1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויאיר לפיד. גנב לו את הרעם
בנימין נתניהו ויאיר לפיד. גנב לו את הרעם
בנימין נתניהו ויאיר לפיד. גנב לו את הרעם
(צילום: EPA)
זו הייתה אמורה להיות מערכת בחירות משעממת, רדומה, מייאשת. מערכת בחירות שבה יעמוד למבחן הכוח היחסי שצברו המועמדים עד כה בצל שנה פוליטית, בריאותית וכלכלית מהקשות והמורכבות שהיו כאן. המועמד המרכזי מול בנימין נתניהו, יאיר לפיד, טיפס בעמודת המנדטים לאחר שהצליח לספק בית חם למאוכזבי בני גנץ שהסלידה מנתניהו חזקה אצלם יותר מכל, וגם לכאלה שמבקשים להצביע לשחקן המרכזי מול ראש הממשלה המכהן - יהיה מי שיהיה - גם אם לפיד הוא לא בדיוק כוס התה שלהם.
לפיד יצא לדרך עם אסטרטגיה שנראית גאונית לשעתה. שלוש מערכות בחירות בין נתניהו וגנץ בער השטח משני הצדדים, ואז הגיעה המערכה הרביעית שהרדימה את הכול. ההרדמה המלאכותית הצליחה עד לשבועיים האחרונים, שבהם נתניהו פתח מבערים. שמונה כנסים ביום אחד, ראיונות בשרשרת ומכונת מסרים שנכנסה לפעולה ולא עוצרת באדום.
הפרקטיקה הזאת היא לא טקטיקה חדשה אצל נתניהו. מה כן חדש? אסטרטגיית בחירות אחרת, שונה מזו שהורגלנו אליה וכזו שיתר המועמדים לא היו מוכנים לה. מי שפורט דרך קבע על מיתרי הפחד, זה שהפך לאמן ההפחדה כדי לעורר את הבייס, השיק הפעם את קמפיין "התקווה", זה ששייך בדרך כלל למחנה היריב, האופוזיציוני.
סיסמת הבחירות המרכזית כבר לא מהלכת אימים אלא מתעסקת בחיים. "חוזרים לחיים" ו"חוזרים לחייך" אלו המסרים המרכזיים שעליהם חוזר נתניהו שוב ושוב. הוא תפס את משבצת "התקווה", ולפיד – כבול לאסטרטגיית השתיקה - נשאר מאחור.
במקום לעורר את מחנה השינוי, הוא ביקש להרדים את שני הצדדים מתוך הנחה שאם תומכי נתניהו יישארו בבתיהם, רוב העבודה כבר נעשתה.
"בניגוד לנתניהו", ניתח השבוע גורם פוליטי מנוסה, "יאיר לפיד הרג את התקווה בקמפיין הזה. הוא לא הכניס אנרגיה במחנה, הוא לא שלהב את דורשי השינוי כמו שצריך היה לעשות. קמפיין המינימום של לפיד השאיר מרחב תמרון גדול לנתניהו שניכס לעצמו את התקווה, את החזרה לשגרה ולחיים נורמליים".

ביום שלישי, עם הישמע האות לפתיחת הקלפיות, תעמוד האסטרטגיה של לפיד למבחן דרמטי. אם השיטה שבה הלך תצליח, הוא יהפוך – היסטורית - לאחד הגורמים המוערכים והמבריקים של הפוליטיקה הישראלית. לא רק אם יסיים כראש ממשלה, אלא גם אם יצליח לכפות ממשלה אחרת, בלי נתניהו, כשבראשה עומד גורם ימין אחר.
אבל אם ייכשל, ונתניהו יצליח אחרי שלושה סבבים עקרים לעמוד על 61 מנדטים או יותר, יהפוך לפיד בן רגע לדמות פוליטית שכמעט כבר אין לה מה למכור.
כך או כך, כשתסתיים המערכה ביום שלישי ב-22:00 בלילה, תתחיל מערכה חדשה. תוצאותיה תלויות הן ביכולתו של נתניהו להביא את ה-61 והן ביכולתו של נפתלי בנט לתמרן מעבר למהלכים הצפויים. כל זה בתנאי שלא יתפתח פה כאוס בלתי נשלט שידרדר את כולנו במהירות האור לעבר מערכת הבחירות החמישית.