לאחר קיפאון שנמשך מאז סוף השנה שעברה, מקורות מצריים מסרו כי בחודש האחרון חודשו המגעים בין ישראל לחמאס בנוגע לקיום עסקת שבויים. זאת לאחר שבחודש דצמבר, ישראל העבירה דרך משלחת מודיעין מצרית הצעה לחמאס בנוגע לקיום העסקה. ההערכה בישראל הייתה שלנוכח התחלואה הנרחבת של הקורונה בעזה ניתן לצפות לשיתוף פעולה, ואילו בחמאס לא ציפו לפריצת דרך עקב היותה של ישראל בדרך לבחירות.
לדברי אותם מקורות שמסרו את הדברים לעיתון אלערבי אל-ג'דיד, אותם מגעים הוקפאו בסופו של דבר לאור "גישה לא מתפשרת שהציגה ישראל במהלכם" וחודשו כעת בתמיכה של גרמניה ונורווגיה. ככל הנראה לוקח בהם חלק השליח החדש של האו"ם למזרח התיכון, תור וונסלנד, אשר נחשב למומחה בסכסוך.
ב-ynet נחשף בזמנו כי ההצעה הקודמת שישראל העבירה לחמאס כללה הגדלת סיוע לרצועת עזה לצורך המאבק בקורונה, אך הובהר לחמאס כי לא ישוחררו אסירים "עם דם על הידיים".
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מעורב במגעים. מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר
(צילום: EPA)
המקורות מסרו כי המצרים דנו בדבר חידוש המגעים עם בכירי חמאס בקהיר במהלך פגישת כלל הפלגים הפלסטינים בנוגע לקיומן של הבחירות לפרלמנט הפלסטיני. מי שמעורבים במגעים הם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ומרואן עיסא שמשמש כגורם המקשר בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית בחמאס.
אותם מקורות הבהירו שישראל ממשיכה להתעקש על כך שלא תשחרר את האסירים אותם דורש חמאס לכלול בעסקה, אך עם זאת היא הביעה נכונות לשחרר במסגרת העסקה נשים פלסטיניות הכלואות בישראל וכן פלסטינים ששוחררו במסגרת עסקת שליט ונעצרו מחדש על ידי ישראל.
2 צפייה בגלריה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
מעבר ארז לרצועת עזה. ארכיון
(צילום: רועי עידן)
בשבוע שעבר דווח בתקשורת הפלסטינית כי משלחת של המודיעין המצרי ביקרה ברצועת עזה, ולפי אותם מקורות המשלחת נועדה טרם כניסתה לעזה (דרך מעבר ארז) עם בכירים ישראלים. בנוסף, נראה שבימים אלה לחמאס יש אינטרס להגיע להסכם עם ישראל בשל הרווח הפוליטי שיוכל לקבל שבועות ספורים לפני קיומן של הבחירות לפרלמנט הפלסטיני.