חוסר סדר וחוסר בהירות נרשמו אתמול (שני) במתחם חיסוני הקורונה בשפרעם. חלק גדול מהבאים - שרבים מהם הגיעו מהיישובים היהודיים בצפון - הגיעו ללא תור מוזמן מראש ולא עמדו בקריטריונים, אך חוסנו בכל זאת. במקרים אחרים לעומת זאת, אזרחים שסובלים מבעיות רפואיות נותרו בחוץ, בטענה שאינם עומדים בקריטריון הגיל. אחרים, שהגיעו לאחר הזמנת תור, הגיעו בשעה שקבעו אך המתינו שעות בתור לפני שנכנסו לקבל את החיסון.
6 צפייה בגלריה
חיסונים ללא תורים ותעדוף בשפרעם
חיסונים ללא תורים ותעדוף בשפרעם
"כשהגענו אמרו לנו שכל התורים של כללית בוטלו". צביה מנו בתור לחיסון
(צילום: אביהו שפירא)
6 צפייה בגלריה
חיסונים ללא תורים ותעדוף בשפרעם
חיסונים ללא תורים ותעדוף בשפרעם
"חיכינו קרוב לשעתיים וחצי". דידי וציפי אטיאס מתחסנים
(צילום: אביהו שפירא)
6 צפייה בגלריה
חיסונים ללא תורים ותעדוף בשפרעם
חיסונים ללא תורים ותעדוף בשפרעם
אלף מתחסנים ביום. ד"ר כלתום
(צילום: אביהו שפירא)
בקופת החולים הכללית, שמפעילה במקום את מספר העמדות הגדול ביותר, אמרו כי מקור חוסר הסדר בפיקוד העורף, שמנהל את התורים. המתחם נפתח בתחילת השבוע שעבר, ובימים האחרונים נפוצה שמועה כי אין בו עומס ושניתן להיכנס ולהתחסן ללא קביעת תור מראש. אתמול בשעות הצהריים המה המקום אדם, ורבים מהבאים המתינו שעות בתור.
חלק מהצעירים בתור סיפרו כי הם וחבריהם "חרשו" את הרשתות החברתיות כדי למצוא מקום שבו יוכלו לקבל את החיסונים ללא המתנה של שבועות וחודשים, ומי שמצא עדכן את חבריו.
אחד הבאים, רון זרדוק, בן 30 מחיפה, סיפר שקיבל את החיסון ללא כל בעיה וללא תור. הוא הסביר כי הגיע לאחר ששמע על הכניסה החופשית למקום - ולא התאכזב. לשאלה אם לא היה מקום לאפשר לאדם מבוגר יותר להתחסן, השיב כי בסופו של דבר יתחסן כל הציבור במדינת ישראל.
6 צפייה בגלריה
חיסונים ללא תורים ותעדוף בשפרעם
חיסונים ללא תורים ותעדוף בשפרעם
דידי וציפי אטיאס מתחסנים
(צילום: אביהו שפירא)
דידי וציפי אטיאס מקריית מוצקין, שעומדים בקריטריונים, הופנו במוקד קופת החולים הכללית לקבל את החיסון בשפרעם. "זה מאוד קרוב, 10 דקות נסיעה, אבל חיכינו בחוץ קרוב לשעתיים וחצי. זה סיוט. אולי לא רואים אבל אני בן 62, יש לי כבר נכדים".
ציפי אומרת שהכי חשוב שהיא כבר אחרי החיסון. "אני מאושרת שעשיתי ואני כבר אחרי. נקווה שהכול יהיה מאחורינו כבר ונחזור לחיים רגילים, לשגרה".
צביה מנו, אף היא מקריית מוצקין, המתינה מחוץ למתחם במשך שעות. "תיאמתי, התקשרתי למוקד וקיבלתי תור. קבעו לי לשעה 15:04 ולבעלי 15:14. הגענו ב-14:45 והמתנו יותר משעתיים. כשהגענו אמרו לנו שבחרו לבטל את כל התורים של כללית ונתנו לנו מספר נייר".
צביה, בת יותר מ-70, סיפרה שכאשר הגיעה למתחם, קרוב ל-80% מהממתינים היו צעירים. "כולם נכנסו, וגם כעת יש פה הרבה אנשים צעירים", ציינה.
6 צפייה בגלריה
חיסונים ללא תורים ותעדוף בשפרעם
חיסונים ללא תורים ותעדוף בשפרעם
"קיבלו אותנו בלי בעיה". רונן ואילנה קירשנבאום במתחם של מכבי
(צילום: אביהו שפירא)
מנהלת המתחם מטעם קופת החולים כללית היא ד"ר קבאני זועבי כלתום, מנהלת המרפאה של הקופה בשפרעם. היא הכחישה כי מתחסנים גם אנשים שאינם עומדים בקריטריונים. לדבריה, מדי יום מתחסנים במקום יותר מ-700 איש, וביום ראשון היה השיא - אלף בני אדם. "אני מעריכה שגם היום נגיע לאלף מתחסנים", אמרה ד"ר כלתום. היא העריכה ש-40% מהמתחסנים הם תושבי שפרעם והיישובים הערביים סביבה, והאחרים מגיעים מהיישובים היהודיים.
לטענתה, כל מהמחוסנים עומדים בקריטריון הגיל או בקריטריונים אחרים כמו קבוצות סיכון רפואיות, אנשי צוות רפואיים או כוחות ההצלה והביטחון. היא הוסיפה: "אנחנו יודעים כמה אנשים אמורים להתחסן בכל יום לפי הרישומים שלנו, וככה מזמינים את המנות. אנחנו הולכים לפי הנוהל של משרד הבריאות, מגילאי 60 ומעלה וצוותים רפואיים. לפעמים גם יש מטפלים או בן אדם שמתלווה למחסן, וכך הלאה. אבל בדרך כלל כן אנחנו עומדים במה שיש לנו".
"אני מאוד שמחה שהמקום הזה הפך להיות אזורי", אמרה. "פיקוד העורף נותן לנו עזרה, וגם אנשי העירייה עוזרים מאוד".
היא הוסיפה כי גם בקרב הציבור הערבי יש חששות מהחיסון, אבל ההתחסנות של אנשי ציבור ואנשי הצוות הרפואי מסייעת. "לא צריכים להיות חששות", אמרה. "תופעות הלוואי הצפויות הן קטנות מאוד".
רונן ואילנה קירשנבאום מקריית טבעון הם חברי מכבי, שכאמור פועלת גם היא במקום. הם התחסנו יחד בנם אופק, בן 22, שסובל מבעיות רפואיות שונות. לבן אחר, בן 17, לא אפשרו להתחסן. "יש כבר כמה הקלות בקריטריונים", אמר רונן. "הגענו לפה ללא תור ואמרנו שאנחנו חברים במכבי. בדקו לפי תעודת זהות וגיל וקיבלו אותנו ללא שום בעיה, בסדר מופתי".
רעייתו אילנה אמרה כי היא אמנם חוששת, אך הדגישה: "אני עובדת במערכת החינוך, ואנחנו בחזית האש. צריך לשמור על המורים".
מדובר צה''ל נמסר: "פיקוד העורף מסייע למשרד הבריאות ולקופות החולים במאמץ חיסוני קורונה לאזרחי ישראל. הגוף אשר מחליט על האוכלוסייה שתתחסן הוא משרד הבריאות והגוף המבצע את החיסונים הן קופות החולים. בעקבות בקשת קופת החולים כללית, פיקוד העורף סייע ביצירת סדר בתורים על-ידי חלוקת מספרים לאנשים כדי להקל על העומס ולאפשר לכל האזרחים במקום להתחסן".
פורסם לראשונה: 23:53, 28.12.20