השלכות הקורונה לא פוסחות על בני הנוער: סקר חדש של המשרד לחיזוק ולקידום קהילתי חשף כי מרבית הנשאלים, בני 18-12, מודים כי הם מעבירים את רוב זמנם בגלישה ברשתות החברתיות ואף היו עדים לפגיעה בחבריהם באתרים השונים. בסקר השתתפו 2,315 תלמידים ויותר ממחציתם דיווחו כי היו עדים לנשירת חבריהם מהלימודים המקוונים.
72% מהנשאלים הודו כי הם מעבירים את מרבית זמנם בגלישה ברשתות החברתיות, ו-60% דיווחו כי היו עדים לנשירת בני נוער מהלימודים מרחוק בזום. כמו כן, 45% מהמשיבים אמרו כי הם דואגים שהלמידה מרחוק תפגע בהישגיהם הלימודיים. רק 21% מהנשאלים השיבו כי הם מעבירים את זמנם בקריאת ספרים.
2 צפייה בגלריה
כיתה ריקה באשדוד. ארכיון
כיתה ריקה באשדוד. ארכיון
כיתה ריקה באשדוד. ארכיון
רצף הלימודים שנקטע ואיכותם לא התחום היחיד שמטריד את התלמידים. כ-52% מהנשאלות בסקר דיווחו כי היו עדות למצוקה נפשית של חבריהם והוריהם, וכן להשלכות הבריאותיות ולבדידות בתקופה האחרונה. 32% מכלל הנשאלים היו עדים לפגיעה בנערים ונערות אחרים ברשתות החברתיות, ועיקר הפגיעות כללו הפצת תמונות פוגעניות ומסרים מעליבים.
רבים מהנשאלים, 65%, הביעו דאגה מכך שאחד מבני משפחתם יחלה בנגיף, ואחוז גבוה אף יותר – 70% חוששים שבעקבות התפרצות המגפה בעולם, התוכניות שבנו לעצמם ייפגעו בעתיד. דאגה גבוהה יותר מנושא זה הביעו הבנות - 72% מהן השיבו כי זה הנושא שהכי מדאיג אותן.

בני הנוער העידו כי הם מוטרדים גם מהפגיעה בתחום החברתי – 60% סיפרו כי הם מרגישים בחסרונם של מפגשים עם חברים, ומחצית מהנשאלים אמרו כי היו שמחים לחזור להיפגש עם חבריהם ולקחת חלק במפגשים חברתיים בהתאם להנחיות התקופה. עוד 40% שמשתתפים באופן רציף בפעילות של תנועות הנוער העידו כי היו שמחים להשתתף בפעילויות קהילתיות ועזרה לנזקקים. מנגד, רק 22% מבני הנוער שלא משתתפים באופן קבוע בפעילויות של ארגוני הנוער השיבו שישמחו לקחת חלק בפעילויות דומות.
השרה לחיזוק ולקידום קהילתי, אורלי לוי אבקסיס, התייחסה לממצאים המדאיגים ואמרה כי "כאמא ששניים מילדיה למדו במהלך הסגר בזום אני מודעת לקשיים שיצרו הלימודים מרחוק". לדבריה, "עלינו להבטיח מעגל תמיכה נוסף לבני ובנות הנוער כדי שהתקופה הזו תפגע כמה שפחות בעתידם ולצד זה לדאוג גם לחוסן ולחוזק של הוריהם. משרדי מוביל הדרכות הורים חינמיות שמעניקות הכוונה במציאות הזו, שלא הכרנו כמותה".
2 צפייה בגלריה
ח"כ אורלי לוי אבקסיס
ח"כ אורלי לוי אבקסיס
השרה אורלי לוי אבקסיס
(צילום: אבי מועלם)
"בנוסף להרצאות ולהדרכות, אנחנו מפעילים את מדריכי המוגנות של הרשות לביטחון קהילתי. להם יש את היכולת לזהות נוער נושר, ודווקא בימים אלה, שבהם אנחנו רואים נתונים מדאיגים מאוד, בכל האספקטים ובכל הפלטפורמות על בני ובנות הנוער שלנו, תפקידם של מדריכי המוגנות הופך לקריטי ומציל חיים".