נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שעד כה נמנע מלקרוא לישראל לחדול ממבצע "שומר החומות" בעזה, אמר הלילה (בין ראשון לשני) שממשלו "ממשיך במאמצים להביא לרגיעה מתמשכת". עם זאת, הלחצים להביא לסיום המבצע הישראלי מתגברים - ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן כבר שינה מעט את הטון, כשכתב בטוויטר כי "כל הצדדים צריכים לחתור לרגיעה - האלימות חייבת להיפסק מיד". במקביל, 28 חברי סנאט דמוקרטים חתמו הלילה על הצהרה שקוראת לישראל ולחמאס להגיע להפסקת אש.
5 צפייה בגלריה
"ממשיך במאמצים להביא לרגיעה מתמשכת". ביידן
"ממשיך במאמצים להביא לרגיעה מתמשכת". ביידן
"ממשיך במאמצים להביא לרגיעה מתמשכת". ביידן
(צילום: AFP, AP)
5 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
קורא לסיום האלימות "בישראל, בגדה המערבית ובעזה". בלינקן
(צילום: רויטרס)
ביידן, שפרסם ברכה לעולם המוסלמי לרגל חג עיד אל פיטר, אמר בה כי "אנחנו מאמינים שפלסטינים וישראלים זכאים באופן שווה לחיות בביטחון וליהנות מתנאים שווים של חופש, שגשוג ודמוקרטיה".
בלינקן, כאמור, היה נחרץ יותר מביידן - והתייחס למבצע בין ישראל לפלסטינים בכמה ציוצים שונים בטוויטר. בראשון כתב כי שוחח עם שר החוץ המצרי על "האלימות המתמשכת בישראל, הגדה המערבית ועזה", וכתב שהאלימות חייבת להיפסק מיד. בציוץ אחר כתב ששוחח עם שר החוץ הקטארי "על העבודה הדחופה לעצירת הסכסוך בישראל, הגדה המערבית ועזה. אובדן החיים במשבר מצער מאוד".
בציוץ אחר כתב בלינקן ששוחח עם שר החוץ הצרפתי "על האלימות בין הישראלים לפלסטינים", ובאחד נוסף הודיע ששוחח על כך גם עם שר החוץ הסעודי, שאת השיחה איתו כינה "חשובה". גם שם ציין בלינקן את הצורך בהפחתת המתיחות בישראל, הגדה המערבית ועזה, והוסיף: "הסכמנו שאנחנו חייבים להמשיך במאמצינו לעצור את האלימות הנוכחית ואת אובדן החיים במשבר".
5 צפייה בגלריה
עזה לאחר תקיפות צה"ל
עזה לאחר תקיפות צה"ל
ארה"ב חסמה את סין, נורבגיה ותוניסיה. עזה לאחר תקיפות צה"ל
(צילום: AP)
בתוך כך, ולאחר לילה נוסף של ירי רקטות לדרום ותקיפות אוויריות של צה"ל מהרצועה, 28 חברי סנאט דמוקרטים פרסמו הלילה הודעה שקוראת לצה"ל ולחמאס להגיע להפסקת אש. את ההצהרה הוביל הסנאטור ג'ון אוסוף ממדינת ג'ורג'יה, והיא נחתמה גם על-ידי הדמוקרט מספר 2 בסנאט דיק דרבין מאילינוי. עם זאת, מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר, שיחד עם ביידן ויו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי עומד איתן על הזכות של ישראל להגן על עצמה, לא חתם על ההצהרה.
בהצהרה של חברי הסנאט הדמוקרטים נכתב: "כדי למנוע אובדן נוסף של חיי אזרחים, וכדי למנוע הסלמה נוספת של הסכסוך בישראל ובשטחים הפלסטיניים, אנו קוראים להפסקת אש מיידית". בתווך, ממשל ביידן חסם ניסיון משותף של ממשלות סין, נורבגיה ותוניסיה לפרסם הצהרה מטעם מועצת הביטחון של האו"ם, שקוראת להפסיק את העימות.
5 צפייה בגלריה
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי
"ישראל היא כוח קולוניאלי". שר החוץ הפלסטיני
(צילום: EPA)
אמש התכנסו חברי מועצת הביטחון לדיון וירטואלי על מבצע "שומר החומות" וההסלמה בישראל מאז ההתפרעויות בירושלים. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש גינה את האלימות בין הצדדים, והזהיר מהתרחקות הסיכוי לשלום. "על האלימות להיפסק ברגע זה, ואני קורא לכל הצדדים להישמע לכך", אמר. "האו"ם מחויב לעבוד עם שני הצדדים ועם השותפים האזוריים והקוורטט כדי להביא את השלום. הדרך היחידה היא לחזור לפתרון שתי המדינות על בסיס תנאים מוסכמים".
שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל מלכי, תקף את ישראל ואת הקהילה הבינלאומית שלא פועלת מספיק מולה ואמר: "מהם הכלים שהקהילה הבינלאומית משתמשת בהן כדי להכריח את ישראל לעצור? סנקציות? פגיעה ביחסים? או שרק יסתפקו בלשכנע אותה בזמן שהיא לא מוכנה להקשיב? ישראל מבקשת ממדינות אחרות לשים את עצמן בנעליים שלה, אך ישראל לא לובשת נעליים - אלא מגפיים צבאיות. היא כוח קולוניאלי. כל מי שלא לוקח בחשבון עובד זו הוא מוטה".
5 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
קרא לגנות את חמאס. ארדן
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הציג בפתח דבריו את תמונתה של נאדין עווד בת ה-16, שהיא ואביה נהרגו מפגיעת רקטה בכפר דהמש. "בשבוע האחרון, מיליוני ילדים, נשים וגברים הסתתרו במקלטים, בעוד אלפי רקטות של חמאס נחתו סביבם. חמאס רצח עשרה אנשים, יהודים וערבים", אמר ארדן. הוא קרא למועצה לגנות את פעולות חמאס ולדרוש את פירוז הרצועה. "יש לכם שתי ברירות - אתם יכולים ליצור משוואה מוסרית כוזבת, או לתמוך בעתיד טוב יותר".
שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומס גרינפילד אמרה כי ארצה "עובדת ללא לאות בערוצים דיפלומטיים להביא לסיום העימות הזה". היא הוסיפה: "ארה"ב מעורבת באופן אינטנסיבי מול גורמים ישראלים, מצריים וקטאריים. כולם עובדים למסד תנאים לרגיעה. בכל המגעים עם השותפים האזוריים ארה"ב הבהירה שאנו מוכנים לסייע לצדדים אם ירצו הפסקת אש. כל הצדדים צריכים לחזור לעבוד ברוח טובה למען הקמת מדינה פלסטינית שתחיה בשלום וביטחון לצד ישראל".

הנשיא האמריקני וממשלו, יש לציין, מתמודדים גם עם לחצים מהאגף השמאלי במפלגה הדמוקרטית, שתוקף את ישראל ודורש מביידן לעצור את המבצע בעזה - ואף מאשים אותו באחריות להמשך המבצע. בין היתר, חברת הקונגרס הפלסטינית, רשידה טליב, נאמה עם כאפייה, טענה ש"ילדים פלסטינים נרצחים" ותקפה: "כשקוראים את הצהרות ביידן ובלינקן, נראה שהפלסטינים לא קיימים. די לשלוח כסף לממשלת האפרטהייד". מנגד, מחוקקים דמוקרטים רבים אחרים הגנו על המבצע הישראלי - בהם כאמור יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי ומנהיג הדמוקרטים צ'אק שומר.
בתוך המפלגה הדמוקרטית מתנהל בשנים האחרונות מאבק כוחות בין זרם חדש ומתחזק של פרוגרסיבים בראשות ברני סנדרס, אלכסנדרייה אוקסיו-קורטז ושותפיהם, לבין אנשי הזרם המרכזי, כמו ביידן, המזוהים עם הממסד המפלגתי ונחשבים למתונים יותר.
רשת CNN הדגישה בסוף השבוע כי ביידן והבית הלבן נראים כמי שאינם נכנעים ללחץ מהאגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית לאלץ את ישראל לחדול מפעולותיה. ברשת ציינו כי מאחורי הקלעים גורמים אמריקניים אמנם משמיעים דברים ביקורתיים יותר באוזני עמיתיהם הישראלים, בין השאר בנוגע לשייח ג'ראח, אבל גם כי בהצהרותיו הפומביות על המשבר ביידן דבק בתמיכה העיקשת בישראל.