סגן נשיא ארצות הברית לא יגיע לישראל לפני סיום תפקידו: ביקור הפרידה בארץ של סגן הנשיא מייק פנס שהיה אמור להתקיים בין 10 ל-13 בינואר - שבעה ימים לפני השבעת הנשיא החדש ג'ו ביידן - בוטל במפתיע. כך נודע ל-ynet.
פנס אמור היה להמריא לביקור הפרידה שלו ב-6 בינואר, ולבקר גם בבחריין ובפולין. בישראל אמור היה לנחות במוצאי השבת של 9 בינואר, אך כעת כאמור נסיעתו בוטלה, אף שהממשלה והמשטרה כבר החלו להיערך לקראת הביקור.
1 צפייה בגלריה
פנס בכנס בוושינגטון של ועידת איפא"ק, 2018. לא יגיע לביקור פרידה
פנס בכנס בוושינגטון של ועידת איפא"ק, 2018. לא יגיע לביקור פרידה
פנס בכנס בוושינגטון של ועידת איפא"ק, 2018. לא יגיע לביקור פרידה
(צילום: AFP)
הסיבה לביטול לא ידועה ולא ברור אם יש לכך קשר לסערה הפוליטית בוושינגטון, עקב סירובו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ להכיר בתוצאות הבחירות לנשיאות.
סגן הנשיא משמש גם כנשיא הסנאט, ומתוקף תפקידו זה יוביל פנס ב-6 בינואר - שעות ספורות לפני הטיסה שכעת בוטלה - את ההליך הרשמי בקונגרס של ספירת ואשרור הצבעת האלקטורים שבה נקבעה זהות הנשיא הבא. פנס אמור להיות האיש שפותח את המעטפות ששלחו לקונגרס 50 המדינות ומחוז קולומביה שבו שוכנת הבירה וושינגטון, להקריא למי העניקו האלקטורים שלהם את קולותיהם ובסוף ההליך להכריז על המנצח - ג'ו ביידן (וסגניתו שתחליף את פנס, קמלה האריס).
אולם בצל סירובו של טראמפ להכיר בניצחון הזה, תוך שהוא טוען ללא כל ביסוס להונאות ולזיופים, יש כמה רפובליקנים שמקווים לנסות לשבש את ההליך שנחשב לרוב לביורוקרטי לחלוטין, ולדרוש הצבעה על ביטול חלק מקולות האלקטורים במדינות המפתח. טראמפ עצמו תומך בכך, ואף קרא לתומכיו להגיע לוושינגטון ולהפגין ב-6 בינואר.
כדי שתהיה הצבעה שכזו נדרש לפחות סנאטור אחד להצטרף לכמה מהמחוקקים בבית הנבחרים שכבר הכריזו שיעשו כן - וכרגע לא בטוח אם יימצא סנאטור כזה. בכל אופן, למהלך שכזה סיכויים אפסיים למנוע את השבעתו של ביידן, כיוון שכדי לבטל את הצבעת האלקטורים ממדינה מסוימת נדרש אישור של שני בתי הקונגרס. הרפובליקנים אמנם שולטים בסנאט אך רבים מהם לא יתמכו במהלך שכזה - שקרה בפעם האחרונה רק במאה ה-19 - וממילא בבית הנבחרים יש לדמוקרטים רוב.