יו"ר בל"ד, סאמי אבו שחאדה, וחבר הכנסת לשעבר מהליכוד ניסים ואטורי, התראיינו הבוקר (רביעי) באולפן ynet. אבו שחאדה התייחס תחילה לסערה שחולל עם חברי כנסת מהרשימה המשותפת - איימן עודה, עאידה תומא סלימאן ועופר כסיף - כשניסו להוסיף מילים לנוסח ההצהרה באירוע השבעתם לכנסת, ובכללן "מתחייב אני לבטל את חוק הלאום".
2 צפייה בגלריה
סאמי אבו שחאדה
סאמי אבו שחאדה
סאמי אבו שחאדה
(צילום: יריב כץ)
"בחירות רביעות תוך שנתיים, תוצאות מפחידות, כניסה של אנשים מסוכנים לכנסת כמו איתמר בן גביר ושותפיו - יש לנו עמדות פוליטיות שעבורן באנו לכנסת", הוא הסביר את המעשה, "רצינו לציין את העמדה שלנו ואת הלגיטימציה שבן גביר מקבל".
אבו שחאדה טען כי "היה גם קצת חוסר סבלנות מצד יו"ר הכנסת, יריב לוין. אם היו עוד שלוש או חמש שניות לכל אחד מחברי הכנסת, הטקס היה נגמר או שאחריו הוא היה פונה אלינו והיינו אומרים 'מתחייב אני', וזהו". יש לציין כי לפי תקנון הכנסת, הארבעה יצטרכו להצהיר אמונים במועד אחר. לפי אבו שחאדה, ייתכן שעוד היום.

- למה שהוא יבוא לקראתכם אחרי הפרובוקציה? ולמה לא ציינתם את האלימות בחברה הערבית? "נושא האלימות חשוב מאוד. למה המשטרה בישראל, המשרד לביטחון הפנים, הממשלה מתעלמים ממספר הקורבנות ביישובים הערביים. זה בגלל גזענות, מבחינת מי שמנהל את המדינה - החיים של האזרח הערבי שווים פחות".
- מה השגת בזה? "פוליטיקה בוחנים במבחן התוצאות ואני מאוד רוצה תוצאות, רק שאני מאמין שבלי כבוד אין כאלה. אם התוצאות יבואו על חשבון זה שאני אצטרך לוותר פוליטית על הערכים שלי, יש משהו לא נכון בהן. אם בשביל לתקן אני חייב לשלם בעמדה פוליטית - יש משהו לא נכון בגישה. קודם כל אנחנו אזרחים, מגיעות לנו זכויות בהיותנו אזרחים".
אבו שחאדה ציין עוד כי למרות הדברים, הוא "רוצה שילוב". לדבריו, "בל"ד יושבת על שני צירים חשובים: זהות לאומית ואזרחות מלאה. אני לוקח בשיא הרצינות את האזרחות שלי, אני מאוד רוצה את השילוב הזה כאדם שווה. כל הדיון הזה שלא לוקח בחשבון את השוויון - יש משהו לא תקין במבנה של המדינה במערכת עצמה שמונע שוויון. אני לא יכול להתעלם מזה".
2 צפייה בגלריה
ניסים ואטורי
ניסים ואטורי
ניסים ואטורי. "מה שאירע בהשבעה - פראסה"
(צילום: אבי חי)
ניסים ואטורי, שלא הצליח להתברג הפעם לרשימת הכנסת, תקף את אבו שחאדה על שאירע בהשבעה: "אתם הפכתם לפארסה את התהליך הכי בסיסי של הכנסת. אתה אמור להישבע ואתה לא מוכן להתחייב - שתי מילים ואתם הופכים אותן להצגה. התהליכים אצלכם קורים יחד, זה שקוף. אני ראיתי את המהלכים האלה במזנון, אם אזרחי ישראל היו מעניינים אתכם לא הייתם מתנהגים בצורה כזאת, או יוצאים מהמליאה כשאני נואם ואומר לכם 'בואו נשתף פעולה'.
"אני גר ברמת הגולן, אני דתי חובש כיפה סרוגה, ואני הצד השני שלך", הוסיף ואטורי, "במשך שנים אני סובל מהטרור החקלאי, אז היה בסדר - רצתם קדימה עם המיליטנטיות, אבל כשזה פוגע בכם פתאום התעוררתם. אצלנו אסור נשקים כי אצלכם גנבו נשקים כדי לירות עליכם מתוך המגזר, אז במקום לפעול נגד האלימות אז לא, קמתם ויצאתם עם קומבינות של טיבי. התרגילים האלה לא עובדים. הסתובבתי במשולש, ישבתי עם מנהיגי חמולות של משפחות והם אמרו לנו 'לא מעניין הרשימה המשותפת, היא מיצתה עצמה'".

- סאמי, ירדתם מ-15 מנדטים ל-6. זה לא מאותת לכם שהחברה הערבית רוצה דברים אחרים? אולי שת"פ עם רע"מ? "כמובן שקודם כל אנחנו חייבים לעשת חשבון נפש רציני, בכל המפלגות. אנחנו ירדנו מ-15 מנדטים ל-10, שזה 6 ועוד 4 של רע"מ. רוב החברה הערבית לא השתתפה בבחירות וזה נתון שצריך ללמוד אותו, זה מחייב אותנו לקיים מחקר רציני ועמוק אצל כל המפלגות הערביות".
- יש דיון בשאלה אם ערבים יכול להיות חלק, ויש ציבור יהודי שעושה צעד לכיוון הזה אבל אתם דוחפים החוצה. "כשאתה נכנס לממשלה קווי היסוד צריכים להיות קרובים לעולם הפוליטי שלך. לא זהים, אבל כאלה שאפשר איכשהו לחיות איתם. בשביל להיות חלק מהממשלה, היא צריכה להיות קרובה לתפיסת עולם שלי".

- לפיד היה מוכן לתת המון למשותפת וברגע האמת בחרתם לא להמליץ על אף מועמד. איך מתקדמים? "הרצון שלנו הוא לשרת את הציבור ובכל הזדמנות אמיתית שנוכל לקדם את האינטרסים של הציבור שלנו, לא נהסס לעשות את זה. הפעם לא ראינו את ההזדמנות הזאת מגיעה, כי לפיד הסביר לנו שהוא רוצה להקים ממשלה פריטטית עם בנט. לממשלה כזאת יש קווי יסוד והם אומרים באופן ברור - המשך ההתנחלויות בשטחים הכבושים, המשך המצור על עזה".
אבו שחאדה הוא הנציג היחיד ממפלגתו שנבחר לכנסת ה-24 במסגרת ששת המנדטים שבהם זכתה הרשימה המשותפת. כבר בשבוע שעבר באולפן ynet הוא אמר כי מפלגתו לא תמליץ על אף מועמד לראשות הממשלה בפני הנשיא. "בל"ד לא מצאה אף אחד מהמועמדים שקרוב למצע של המפלגה, מישהו שמאמין בשוויון ובמדינת כל אזרחיה", הוא הסביר אז, "אנחנו מחליטים לא להמליץ, לא על לפיד ולא על אף אחד אחר".