יותר מחודשיים אחרי ההבטחה, מעבדות הקורונה בנתב"ג יוכלו סוף סוף לספק תשובות מהירות בתוך ארבע שעות: משרד הבריאות אישר היום (ב') למעבדת בדיקות הקורונה בנמל התעופה בן גוריון להתחיל בביצוע בדיקות קורונה ולהעביר תוצאות מהירות. שרת התחבורה מירי רגב בישרה על כך ואמרה גם כי תדרוש לתגמל ישראלים שרכשו כרטיסי טיסה ומלונות לפני הסגר - על מנת שלא יטוסו.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: אוהד צויגנברג)
עד היום, התאפשר לערוך בנתב"ג רק בדיקות עם תשובה בזמן רגיל - עד 14 שעות, בעלות של 45 שקלים. לצד זאת, יש לציין כי טסים סיפרו כי זמן ההמתנה לתוצאה בדרך כלל עמד על שש שעות בלבד. הבדיקות המהירות יחלו אחרי הסגר.
במיזם בדיקות הקורונה בנתב"ג, תחת השם Check2Fly שהינו שיתוף פעולה בין חברת "אומגה" ובית החולים רמב"ם בחיפה, לא ניתן היה לבצע עד היום בדיקות מהירות בשל תהליך אבחון המבחנות הייחודי הנדרש לבדיקות מהירות שתוצאתן מתקבלות בפרק זמן קצר יחסית. עלות הבדיקה המהירה הינה 135 שקלים.

בהודעת משרד התחבורה נמסר כי "בתום מאמצים משותפים למשרדי הבריאות, התחבורה, רשות שדות התעופה וחברת אומגה ניתן לבשר על בדיקות קורונה מהירות במיוחד בנתב"ג, שיאפשרו שירות ניטור מהיר של חולים כחלק מהמאמץ להורדת התחלואה ולטובת פעילות ענף התעופה לאחר הסגר". שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "הסרת החסמים המשפטיים הצפויה בקרוב תאפשר למממש את מלוא היכולות של מעבדת הקורונה בנתב"ג. פעלתי להקמת המעבדה בזמן שיא מיד עם כניסתי לתפקיד".
ביצוע הבדיקות המהירות, כך על פי משרד הבריאות, יאפשרו ניטור מהיר של חולי קורונה כחלק מהמאמץ להורדת התחלואה ולטובת הנעה מחודשת של פעילות ענף התעופה לאחר הסגר.
מדינות רבות דורשות כיום הצגת תוצאת בדיקה שלילית שנערכה עד 72 שעות לפני המראה למדינת היעד. בנוסף, העובדה שתוצאות חיוביות מתעדכנות בזמן אמת במערכת הממוחשבת של משרד הבריאות, אמורה למנוע מנוסעים להמריא לחו"ל כשהם חולי קורונה.
2 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
מירי רגב. "דורשים לתגמל כאלה שרכשו כרטיסים ומלונות"
(צילום: שחר גולדשטיין)
בביקור בקופת החולים כללית בראש העין לרגל קבלת החיסון נגד קורונה אמרה השרה רגב כי היא, שר הבריאות אדלשטיין ובכירי משרדה ביקשו לחייב בדיקות קורונה לחוזרים לארץ אולם זה לא אושר משפטית, אף שהגורמים המשפטיים שללו מכל וכל את הטענה.
היא הוסיפה כי "אנחנו בודקים מתווה שבו המדינה תתגמל כספית את אלה שקנו כרטיסים, כדי למנוע את הטיסות לחו"ל ולמנוע את הפסד עלות הטיסה והמלון. אנחנו בודקים את זה מול משרדי האוצר והמשפטים. המצב חריג ולא פשוט. אני מקווה שנצליח לסכם את כל הסוגיות ולהביא מתווה למשרד המשפטים".
המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, הבהיר מוקדם יותר בריאיון לכאן רשת ב' כי ההצעה לחייב עולים לטיסות להציג בדיקה שלילית עלתה רק בשבוע האחרון. "הדבר הזה עלה לראשונה בשבוע האחרון למשרד הבריאות, בשיח איתנו. בסופו של דבר נמצאה הדרך המשפטית והדבר הזה מתואם. תקנות בנושא הזה יוגשו מחר לאישור הממשלה", אמר. "לא דובר איתנו קודם על הנושא של חיוב בדיקה בעלייה למטוס כתנאי להגעה ארצה. בסוף השבוע נמצא הפתרון לכך וזה יוגש מחר לממשלה".
רגב טענה בביקורה בקופת החולים בראש העין כי "עמדת היועמ"ש בכל הדיונים הייתה שאסור לחייב אזרחים בבדיקת קורונה עם כניסתם לארץ ולכן נאלצנו לקחת אזרחים שסירבו למלונית ללא קשר למדינות המוטציה. אזרח שהגיע ולא היה מוכן לבצע בדיקה היינו צריכים לקחת למלונית. טוב שהיועמ"ש שינה את עמדתו, גם אם מאוחר. אנחנו בוחנים מול היועמ"ש את בדיקות הקורונה 72 שעות לפני ההגעה לארץ".
לדבריה, "צריך לחשוב מה עושים עם חולים שייבדקו בחו"ל ויימצאו חיוביים, כי הם לא יוכלו לעלות למטוס. יכול להיות שנצטרך למצוא תנאי הטסה מיוחדים כדי למנוע הדבקה והפצה, ונדון בזה עם משרד המשפטים".