הלילה (שני) בחצות ייסגר נמל התעופה בן גוריון לטיסות יוצאות ונכנסות עד יום ראשון לפחות, למעט מקרים חריגים. לאורך היום נרשמה תנועה דלה מאוד של נוסעים ששבו לישראל ויצאו ממנה - אבל לפי התורים בנמל התעופה JFK בניו יורק, שם נרשמו תורי ענק לטיסות לארץ - יהיו לא מעטים שיגיעו לישראל רגע לפני סגירת השמיים.
היו מי שהצליחו להקדים את הטיסה בחזרה לארץ כדי להספיק להגיע לפני שהשמיים נסגרים, והיו גם מעטים שמיהרו לרכוש כרטיסי טיסה ליעדים אחרים בידיעה שאולי לא יוכלו לשוב בזמן הקרוב. לפי שעה תאריך היעד לפתיחת השמיים הוא 1 בפברואר, עם תום הסגר, אך ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה רק היום כי ייתכן שיהיה צורך בסגירת השמיים לפחות לעוד חודש.

4 צפייה בגלריה
המונים בשדה התעופה לניו יורק בדרכם חזרה ארצה לפני סגירת נתב"ג
המונים בשדה התעופה לניו יורק בדרכם חזרה ארצה לפני סגירת נתב"ג
תורי ענק ב-JFK
(צילום: חו"ל מהודר)
4 צפייה בגלריה
נוסעים אחרונים ב נתב"ג
נוסעים אחרונים ב נתב"ג
נוסעים אחרונים בנתב"ג
(צילום: AFP)
שיא בן דוד, תושבת תל אביב, הייתה אמורה לטוס לניו יורק ביום רביעי כדי לבקר את אחותה שילדה בימים האחרונים ואמורה לשוב עמה לארץ. כששמעה על ההחלטה לסגור את נתב"ג היא החליטה להקדים את מועד יציאתה מהארץ. "עשיתי שתי בדיקות קורונה לפני כן", היא אמרה, "ידעתי שאני לוקחת סיכון ואני בהלם שהצלחתי לעלות על הטיסה". בן דוד צפויה להישאר בארה"ב כשבועיים והיא מקווה שלאחר מכן נתב"ג ייפתח: "אנחנו אופטימיים".
אבי ואסתר באלן, שעלו לפני מספר שנים לישראל מארה"ב, הגיעו גם הם היום לשער הכניסה הראשי לישראל - שעות ספורות לפני שייסגר. אבי איבד זה עתה את אביו ובני הזוג טסו לשבעה בניו יורק אחרי זמן רב שלא ראו את משפחותיהם. "המצב הזה מקשה עלינו מאוד", אמרה אסתר, "כי להם קשה להגיע לפה ולנו קשה להגיע אליהם".
אבי, מצידו, אמר כי הייתה זו דווקא הביורוקרטיה שהפכה את תהליך היציאה מהארץ למתסכל במיוחד: "בכל יום אני עסוק בלהתקשר למשרדי ממשלה ולהשיג טפסים. זה טיפשי כי יש לנו הכולהצגנו את כל הטפסים ועדיין היה קשה מאוד להצליח להקדים את הטיסה". עם זאת, הוא אומר, "אנחנו כאן בסופו של דבר ואנחנו אסירי תודה".
4 צפייה בגלריה
אבי ואסתר לאבן
אבי ואסתר לאבן
אבי ואסתר לאבן. המריאו לפני סגירת השמיים
(צילום: שמוליק דודפור)
4 צפייה בגלריה
מאיר סחיווסחורדר
מאיר סחיווסחורדר
מאיר סחיווסחורדר. "אין מדינה בעולם שלא מאפשרת לאזרחיה לחזור"
בינתיים, ישראלים רבים שנמצאים בחו"ל ולא הצליחו להקדים את הטיסות זועמים על כך שהחלטת הממשלה התקבלה ללא התראה מוקדמת מספיק שיכולה הייתה לאפשר להם לשוב בזמן.
מאיר סחיווסחורדר, תושב ירושלים שאיבד את הוריו ושלושה מאחיו בפיגוע במסעדת סבארו, טס לפני כמה ימים לנסיעת עסקים בארה"ב לאחר שביצע את שני החיסונים מפני קורונה כדי שלא יידרש לבידוד כשישוב. "אין מדינה בעולם שלא מאפשרת לאזרחים שלה לחזור, אפילו אם הם חולים מאומתים", אמר מאיר בזעם. הוא הוסיף: "רק אצלנו התחושה היא שכאילו מנהלים את האירוע, אבל אין דבר בקבלת ההחלטות וההנחיות משתנות בכל כמה ימים".

יישארו בתאילנד עד שנתב"ג ייפתח: "בלי כסף או מקום לשהות בו"

מאור עמר, ששוהה בתאילנד עם אשתו ושתי בנותיו - בנות שנתיים וחמש - היה צריך להגיע לישראל בטיסה שתוכננה לצאת מבנגקוק לישראל בעוד שלושה ימים - 28 בינואר. אלא שהניסיון להקדים את הטיסה לא צלח - וכעת הם ייאלצו להישאר שם עד לפתיחתו המחודשת של נתב"ג. הוא מספר שבשל העובדה שאשתו אזרחית תאילנד, "היה קשה מאוד לקבל את האישור לשוב לישראל".
עמר הוסיף: "אנחנו כבר שבועיים בבנגקוק, מחכים לטיסה בחדר שכור בגודל של 28 מ"ר לארבע נפשות. אנחנו חיים מאדי החסכונות שהיו לנו. במצב הזה לא נוכל לחזור וניתקע בלי מקום לשהות בו ובלי כסף".
בתוך כך, רגע לפני שאיסור הנחיתות בישראל ייכנס לתוקף, נחתה הבוקר טיסה מאוקראינה ועליה כ-140 עולים חדשים, אך יתר מאות העולים שהיו צריכים להגיע השבוע - בהם כ-330 ממתינים מאתיופיה שהיו צריכים לנחות בישראל במסגרת מבצע "צור ישראל" - ייאלצו להמתין להחלטה אחרת של הממשלה.