3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד נפתלי בנט
יאיר לפיד נפתלי בנט
ברית האחים חוזרת? יאיר לפיד ונפתלי בנט
(צילום: קובי קואנקס)
למרות הלחצים הכבדים מצד הליכוד ובצלאל סמוטריץ', יו"ר ימינה נפתלי בנט עסק ב-48 השעות האחרונות בבדיקה אחרונה שלא נותר שום סיכוי לממשלה בראשות בנימין נתניהו בהיעדר עריקים שיצטרפו אליה. למקורביו אמר כי בסוף השבוע הזה הוא צפוי לקבל את ההכרעה הסופית אם ללכת עם יאיר לפיד לממשלה משותפת.
בשבועות האחרונים, ובמהלך מבצע "שומר החומות" במיוחד, בנט העדיף שלא לנהל מגעים עם לפיד, ובין השניים שרר נתק. העובדה שלא נמצאו שני העריקים הנדרשים שיסייעו בהקמת ממשלת ימין הובילה את בנט לחזור לחלופה הראשונה שהוצעה לו בהיותו לשון מאזניים.

המגעים לממשלת לפיד-בנט - כתבות נוספות

יו"ר ימינה, שמחוץ לביתו התקיימה אתמול (שישי) הפגנת תמיכה בכניסה לממשלה עם לפיד, וידא ביומיים האחרונים שאם יבחר בכך לא ייתקל בהתנגדות ממפלגות אחרות, דוגמת תקווה חדשה, וכי יהיה רוב לממשלה שכזו. נכון לעכשיו, ההערכה היא שגם איילת שקד שהתנגדה להצטרף לממשלת אחדות, תסכים לכך בהיעדר ברירה אחרת.

בליכוד ניסו עד הרגע האחרון ללחוץ על בנט - ודקות ספורות לפני כניסת השבת פרסמו בעמוד הפייסבוק של המפלגה האשמות נוספות נגדו. "יש עוד מי שמאמין שבנט לא דוהר לשמאל?", כתבו במפלגה. "בנט ברח מסיכום משותף שהושג עם הליכוד להקמת ממשלת ימין ורץ לממשלת שמאל עם לפיד, מרצ, העבודה והמשותפת. הם מתכוונים להודיע על כך ביממה הקרובה ולהשביע את ממשלת השמאל בשבוע הבא". יצוין כי עד כה לא דובר על ממשלה יחד עם הרשימה המשותפת.
"ההונאה היא בלתי נתפסת", טענו בליכוד. "זו לא רק הפרה בוטה של כל ההבטחות של בנט מלפני כמה שבועות, אלא גם מלפני כמה ימים, כשבנט אמר במהלך הלחימה נגד החמאס שממשלת שמאל ירדה מהפרק. מה נשתנה? כלום! בנט ברח לשמאל וימינה הפכה לשמאלה".
קודם לכן במפלגתו של נתניהו שקלו להציע לגדעון סער להיות ראשון ברוטציה עם נתניהו, אך בתקווה חדשה לא הגיבו לפרסומים והיחסים בין השניים עכורים ממילא - כך שמדובר באפשרות עם סיכויים לא גבוהים.
אתמול בצהריים ראש הממשלה נתניהו פרסם סרטון שבו הזהיר מהקמת ממשלה בלעדיו וטען להסכם שהושג עם ימינה שבנט סירב לחתום עליו. נתניהו ניסה לקרוא לבנט ולשקד פעם נוספת להתחרט על המגעים עם לפיד ולחבור אליו. "תגלו את האומץ, תעמדו על העקרונות. תלכו איתנו ואנחנו נקים ממשלה ונלך יחד", אמר. "נבטיח לכולם את הביטחון הפוליטי, אבל זה מה שחשוב? להקים ממשלת שמאל בטענות שווא? לסכן את ארץ ישראל? תוכיחו שהמנדטים שקיבלתם לא נתקבלו בשקר. בפוליטיקה יש הרבה ציניות, אבל שקרים כאלה, בוטות כזאת, גסות כזאת, עוד לא ראיתי. בושה, יש לכם זמן להתעשת".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעות בלוק הימין
ישיבת סיעות בלוק הימין
שיגרו מסרים לבנט עד כניסת השבת. נתניהו ודרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם יו"ר ש"ס, אריה דרעי, שהיה זה שערב להסכם הרוטציה עם בני גנץ, צייץ לפני כניסת השבת: "קריאה אחרונה, לפני כניסת שבת, לנפתלי בנט. אם ימינה תחתום על הסכם עם הליכוד, תוקם מיידית ממשלת ימין בת 65 חברים. אתה יודע זאת".

חלוקת התיקים המסתמנת

אם המהלך להקמת ממשלת אחדות יצא לפועל, נפתלי בנט יעמוד בראש הממשלה למשך שנתיים, ולאחר מכן יחליף את יאיר לפיד שיכהן בתור שר החוץ באותה התקופה.
כמו כן, בני גנץ אמור להמשיך בתפקידו כשר הביטחון, איילת שקד צפויה לקבל את משרד הפנים, וגדעון סער יעמוד בראש משרד המשפטים. אביגדור ליברמן צפוי לקבל את תפקיד שר האוצר, ואת תפקיד יו"ר הכנסת ימלא מאיר כהן. יפעת שאשא-ביטון צפויה להיות שרת החינוך.
3 צפייה בגלריה
ראשי המפלגות ב"ממשלת השינוי"
ראשי המפלגות ב"ממשלת השינוי"
ראשי המפלגות ב"ממשלת השינוי"
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן)
לפי ההסכמות שהושגו בין מפלגת העבודה ליש עתיד, מרב מיכאלי תקבל את משרדי התחבורה וביטחון הפנים. השר השני ממפלגתה ככל הנראה יהיה עמר בר לב. במרצ יקבלו את משרד הבריאות לניצן הורוביץ, תיק הגנת הסביבה לזנדברג והמשרד לשיתוף פעולה אזורי לעיסאווי פריג'.
פורסם לראשונה: 22:20, 28.05.21