איראן עוקבת בדאגה אחרי הקרבות בין ארמניה לאזרבייג'ן, שתי מדינות שגובלות באיראן. הירי בין הצדדים הלוחמים כבר חרג מגבולות השטח שנמצא במחלוקת - המובלעת הארמנית נגורנו-קרבאך באזרבייג'ן - והאיראנים מדווחים על כמה מקרים של זליגת ירי לעיירות בגבול. בינתיים הצדדים ממשיכים להילחם, זה היום השביעי ברציפות, והקריאות הבינלאומיות להפסקת אש נפלו על אוזניים ערלות.
טהרן הזהירה היום את הכוחות הארמניים והאזריים ממקרה נוסף שבו תגיע אש הקרבות לשטחה של איראן. דובר משרד החוץ האיראני אמר היום שכל זליגה נוספת של ירי, לא משנה מאיזה צד, "תהיה בלתי נסבלת, ואנחנו מזהירים בחומרה את כל הצדדים לנקוט את אמצעי הזהירות הדרושים בנוגע לכך". הוא קרא לסיים את הלחימה בין שתי המדינות, ואמר שאיראן מוכנה לסייע במו"מ בין הצדדים.
6 צפייה בגלריה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים נגורנו קרבאך אזרבייג'ן ארמניה
הכוחות הארמניים האתניים בנגורנו-קרבאך
(צילום: EPA)
ארמניה ואזרבייג'ן מנהלות כבר עשרות שנים סכסוך על השליטה בנגורנו-קרבאך, מובלעת באזרבייג'ן המוסלמית שרוב תושביה הם ארמנים אתניים נוצריים. בשנות התשעים, אחרי קריסת ברית המועצות, פרצה מלחמה על השליטה במובלעת שבה נהרגו כ-30,000 איש.
סבב הלחימה האחרון הוא הקשה ביותר מאז הפסקת האש ב-1994. שני הצדדים האשימו את הצד השני באחריות לחידוש הקרבות ביום ראשון. ארמניה, שערבה לביטחונה של נגורנו-קרבאך, טוענת שאזרבייג'ן חידשה את הקרבות וביצעה מתקפה גדולה ב-27 בספטמבר. האזרים טוענים שהם נאלו להגיב לפרובוקציה של הכוחות הארמניים.
6 צפייה בגלריה
נפל של רקטה ששיגרו כוחות אזרבייג'ן ב נגורנו קרבאך ב קרבות עם ארמניה
נפל של רקטה ששיגרו כוחות אזרבייג'ן ב נגורנו קרבאך ב קרבות עם ארמניה
נפל של רקטה ששיגר צבא אזרבייג'ן
(צילום: רויטרס)
לאיראן אין גבול משותף עם נגורנו-קרבאך עצמה, אך היא גובלת באזורים נוספים שנמצאים בשליטת הארמנים באזרבייג'ן שבהם הייתה לחימה בשבוע החולף. בימים האחרונים כמה פצצות מרגמה התפוצצו בכפרים איראניים באזור הגבול. ביום רביעי ילד בן שש נפצע כשחמש פצצות מרגמה פגעו בכפר פרוויז קאנלו במחוז מזרח אזרבייג'ן באיראן.
סוכנות הידיעות האיראנית IRNA דיווחה שמספר גדול של תושבים שחיים לאורך הגבול, במחוז ארדביל, "צופים בקרבות בין האזרים לארמנים כל יום". בחרוז נדאבי, סגן מושל ארדביל, קרא לאזרחים להתרחק מאזור הלחימה "בהתחשב באינטנסיביות של הקרבות".
הקרבות בין הכוחות הארמניים לאזריים מאיימים לגרור את שתי המדינות למלחמה כוללת, ולגרור לסכסוך גם מדינות משפיעות באזור כמו רוסיה וטורקיה. איראן ורוסיה מנסות לקדם הפסקת אש, אך טורקיה – בעלת ברית של אזרבייג'ן המוסלמית ויריבה היסטורית של ארמניה – נוקטת גישה תוקפנית מאז חידוש הקרבות.
בשעה שרוסיה ומעצמות נוספות כמו ארה"ב וצרפת קראו לשים סוף לעוינות, טורקיה הביעה תמיכה נחרצת באזרים וקראה להם "לשחרר את השטחים הכבושים". למוסקבה יש ברית צבאית עם ארמניה, אך מנגד היא שומרת על יחסים טובים עם אזרבייג'ן.
6 צפייה בגלריה
תקיפה של טנק ארמני על ידי צבא אזרבייג'ן נגורנו קרבאך
תקיפה של טנק ארמני על ידי צבא אזרבייג'ן נגורנו קרבאך
תקיפה של טנק ארמני על ידי הצבא האזרי
(צילום: EPA)
מניין ההרוגים בסבב הקרבות האחרון עלה ל-230 בני אדם לפחות, בהם גם אזרחים. משרד הביטחון הארמני אמר היום שהכוחות הארמניים הפילו שלושה מטוסי אויב. משרד הביטחון האזרי מכחיש את הדיווח. גורמים בנגורנו-קרבאך אמרו שיותר מ-150 לוחמים נהרגו עד כה במובלעת. הרשויות באזרבייג'ן לא פרסמו כמה חיילים אזרים נהרגו, אך אמרו ש-19 אזרחים בהפצצות ועוד 55 נפצעו. כל אחד מהצדדים טוען שהוא השמיד מאות טנקים של כוחות האויב.
האזרים טענו היום שהם הצליחו לכבוש כפר ארמני בקרבאך. "היום הצבא האזרי הניף את דגל אזרבייג'ן במגדיז. מגדיז בידינו", הכריז הנשיא אילהם אלייב. גורם במשרד הביטחון הארמני אמר שהמצב בשטח משתנה במהירות. "במלחמה גדולה שכזאת שינויים שכאלה הם דבר טבעי. אנחנו יכולים להשתלט על עמדה מסוימת, ולעזוב אותה אחרי שעה", הוא אמר לכתבים.
יום אחרי שנשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח עם ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן, ועם נשיא אזרבייג'ן אלייב, וקידם הצעת פשרה חדשה, הרטוריקה של שני הצדדים רק הפכה לוחמנית יותר.
מלשכתו של אלייב נמסר היום כי הנשיא האזרי מטיל את כל האחריות על העימות האחרון על ההנהגה הארמנית. מנגד הודיעה ארמניה שהיא תשתמש "בכל האמצעים הדרושים" כדי להגן על הארמנים האתניים ממתקפות של אזרבייג'ן ולמנוע "זוועות" שיבצעו הכוחות של אזרבייג'ן ושל בעלת הברית טורקיה.
6 צפייה בגלריה
שרידי מטוס קרב ארמני שלטענת ארמניה מטוס קרב טורקי הפיל ב נגורנו קרבאך
שרידי מטוס קרב ארמני שלטענת ארמניה מטוס קרב טורקי הפיל ב נגורנו קרבאך
מטוס קרב ארמני שלכאורה הופל על ידי מטוס קרב טורקי
(צילום: EPA)
אזרבייג'ן וטורקיה הכחישו שהכוחות הטורקיים מסייעים לאזרים בלחימה, ושמורדים סורים נלחמים גם הם לצד האזרים - טענה שנשמעה גם ברוסיה ובצרפת. אזרבייג'ן השיבה שמנגד ארמנים אתניים מסוריה, לבנון, רוסיה, גיארוגיה ואיחוד האמירויות נשלחו לאזורי הקרבות.
צבא ארמניה אמנם מגיב לתקיפות של אזרבייג'ן אך נמנע עד כה מכניסה לנגורנו-קרבאך ומסיוע לכוחות הארמניים האתניים בשטח. פשיניאן הציג היום את הסכסוך כמאבק אזורי והשווה את הקרבות למלחמה של ארצו עם טורקיה העותמנית בתחילת המאה ה-20. "כל אחד מאיתנו צריך להיות מוכן להקדיש את עצמו למטרה אחרת, ששמה הוא הניצחון".