38 מפגינים נעצרו בתל אביב, מאות דו"חות חולקו, ארגוני המחאה טענו כי "המשטרה הגיעה לשטח כדי להתעמר באלימות במפגינים" - והבוקר עונה ממלא מקום מפכ"ל המשטרה להאשמות ומגבה את פקודיו. ניצב מוטי כהן אמר בהערכת מצב שקיים כי "לא נעצום עין נוכח הפרות בוטות, תפקידנו לאכוף את ההנחיות, במחאות ובכל מקום". לדבריו, "תפקיד המשטרה הוא לממש ולאכוף את הוראות החוק והכנסת, גם כשאינם לטעמם או לרוחם של מפריו".
הוא ציין: "אנו ניצבים בשעת חירום לאומית ובמערכה מתמשכת על החיים של כולנו. אני מחזק את ידיהם של המפקדים והשוטרים שניצבים מול אתגרים מורכבים ומשימות רבות נוכח חוסר הערכה מתמשך. נמשיך לבצע את תפקידנו באופן מקצועי וענייני וללא מורא".
8 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
"תפקידנו לאכוף את הוראות החוק, גם כשאינם לטעמם של מפריו"
(צילום: דוברת המשטרה, רויטרס)

בתגובה לדבריו טענו בארגוני המחאה כי ניצב כהן נכנע לדרג הפוליטי. "דבריו של כהן הם מפגן של ניתוק ובריחה מאחריות למחדליי המשטרה ולאלימות הקשה כלפיי המפגינים. כהן איבד את עמוד השדרה בניסיון המתמיד למצוא חן בעיני הממונה עליו. תחת אמיר אוחנה וללא מפכ"ל קבוע, הפכה המשטרה למשטרה פוליטית בשירות נאשם בפלילים. משטרת ישראל תפקידה לשמור על הזכות הדמוקרטית להפגין ולא לסכל מחאות באלימות".
בריאיון לאולפן ynet אמר קצין המשטרה, סנ"צ זיו שגיב, ראש מפלג חקירות, כי "לשוטר מותר להפעיל כוח. אנחנו לא יכולים לדעת מי חולה, מי מבודד. בימים האחרונים נתקלנו בעשרות חולים ומבודדים שיוצאים מהבתים. כל אחד ואחד כזה הוא פצצה מתקתקת שמפזרת נגיפים".
במחאה אתמול נכחו רבבות ברחבי הארץ שהפגינו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל רקע הגבלת זכות המחאה. בתל אביב התפתחו עימותים קשים שבמהלכם הופעלו פרשים ושוטרים רכובים על אופנועים. כמה מהמפגינים נפצעו קל - בהם ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי - שספג מכה משוטר ודימם. שוטרת נפצעה קל. פרט לעצור אחד, כל יתר 37 המפגינים שנעצרו שוחררו במהלך הלילה.
8 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
מעצר מפגינים בת"א
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
כיכר הבימה, אמש
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
עשרות נעצרו. ההפגנות בת"א
(צילום: AP)
אחת מהן, צעירה בת 18, שנעצרה בהפגנה בחשד שתקפה שוטרת שוחררה בבית משפט השלום בתל אביב בערבות כספית. המשטרה הגישה בקשת עיכוב ביצוע כך שהחלטת השחרור נדחתה לצהריים, עד אז המשטרה תצטרך להחליט אם לערער.
סנ"צ שגיב אמר כי "המפגינים אתמול בת"א עברו קו אדום. תקנות הקורונה אוסרות על התקהלויות ומחייבות עטיית מסכה. אתמול נתקלנו במאות מפגינים שחסמו צירי תנועה מרכזיים, שהתעמתו עם שוטרים על רקע הבקשה שלנו להתפזר. זה בלתי אפשרי וזה בלתי נסבל שמפגינים חוסמים צירים מרכזיים ומפגינים בצורה שנוגדת את החוק".
בנוגע לטענה על אלימות משטרתית ענה: "שימוש בכוח הוא כלי משטרתי לגיטימי, המחוקק נתן למשטרה את הסמכות להפעיל כוח. אני לא יכול לקבל את השימוש במושג אלימות משום שאנחנו מפעילים מדרג אחד נמוך יותר מאותו כוח שמופעל כלפינו. כאשר שוטר מגיע למתקהלים ומבקש מהם להתפזר והם אינם מתפזרים אין לנו ברירה אלא לפעול בהתאם לסמכות שלנו, ולשוטר מותר להפעיל כוח, זה התפקיד שלו".
8 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
"הפעלת כוח? ביצה ותרנגולת"
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
"רציתם מונרכיה - קיבלתם אנרכיה"
(צילום: מוטי קמחי)
-הפעלת הכוח גם מתדלקת את ההפגנות, לא? "כן אבל זה ביצה ותרנגולת. אם המפגינים לא היו מתקהלים אז לא היה צריך שוטרים בשביל לפזר אותם. הניסיון לגרור את המשטרה לתוך המאבק שהוא מאבק פוליטי ומאבק בריאותי הוא פסול. השוטרים מסכנים את חייהם, מגיעים למפגינים שחלקם לא עוטים מסכות. אנחנו רואים פה שיטה חדשה של ניסיונות לתקוף שוטרים - מתקרבים אל השוטר קרוב לפנים. יש לנו למעלה מ-2,500 שוטרים שנמצאים בבידוד בבית, יש לנו יותר מ-250 שוטרים חולים, מדובר במשאב לאומי".
-בגלל ההפגנות? "לא אמרתי בגלל ההפגנות, אמרתי בגלל שהשוטרים עובדים. חלק מההדבקות אכן אמנם לא קשורות לעבודה, אבל צריך להבין את סדרי הכוח שהמשטרה משקיעה בשביל לשמור על הסדר. אנחנו מתמודדים עם מפגינים אמוציונליים. הקהל שניצב מולנו רובו ככולו קהל נורמטיבי שומר חוק, ומה שמוביל אותו כרגע זה המון אמוציות והאמוציות האלה מנסות לגרור את המשטרה למאבק שהוא מאבק פסול".
8 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
"שיטת תקיפה חדשה - מתקרבים לשוטרים"
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
כיכר הבימה
כיכר הבימה
"לך לכלא". כיכר הבימה
(צילום: EPA)
סנ"צ שגיב אמר ש"אנחנו רואים תמונות חמורות מאוד של שוטרים שמגיעים לאזרחים שכלל לא עוטים מסכה ומתגרים בשוטרים. זה בא לידי ביטוי בעיקר אתמול - מפגינים שבצורה בוטה נמנעים מעטיית מסכה ומתקרבים לשוטרים. אנחנו לא יכולים לדעת מי חולה, אנחנו לא יכולים לדעת מי מבודד. אנחנו נתקלנו בימים האחרונים בעשרות של חולים שיוצאים מהבתים, ומאות מבודדים שיוצאים מהבתים. כל אחד ואחד כזה הוא פצצה מתקתקת שמפזרת נגיפים".
"התקנות כרגע מונעות את ההתקהלויות ואנחנו נאכוף ונמנע התקהלויות בכלל המגזרים, אם זה בתל אביב, בירושלים, בבני ברק, במגזר הערבי", הוסיף. אנחנו אוכפים בצורה שוויונית". על המאבק באכיפת ההנחיות אמר: "רק אתמול ושלשום חילקנו 7,000 דו"חות, אנחנו מתקרבים למספר של 300 אלף קנסות, אנחנו פותחים בחקירות פליליות ועוצרים חשודים שיוצאים מהבית כשהם בבידוד או כשהם חולים. צריך לקחת את זה גם בחשבון".
בעקבות האלימות שנרשמה בכמה מוקדי מחאה, בארגונים המשתתפים בהפגנות למעט תנועת הדגלים השחורים קראו לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה - להתפטר. "במקום לדאוג לשלום המפגינים, המשטרה הגיעה לשטח על מנת להתעמר בהם באלימות", נמסר בהודעה משותפת. "האחריות הבלעדית לאובדן המצפון של המשטרה היא של השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, שהפך את המשטרה למשטרה פוליטית בשירות הנאשם בפלילים. ניכר שרוחו המסיתה חלחלה מהפיקוד הבכיר לשטח".