התפתחות משמעותית נרשמה היום (ה') בדרך לעסקה קרובה עם סוריה לשחרור הישראלית הכלואה במדינה, בתמורה לשחרור כלואים בישראל, בתיווך רוסיה. כך נודע ל-ynet.
לפי ההערכה בישראל, עסקת החילופים תסתיים היום אלא אם יהיו הפתעות. גורמים ישראלים אמרו כי הייתה תקווה שהצעירה תוחזר לארץ במטוס שעמו שבו אתמול ממוסקבה מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת. ההערכה בישראל כי הצעירה חצתה את הגבול לסוריה רגלית, אך ניתן יהיה לדעת זאת בוודאות אחרי שתעבור חקירת שב"כ.
2 צפייה בגלריה
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת ודיאב קהמוז
(צילום: עידו ארז, יואב זיתון)
הפרשה נחשפה אתמול בסוכנות הידיעות הסורית, יום לאחר ישיבת הממשלה הסודית לאישור עקרוני של העסקה לשחרור הישראלית, חרדית לשעבר בשנות ה-20 לחייה, במקור ממודיעין עילית.
לפי סוכנות הידיעות הסורית, דיאב קהמוז וניהאל אל-מקת היו אמורים לעבור לסוריה תמורת הצעירה שחצתה את הגבול. אבל ישראל שכחה לשאול אותם לפני כן אם יסכימו לגירוש, ובין היתר בשל כך העסקה התעכבה. כעת לא ברור אם אמנם הם יהיו ה"תמורה" הישראלית.
אל-מקת היא אחותו של "זקן האסירים הסורים" ששוחרר בעסקה קודמת עם דמשק, ואילו קהמוז הואשם לפני ארבע שנים וחצי בתכנון לבצע פיגוע בשם חיזבאללה במרכזי קניות בצפון ונשלח ל-14 שנות מאסר. מטעם "מועדון האסיר הפלסטיני" נמסר אתמול כי קהמוז מתעקש לחזור לביתו בכפר רג'ר, ולא לסוריה.
אמש התברר עוד כי הסורים הם שפנו לרוסיה בנוגע לצעירה לאחר שהבינו שיש לה בעיה מסוימת - אך חשבו שיוכלו לקבל דבר מה תמורתה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי "אנו בעיצומם של מגעים רגישים ופועלים להצלת חיים. פועלים באופן דיסקרטי ואחראי לטפל בעניין, אני משתמש בקשרים האישיים שלי עם הנשיא פוטין כדי לפתור את הבעיה".

מתאם השבויים והנעדרים בלום והיועץ לביטחון לאומי בן שבת שבו כאמור אתמול מרוסיה, אבל לאחר חזרתם נדמה היה כי העסקה שתחזיר את הישראלית לארץ עדיין לא נסגרה סופית. נציגי שירות בתי הסוהר קיבלו מאל-מקת וקהמוז סירוב לעבור לסוריה.
בתגובה לאמירה של בכיר רוסי אתמול שלפיה כחלק מהעסקה ישראל התחייבה לא לתקוף בסוריה, אמרו בישראל כי מדובר בעורבא פרח. גורמים מדיניים הבהירו כי ישראל כלל לא נדרשה לכך, וכמובן שלא התחייבה לדבר שכזה.
בכלי התקשורת הערביים דווח אתמול כי קהמוז אמור להיות מגורש לדמשק כחלק מהעסקה, אך הארגון "מועדון האסיר הפלסטיני" הודיע שהוא מתעקש לחזור לביתו ברג'ר. לפי הפרקליטות, קהמוז, בן לסוחר סמים ואיש חיזבאללה שברח ללבנון ב-2006, יצר קשר עם אביו שהציע לו לנצל את נתיבי הברחות הסמים למטעני חבלה.
2 צפייה בגלריה
גדר גבול סוריה רמת הגולן
גדר גבול סוריה רמת הגולן
הגבול עם סוריה
(צילום: AFP)
בצה"ל בחרו לשתוק, אולם כבר מאתמול עלו שאלות קשות בנוגע לדרך שבה חצתה הצעירה הישראלית את הגבול לסוריה מבלי שהצבא יצליח לעצור בעדה.
לאורך כמעט כל רצועת הגבול עם סוריה, מחמת גדר עד למורדות החרמון, הוקמה בשנים האחרונות גדר "שעון חול" חדשה, בגובה ובעובי דומים לזו שהוקמה בגבול מצרים בתחילת העשור. מדובר בגדר שגובהה 6-9 מטרים, בנוסף לרצועות תיל דוקרניות. לצד הגדר החדשה, שהוקמה כחלק ממערך איסוף מודיעין חדיש וגדול בהיקפו, קיימת גדר התיל הישנה שעדיין מופעלת וגם בה חיישני התרעה, ומאחוריהן מכשול נוסף – פירמידת תלתליות.
מעבר לאלו, נמצאת רצועת שטח ריבונית ישראלית של בין מאות מטרים לקילומטרים בודדים, בה כוחות צה"ל פועלים לעתים, ובחלקים ממנה עדיין פרוסים אלפי מוקשים נגד אדם. בהמשך יש את רצועת השטח המפורזת, ואז מתחיל למעשה השטח הסורי.