חמישה ימים מתחילת מבצע "שומר החומות", הנשיא הדמוקרטי של ארצות הברית ג'ו ביידן ממשיך לתת אשראי לישראל. עד כה הוא נמנע מלקרוא לה לעצור את התקיפות ברצועת עזה, מסתפק בבקשות מדודות שתיזהר מפגיעה באזרחים חפים מפשע – ומעניק לה גיבוי גם במועצת הביטחון של האו"ם. וושינגטון אילצה בסוף השבוע את המועצה לדחות ישיבה בעניין המבצע מאתמול למחר, והדחייה הזו מאריכה את פרק הזמן שבו יכולה ישראל לתקוף מטרות בעזה מבלי לספוג לחץ בינלאומי כבד לעצור את הלחימה.

7 צפייה בגלריה
ביידן וטליב הנואמת בקונגרס. "אין הכרה באנושיות הפלסטינית"
ביידן וטליב הנואמת בקונגרס. "אין הכרה באנושיות הפלסטינית"
ביידן וטליב הנואמת בקונגרס. "אין הכרה באנושיות הפלסטינית"
(צילום: EPA)
הנשיא לשעבר דונלד טרמאפ האשים השבוע את ביידן כי הוא אינו נותן לממשלה בירושלים גיבוי נחרץ כמו זה שהוא עצמו נתן לה בימי נשיאותו, אבל הנשיא הדמוקרטי – שנחשב לידיד ישראל ולבעל ניסיון רב-שנים בעבודה עם בכירים ישראלים – לא רק משאיר לצה"ל מרחב פעולה, אלא גם עושה זאת למרות ביקורת חריפה מצד האגף השמאלי הרדיקלי של מפלגתו.
אחת הדמויות הבכירות באגף הזה, חברת בית הנבחרים האמריקני רשידה טליב, נשאה בסוף השבוע במליאת הבית נאום סוער שבו פרצה בבכי ותקפה את ביידן על הסיוע לישראל. טליב, חברת הקונגרס הפלסטינית הראשונה בתולדות ארה"ב, עלתה לנאום כשלצווארה כאפייה פלסטינית, וטענה כי בהצהרות הרשמיות שמנפקים בימים האחרונים על הסכסוך ביידן ובכירים אמריקנים אחרים הם אינם מכירים ב"אנושיות הפלסטינית".
"כשקוראים את הצהרות הנשיא ביידן, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שר ההגנה לויד אוסטין ומנהיגים בשתי המפלגות, כמעט אי אפשר להבין מהן שהפלסטינים קיימים בכלל", טענה טליב, שלאורך נאומה החניקה דמעות שוב ושוב, עד שפרצה בבכי. "אין בהן שום הכרה בהתקפה נגד משפחות שנקרעות מבתיהן בשעה זו ממש. אין זכר לילדים שנעצרים או נרצחים. אין הכרה בקמפיין ההפחדה והטרור המתמשך שמבצעת משטרת ישראל נגד מתפללים, שלא לדבר על מסגד אל-אקצה, המוקף באלימות, גז מדמיע ועשן. אם מחלקת המדינה שלנו לא מסוגלת אפילו להביא את עצמה לידי הכרה בכך שהרג ילדים פלסטינים הוא דבר שגוי, ובכן, אני אומר זאת למיליוני האמריקנים שניצבים לצדי נגד הרג ילדים חפים מפשע, לא משנה מאיזה מוצא אתני ומאיזו דת".
7 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל בעזה
תקיפת צה"ל בעזה
עזה עולה בלהבות, השבוע. "הפלסטינים לא הולכים לשום מקום"
(צילום: AFP)
"ידידיי, הפלסטינים לא הולכים לשום מקום – לא משנה כמה כסף תעבירו לממשלת האפרטהייד של ישראל", אמרה טליב, שהציגה בנאומה תמונות מההרס והפגיעות בעזה. "מחובתנו לסיים את משטר האפרטהייד שבו כבר עשרות שנים הפלסטינים סובלים מגזענות ומיחס בלתי-אנושי. פלסטינים סובלים, מנושלים, נהרגים – והעולם צופה ולא עושה דבר".
טליב בת ה-44 היא בתם של מהגרים פלסטינים. היא נבחרה לקונגרס לראשונה ב-2018 ואחר כך שוב ב-2020. עד כה הייתה כהונתה סוערת, והיא לוותה בעימותים עם הנשיא דונלד טראמפ ובהתנגחויות עם ישראל. בעבר הביעה תמיכה ב-BDS והתנגדות לפתרון שתי המדינות. בריאיון ל"הפינגטון פוסט" לאחר ניצחונה בבחירות ב-2018 אמרה כי בקונגרס היא מתכוונת לשמש קול עבור קרובי משפחתה בגדה המערבית. על ביקורה בישראל ובשטחים סיפרה אז: "ללכת לחוף בתל-אביב ולראות אנשים יוצאים מהמים כי אנחנו נכנסנו... אלה הסיפורים שלא סופרו".
7 צפייה בגלריה
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
טליב ועומאר במסיבת עיתונאים
אילהאן עומאר (מימין) ורשידה טליב. "ביידן מצדד בכיבוש דכאני"
(צילום: רויטרס)
לפני שנתיים התעוררה סערה דיפלומטית סביב טליב, אחרי שממשלת ישראל – בעידוד נשיא ארה"ב טראמפ – אסרה עליה ועל חברת הקונגרס המוסלמית אילהאן עומאר לבקר בישראל וברשות הפלסטינית. בישראל טענו כי השתיים מתכוונות לנצל את ביקורן כדי להשחיר את פני המדינה, וההחלטה לאסור עליהן להגיע עוררה זעם בקרב בכירים במפלגה הדמוקרטית, בהם רבים מידידיה הקרובים של ישראל.

אוקסיו-קורטז: "מה עם זכות הפלסטינים לשרוד?"

בישיבה שבה נאמה טליב בסוף השבוע עלו לדבר גם נואמים אחרים מהאגף השמאלי הרדיקלי של המפלגה הדמוקרטית, בהם מבקרים חריפים של ישראל. אחת מהם הייתה אילהאן עומאר. היא כינתה את ראש הממשלה בנימין נתניהו "מנהיג לאומן-אתני" ותקפה את ישראל על הבנייה בהתנחלויות: "זהו סכסוך שבו מדינה אחת, שזוכה למימון ותמיכה מהממשל האמריקני, ממשיכה בכיבוש צבאי בלתי חוקי של קבוצת אוכלוסייה אחרת". בציוץ שפרסמה קודם לכן השבוע תקפה עומאר את ביידן על כך שבהודעתו על שיחת הטלפון שקיים עם נתניהו לא היה אזכור לשייח ג'ראח, למסגד אל-אקצה ול"13 ילדים חפים מפשע שנהרגו בהפצצות": "אתה לא נותן קדימות לזכויות אדם. אתה מצדד בכיבוש דכאני", כתבה על ביידן.
7 צפייה בגלריה
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז
אוקסיו-קורטז. "אנחנו לוקחים בזה חלק"
(צילום: AFP)
בקונגרס נאמו גם חברותיהן של טליב ועומאר לקבוצת המחוקקות המכונה "היחידה", אלכסנדרייה אוקסיו-קורטז ואיאנה פרסלי. אוקסיו-קורטז, כוכבת עולה במפלגה הדמוקרטית, קראה לממשל ביידן להכיר בחלקו בהפרת זכויות האדם ובחוסר הצדק שמהם סובלים לכאורה הפלסטינים: "זה ענייננו, כי אנחנו לוקחים בזה חלק. הנשיא ואישים רבים אחרים הצהירו השבוע שלישראל יש זכות להגן על עצמה, וזה המסר שמהדהד כאן היום. אבל האם לפלסטינים יש זכות לשרוד?". גם פרסלי תקפה: "איננו יכולים לשתוק כשממשלתנו שולחת לישראל סיוע צבאי בשווי 3.8 מיליארד דולר שישראל משתמשת בו כדי להרוס בתי פלסטינים, לכלוא ילדים פלסטינים ולעקור משפחות פלסטיניות". פרסלי הדגישה את "חוסר הסימטריה הקיצוני במאזן הכוחות בין ישראל לפלסטינים", וטענה כי הפלסטינים מספרים את אותו הסיפור של השחורים באמריקה: "כאישה שחורה באמריקה, אכזריות משטרתית ואלימות הנעשית בהיתר מהמדינה אינן דבר זר לי".
אל מול דברי המחוקקות הפרוגרסיביות ושותפיהן עלו לנאום שורה של חברים דמוקרטים אחרים בבית הנבחרים והגנו בתוקף על פעולת צה"ל. דבי וסרמן-שולץ, למשל, הצהירה כי היא תומכת ללא סייג בישראל: "חמאס והג'יהאד האיסלאמי הם האחראים הבלעדיים להסלמה שהובילה למרחץ הדמים של ישראלים ופלסטינים. שום מדינה אינה אמורה להיות נתונה למטר של רקטות כמו זה שאנחנו רואים כעת על אוכלוסייה אזרחית בישראל. אלמלא כיפת ברזל, מספר ההרוגים שאנחנו רואים עכשיו היה גרוע יותר מהסיוט שאנחנו עדים לו". חבר הקונגרס ג'וש גוטהיימר הדגיש שחמאס הוא ארגון טרור ושאל: "מי היעד הבא לסימפתיה שלהם? דאעש? אל-קאעידה? חיזבאללה?".

ססנדרס: לשנות כיוון, להתנות את הסיוע

דברים חריפים נגד ישראל פרסם אמש גם הסנאטור היהודי ברני סנדרס, מראשי המחנה הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית ומי שהגיע למקום השני בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות. במאמר ב"ניו יורק טיימס" תחת הכותרת "ארה"ב חייבת להפסיק להיות אפולוגטית בנוגע לממשלת נתניהו" כתב סנדרס: "'לישראל יש הזכות להגן על עצמה' – אלה מילים שאנחנו שומעים הן מממשלים דמוקרטיים והן מממשלים רפובליקניים בכל פעם שממשלת ישראל, עם הכוח הצבאי האדיר שלה, מגיבה על ירי רקטות מעזה. בואו נהיה ברורים – איש אינו טוען שלישראל, או לכל ממשלה, אין זכות להגנה עצמית ולהגנה על אזרחיה. אז מדוע המילים הללו חוזרות שנה אחרי שנה, מלחמה אחרי מלחמה? ומדוע לעולם לא נשאלת השאלה: 'מהן זכויות העם הפלסטיני?'".
7 צפייה בגלריה
ברני סנדרס נאום ועידה המפלגה ה דמוקרטית ארה"ב ארצות הברית ביידן
ברני סנדרס נאום ועידה המפלגה ה דמוקרטית ארה"ב ארצות הברית ביידן
ברני סנדרס. "ממשלת נתניהו גזענית ולא-דמוקרטית"
(צילום: Getty Images)
סנדרס כתב כי נראה שארה"ב מקדישה תשומת לב לאלימות בישראל רק כשרקטות נורות מעזה, בעוד שבפועל העימות המתחולל כעת לא החל ברקטות הללו. הוא ציין את האיום לגרש משפחות פלסטיניות משייח ג'ראח, את "הכיבוש" הישראלי ביהודה ושומרון ואת המצור על עזה, והאשים את ישראל בדיכוי פוליטי וכלכלי. את ראש הממשלה נתניהו האשים סנדרס בדמוניזציה לאזרחי ישראל הפלסטינים, ובטיפוח לאומנות גזענית ושלטון אוטוריטרי, כולל באמצעות הסיוע שלו לאיתמר בן גביר ומפלגתו.
"כעת, עם נשיא חדש, לארה"ב יש הזדמנות לפתח גישה חדשה לעולם – גישה המבוססת על צדק ודמוקרטיה", כתב סנדרס. "אנחנו מספקים לישראל סיוע בשווי של כמעט ארבעה מיליארד דולר בשנה, ואיננו יכולים עוד להיות הסנגורים של ממשלת הימין של נתניהו והתנהלותה הגזענית והלא-דמוקרטית. עלינו לשנות כיוון ולאמץ גישה חסרת פניות, שתתאם גם את החוק האמריקני הקובע שהעברת סיוע צבאי אמריקני חייבת שלא לאפשר פגיעה בזכויות אדם".
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וג'ו ביידן
בנימין נתניהו וג'ו ביידן
נתניהו וביידן בעשור שעבר. סנדרס: "דמוניזציה לפלסטינים"
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
את טורו חתם סנדרס במילים Palestinian lives Matter ("לחיי פלסטינים יש ערך"), על משקל סיסמת המאבק למען שחורים בארה"ב Black Lives Matter.
רשת CNN הדגישה בסוף השבוע כי ביידן והבית הלבן נראים כמי שאינם נכנעים ללחץ מהאגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית לאלץ את ישראל לחדול מפעולותיה. ברשת ציינו כי מאחורי הקלעים גורמים אמריקניים אמנם משמיעים דברים ביקורתיים יותר באוזני עמיתיהם הישראלים, בין השאר בנוגע לשייח ג'ראח, אבל גם כי בהצהרותיו הפומביות על המשבר ביידן דבק בתמיכה העיקשת בישראל.
בתוך המפלגה הדמוקרטית מתנהל בשנים האחרונות מאבק כוחות בין זרם חדש ומתחזק של פרוגרסיבים בראשות סנדרס, אוקסיו-קורטז ושותפיהם, לבין אנשי הזרם המרכזי, כמו ביידן, המזוהים עם הממסד המפלגתי ונחשבים למתונים יותר. אף שרבים מתומכי הזרם המרכזי מסכימים עם רעיונות שונים שמקדם המחנה הפרוגרסיבי, בעיקר בכל הנוגע להיבטים כלכליים וסוציאליים, הם חוששים שהתעצמות האגף הזה לא תתקבל בעין יפה אצל רוב האמריקנים ולכן תפגע בהם בבחירות. להרחבה על המחנה הפרוגרסיבי ורעיונותיו לחצו כאן.