ספינת משא בבעלותו של איש העסקים הישראלי רמי אונגר נפגעה מפיצוץ במהלך שיט אל מחוץ למפרץ עומאן. על התקרית דווח רק הערב (ו'), אך היא התרחשה כבר אמש. לא היו נפגעים, אך הספינה שהובילה מכוניות לסינגפור מהעיר דמאם בסעודיה ניזוקה - ונאלצה לחזור על עקבותיה.
כתוצאה מהפיצוץ נפערו שני חורים בקוטר של כמטר וחצי בדופן הספינה, אולם המנוע שלה לא נפגע. האונייה עשתה את דרכה לנמל בדובאי, שם יתקנו את הנזק. נסיבות הפיצוץ טרם ברורות. גורם ביטחוני בארה"ב אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הפיצוץ התרחש מעל קו המים ולא מתחתיו, וכי החורים נפערו בשני הצדדים של הספינה.
3 צפייה בגלריה
ספינת Helios Ray
ספינת Helios Ray
הספינה הליוס ריי שנפגעה במפרץ עומאן. "או טילים או מוקשים"
(צילום: Katsumi Yamamoto, MarineTraffic.com)
לפי רויטרס הפיצוץ התרחש אמש בשעה 22:40 (שעון ישראל). הספינה, MV HELIOS RAY, נושאת את דגל איי בהאמה ושייכת לחברה הישראלית Helios Ray Ltd. החברה נמצאת בבעלותו של איל הספנות רמי אונגר, אחד מיבואני הרכב הגדולים בישראל. גורמי אבטחה ימיים, וגם בישראל, מעריכים כי ייתכן שאיראן עמדה מאחורי הפיצוץ. עם זאת, לא ברור אם האחראים לתקיפה ידעו על הקשר הישראלי.
בשיחה עם ynet אמר אונגר: "אנחנו לא יכולים לדעת מה בדיוק קרה עד שהאונייה תחזור לנמל. זה או טילים או מוקשים ששמו על הדופן". הוא ציין כי הוא מצפה שהסוגיה תיבדק יחד עם גורמים בישראל. "אני לא חושב שזו פגיעה מכוונת באוניה בבעלות ישראלית", הוסיף אונגר. "זה עוד לא קרה לי ואני בן 74 אבל היו מקרים כאלה במפרץ. אני חושב שזה משחק בין איראן לארה"ב ושבגלל זה הם פוגעים באוניות מערביות".
חברת האבטחה הימית Dryad Global, שדיווחה על התקרית, מסרה כי אף שנסיבותיה אינן ברורות, קיימת "אפשרות ממשית" שמדובר בפעילות צבאית-איראנית. הארגון הימי UKMTO, השייך לצי המלכותי של בריטניה ומנטר אחר בטיחות נתיבי סחר ימיים, מסר כי חקירה בנוגע לפיצוץ נערכת כעת וכי הספינה וצוותה "בטוחים". הארגון פרסם אזהרה לכלי שיט הנעים באזור וביקש מהם לשמור על ערנות.
בישראל טרם הייתה התייחסות רשמית לתקרית. בצי החמישי של ארה"ב, שבסיסו בבחריין, מסרו כי הם מודעים לתקרית ו"מנטרים" כעת את המצב באזור.
מחברת "ריי שיפינג" נמסר: "האונייה נושאת דגל איי בהאמה כאשר נשמע פיצוץ במפרץ הפרסי ליד מצרי הורמוז. על האונייה 28 אנשי צוות. לא נפגע איש. לא נפגע חדר המכונות. היא בדרכה לנמל דובאי על מנת לתקן את כל הדרוש".
אם איראן אכן עומדת מאחורי הפיצוץ, לא תהיה זו הפעם הראשונה שהיא מואשמת באחריות לתקיפות "מסתוריות" שכאלו באזור המפרץ. ב-2019 התרחשה סדרה של פיצוצים דומים, שבהם נפגעו כמה מכליות נפט, בהן שתי מכליות סעודיות. איראן הכחישה שהיא מעורבת, אך צבא ארה"ב טען שהיא אחראית ובאחד המקרים אף פרסם תיעוד שבו נראים אנשי משמרות המהפכה מסירים מוקש שלא התפוצץ מדופן של מכלית.
3 צפייה בגלריה
רמי אונגר (ימין), ב-2017. "חושב שזה חלק מהמשחק בין איראן לארה"ב"
רמי אונגר (ימין), ב-2017. "חושב שזה חלק מהמשחק בין איראן לארה"ב"
רמי אונגר (ימין), ב-2017. "חושב שזה חלק מהמשחק בין איראן לארה"ב"
התקיפות הללו הגיעו כשברקע המתיחות הגוברת בין הממשל האמריקני הקודם בראשות דונלד טראמפ לטהרן, בעקבות החלטת טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ולחדש את הסנקציות האמריקניות, החונקות את הכלכלה האיראנית.
גם כעת גוברת המתיחות באזור, בשעה שהאיראנים מנסים להפעיל לחץ על הממשל החדש של ג'ו ביידן, שאותת שהוא מוכן לחזור להסכם הגרעין - אך דורש מטהרן לחזור לציית להסכם. ביטוי למתיחות הזו הגיע הלילה בתקיפה האמריקנית נגד מיליציות פרו-איראניות במזרח סוריה, ההפצצה הראשונה באזור שאותה אישר באופן אישי ביידן.
בחודש שעבר משמרות המהפכה השתלטו על מכלית דרום קוריאנית במי המפרץ, ועצרו את צוותה. המהלך הזה נעשה על רקע זעם באיראן על כך שסיאול הקפיאה בבנקים בשטחה כספים איראניים בשווי מיליארדי דולרים, בעקבות הסנקציות האמריקניות.