2 צפייה בגלריה
עימותים בבלפור
עימותים בבלפור
עימותים בבלפור, לפני הסגר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בג"ץ הוציא היום (ד') צו על תנאי בעתירות נגד ההגבלות שהוטלו על ההפגנות במסגרת מצב החירום המיוחד בתקופת הקורונה, וקבע דיון בהרכב מורחב של תשעה שופטים. המשמעות היא שאם תתקבל עמדת העותרים, עשוי בית המשפט לבטל בדיעבד את תקנות החירום או לקבוע שהן לא היו חוקיות, ולכן תהיה השפעה על העתיד. המדינה נתבקשה להגיב עד 5 בנובמבר.
עוד הורה בג"ץ למדינה לעדכן על מספר הקנסות שהוטלו בשבועיים הראשונים של חודש אוקטובר בשל השתתפות בהפגנות, ולהשיב מה בדעתה לעשות לגביהם.
מדובר בעתירות שהוגשו על ידי התנועה לאיכות השלטון, ח"כ אלי אבידר, קבוצת "אין מצב" של אמיר השכל ואזרחים נוספים, נגד הגבלת ההפגנות במסגרת מצב החירום שעליו הכריזה הממשלה ושאושר בכנסת ב-29 בספטמבר.
בתגובה לעתירות הודיעה המדינה שהממשלה לא מתכוונת להאריך את מצב החירום המיוחד, ולכן התקנות יפקעו הלילה בחצות כך שהעתירה מתייתרת.
2 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
ארכיון
(צילום: אורן בן חקון)

למרות זאת, אתמול נערך דיון בבג"ץ מכיוון שלעמדת העותרים מדובר בסוגיה עקרונית. בדיון נזפו השופטים בנציג המדינה, עו"ד אודי איתן, על כך שלא הוצגו נתונים על הידבקות בהפגנות. עו"ד איתן השיב: "הטענה שאומרת שאין נתונים על הדבקות, ולכן לא היה מקום למגבלות על ההפגנות, נשמעת טוב על פני הדברים. אבל כמו שכתבנו, אין דרך לומר באופן מפורש אם יש הדבקות בהפגנות. מכיוון שבחקירה אפידמיולוגית, אלא אם כן מדובר באדם שכל הזמן ישב בבית ויצא רק להפגנה, לא ניתן להגיע לזה".
איתן הוסיף כי העמדה של משרד הבריאות לא התייחסה רק להפגנות, אלא הדגישה שברגע שכל המדינה הופכת אדומה - לא נכון לאפשר התקהלויות במרחב הציבורי.
תנועות המחאה "אין מצב", "קומי ישראל" ו"החזית הוורודה", שיוצגו בעתירה על ידי עוה"ד יאיר נהוראי ואיתן להמן, מסרו: "בית המשפט העליון הגן על הדמוקרטיה ועל זכויות היסוד של האזרחים, ובכך שמר על המפגינים.ות וההפגנות. בדרישה להתייחסות המדינה לנושא הקנסות הוא מעביר מסר ברור לגבי האכיפה הברננית של המשטרה כנגד המפגינים. הצו על תנאי שהוצא היום מדגיש את חשיבותו של בית המשפט העליון למול הטרוף הפוליטי המתנהל כאן כדי להגן על ראש ממשלה נאשם בפלילים״.
מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "זהו צעד ענק וחשוב לדמוקרטיה ולשלטון החוק בישראל. בזמן שפוליטיקאים נאשמים ניסו לדכא את ההפגנות, בא בית המשפט והעמיד אותם על מקומם ולא נתן להם לפגוע בחופש הביטוי והמחאה. אנו קוראים למשטרה ולשאר גופי מערכת אכיפת החוק לזכור שהתפקיד הראשון שלהם הוא להגן על המפגינים ולאפשר את חופש המחאה. בעקבות קריאת בג"ץ, אנו מצפים גם להחלטה על ביטולי הקנסות למפגינים".