזמני עומדות כאמור השיחות בווינה. מיכאיל אוליאנוב, שגרירה של רוסיה בסוכנות הגרעין של האו"ם, בירך על ההסכם הזמני. "זה יעזור לשמר אווירה עסקית בשיחות בווינה על הסכם הגרעין ולהגיע לתוצאה מוצלחת של המאמצים הדיפלומטיים לחידושו", הוא צייץ בטוויטר.
באיראן הביעו בשבוע שעבר אופטימיות בנוגע לשיחות בווינה, בתום הסבב הרביעי שלהן. נשיא איראן חסן רוחאני טען כי כבר הושג הסכם עקרוני בשיחות וכי הסנקציות המרכזיות יוסרו. "הצדדים דנים כעת בסוגיות משניות ובפירוטים כאלה ואחרים", אמר רוחאני. "יש הסכמה לבטל גם את הסנקציות וההגבלות על הנפט, התעשיות הפטרוכימיות, הספנות והמשלוחים, הביטוח והבנק המרכזי. מדובר בצעד גדול ומרכזי, יש כבר הסכם עקרוני".
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ג'ו ביידן וחסן רוחאני
ביידן ורוחאני. רוצים להגיע להסכם לפני הבחירות באיראן ב-18 ביוני
(צילום: AP, Office of the Iranian Presidency)
בארה"ב השמיעו אתמול נימה זהירה יותר. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר כי לוושינגטון עדיין לא ברור אם איראן מוכנה לנקוט את הצעדים הנדרשים כדי שתעמוד מחדש בתנאי ההסכם. "איראן, אני חושב, יודעת מה היא צריכה לעשות כדי לחזור לציית להסכם הגרעין, ומה שלא ראינו עדיין הוא האם היא מוכנה לקבל את ההחלטה. זה המבחן ואני לא חושב שקיבלנו תשובה לכך", הוא אמר בריאיון לרשת ABC.
שיחות הגרעין בווינה נערכות ברובן בקומת המרתף של מלון יוקרה, שם מכונסים נציגי איראן, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה – המדינות שלא פרשו מההסכם. השיחות מתנהלות בזמן שנציגי ארה"ב נמצאים במלון אחר, בצד השני של הרחוב, ושליחים מעבירים מסרים אליהם ומהם, משום שאיראן סירבה לאפשר לנציגיה לקיים איתם שיחות ישירות. הצדדים מעוניינים להגיע להסכם לפני הבחירות לנשיאות איראן, שייערכו ב-18 ביוני.