3 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי לאחר שובו מביקור בטהרן
רפאל גרוסי לאחר שובו מביקור בטהרן
גרוסי אחרי ששב מטהרן. זמן למו"מ
(צילום: EPA)
הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה אמש (יום א') כי איראן תמשיך להעניק לפקחיה גישה למתקני הגרעין שלה, אולם תגביל אותם במקרים מסוימים, כחלק מהניסיון של הרפובליקה האיסלאמית להפעיל לחץ על המערב וכשברקע מרחפת האפשרות של חזרה אמריקנית ואיראנית להסכם הגרעין.
ראש סבא"א רפאל גרוסי ביקר אתמול באיראן ובסיום הביקור הודיע כי הסוכנות שבראשה הוא עומד הגיעה ל"הבנות טכניות" עם טהרן על מרחב נשימה של שלושה חודשים שבהם יתאפשר המשך הפיקוח על תוכנית הגרעין האיראנית.
3 צפייה בגלריה
פקחי סבא"א באיראן, ארכיון. אופן הפעילות ישתנה
פקחי סבא"א באיראן, ארכיון. אופן הפעילות ישתנה
פקחי סבא"א באיראן, ארכיון. אופן הפעילות ישתנה
(צילום: AP)
"התקווה של סבא"א הייתה לייצב את המצב", אמר גרוסי עם נחיתתו בנמל התעופה בווינה, שם שוכן מטה הסוכנות. "אני חושב שההבנות מאפשרות להתייעצויות ברמות פוליטיות אחרות להתקיים, והכי חשוב - נוכל להימנע ממצב שבו מבחינה פרקטית אנחנו פועלים באופן עיוור".
גרוסי הסביר כי במסגרת ההבנות שלו עם המנהיגים האיראנים, מספר הפקחים על אדמת איראן לא ישתנה. "מה שישתנה זה סוג הפעילות שהסוכנות תוכל לבצע", אמר מבלי לפרט במה מדובר. הוא הדגיש כי הפיקוח ימשיך להתקיים "בצורה מספקת", וציין כי החוק שאישר הפרלמנט האיראני ובו נאסר על ביקורים שונים של פקחים באתרים שעליהם לא הצהירה איראן כאתרי גרעין מוכרזים, אכן ייכנס לתוקפו ב-23 בפברואר.
3 צפייה בגלריה
רפאל גרוסי בפגישה עם שר החוץ האיראני זריף
רפאל גרוסי בפגישה עם שר החוץ האיראני זריף
זריף עם גרוסי, אתמול בטהרן. המצלמות ינותקו
(צילום: AFP)
החוק שאושר בדצמבר האחרון על-ידי הפרלמנט האיראני שנשלט בידי אנשי המחנה השמרני יותר במדינה, קובע כי אם עד 23 בפברואר לא ידאגו המדינות האירופיות החתומות על הסכם הגרעין להקל את הסנקציות על מגזרי הנפט והבנקאות האיראניים, טהרן תמנע ביקורים שעוגנו בהסכם הגרעין לפני שש שנים. לפי החוק, הממשלה האיראנית תמנע מפקחי סבא"א את האפשרות לקבל גישה בהתראה קצרה לכל אתר שאינו מוכרז כאתר גרעין, ושאותו הפקחים מחשיבים כחיוני לאיסוף המידע שלהם.
צעד נוסף שהאיראנים הודיעו אתמול כי ינקטו הוא ניתוק המצלמות שמתעדות עבור סבא"א במאות אלפי תמונות מדי יום את המתרחש באתרי איראניים שאחריהם עוקבת הסוכנות. על הצעד הזה הכריז שר החוץ האיראני מוחמד זריף עוד לפני שנפגש עם גרוסי. "זה לא אולטימטום ולא דד-ליין לעולם", אמר זריף בריאיון לטלוויזיה האיראנית. "זה עניין פנימי בין הפרלמנט לממשלה. אנחנו צריכים ליישם את חוקי המדינה, והפרלמנט אימץ את החקיקה הזו - בין אם אנחנו אוהבים את זה או לא".

בדברים שנשא בנמל התעופה בווינה, גרוסי לא התייחס לניתוק המצלמות שהבטיח זריף. הוא הדגיש כי על מנהיגי אירופה וארה"ב לטפל במצב באמצעות משא ומתן. "מה שהסכמנו עליו הוא מעשי. זה שימושי כדי לגשר על הפערים", אמר. "זה מציל את המצב עכשיו. אבל כמובן שכדי להגיע ליציבות צריך להיות מו"מ פוליטי - וזה כבר לא תלוי בי".
בוושינגטון, ג'ייק סאליבן, יועצו לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אמר כי הנשיא עדיין מוכן לדון עם איראן בתנאי החזרה להסכם הגרעין. "ההצעה הזו עדיין על השולחן, כי אנחנו מאמינים שדיפלומטיה היא הדרך הכי טובה לעשות זאת", אמר סאליבן. הוא ציין כי ארה"ב גם מקיימת שיח עם איראן בנוגע לאזרחים אמריקנים המוחזקים ברפובליקה האיסלאמית. מנגד, דובר משרד החוץ האיראני הכחיש כל קיום של שיחות ישירות בין ארה"ב לאיראן. הוא אישר כי שגרירות שווייץ בטהרן, שמתווכת בין הצדדים, אכן העבירה מסרים בין שתי המדינות בנוגע לנושא.
במאי 2018 הכריז ממשל טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין, בטענה שמדובר בהסכם רע. בעקבות הפרישה החזיר הממשל את מלוא הסנקציות האמריקניות על איראן, וזו מצדה החלה להתנער מעוד ועוד התחייבויות שהיא נתנה בהסכם. היא דרשה משאר מדינות אירופה, בעלות בריתה של ארה"ב, לפצות אותה אם ברצונן שתישאר בהסכם, אבל אלה לא עמדו בדרישתה, עובדה שרק קירבה עוד יותר את ההסכם לקריסה מוחלטת.
לאורך קמפיין הבחירות שלו הבהיר ג'ו ביידן כי הוא מעוניין להחזיר את ארה"ב להסכם, ובשבוע שעבר הכריזה וושינגטון כי תצטרף לשיחות בין המעצמות לבין איראן שבהן תידון האפשרות לחזרה שכזו. עם זאת בין ממשלו לבין טהרן עדיין מתנהלים כיפופי ידיים, ואיראן טוענת שלא תחזור למלא את חלקה בהסכם לפני שארה"ב תסיר את הסנקציות שהטילה עליה. ממשל ביידן מצדו טען כי לא יסיר את הסנקציות לפני שאיראן תחדל להפר את ההסכם בעצמה.