משבר הקורונה מרגיש כבר כמעט נחלת העבר, ומאז שלשום (יום ג') בוטלו התו הירוק ומגבלות התו הסגול. כעת, מלבד ההגבלות שמוטלות בנמלי התעופה, הסימן האחרון למגפה שהשתוללה בישראל וגבתה את חייהם של אלפי בני אדם הוא חובת עטיית המסכה בחללים סגורים. אז איפה עדיין צריך לעטות מסכה? מדוע זה חשוב? מה הקנס למי שמפר את ההנחיה? מי מוחרג מלעטות אותה? ומתי גם הגבלה זו תבוטל? ynet עושה סדר.
3 צפייה בגלריה
החובה נשארת, לא כולם שומרים עליה. עם ובלי מסכות באוטובוס בקו 61 בתל אביב, אתמול
החובה נשארת, לא כולם שומרים עליה. עם ובלי מסכות באוטובוס בקו 61 בתל אביב, אתמול
החובה נשארת, לא כולם שומרים עליה. עם ובלי מסכות באוטובוס בקו 61 בתל אביב, אתמול
(צילום: אורן רייס)
בשטח סגור קיימת עדיין חובת עטיית מסכה? בהחלט. ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ציינה כבר לפני כחודשיים, כאשר הוחלט על ביטול חובת עטיית המסכה בשטח פתוח, כי "את המסכה חייבים להמשיך ולשמור בתיק. חובת עטיית מסכות בחללים סגורים תימשך. אנחנו לא יודעים מי סביבנו חולה או לא, מחוסן או לא, ובמרחבים סגורים הסיכון גבוה יותר. לכן, המסכות חייבות להיות איתנו".
האם יש כוונה לבטל גם את ההגבלה הזו? במשרד הבריאות בוחנים כעת את האפשרות של ביטול החובה הזו. ההערכה, לפי שעה, היא שההחלטה הזו תתקבל אולי בשבוע הבא.

מה כולל מקום סגור? בכל חלל שהוא סגור חובה לעטות בו מסכה – כולל קניונים, חנויות רחוב, מסעדות, משרדים, בנקים, סופרים, תחבורה ציבורית, מוניות ומעליות.
במקום עבודה ב"אופן ספייס" חובה לעטות מסכה? כן. כאמור, כל חלל שהוא סגור, חובה לעטות בו מסכה.
מדוע נותני שירות מסוימים לא עוטים מסכות אך הלקוחות נדרשים לעטות אותה? מדובר באי-ציות להנחיות. נותני השירות ופקידים מחויבים לעטות מסכה בזמן עבודתם.
מה בנוגע לאירועים והופעות? באירועים והופעות שמתקיימים בחללים סגורים ישנה גם כן חובת עטיית מסכה.
3 צפייה בגלריה
קניון אילון ברמת גן פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון אילון ברמת גן פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
גם מחוץ לחנויות בקניון חובה לעטות מסכה. ארכיון
(צילום: טל שחר)
מדוע חשוב לעטות מסכה? נגיף הקורונה עובר בטיפות קטנות הניתזות בדיבור או בשיעול. המסכה חוסמת את מעבר הטיפות ובכך מגנה עלינו מפני נשאים הנמצאים בסביבתנו וכן על הקרובים אלינו, במקרה שאנו נשאים ועדיין לא יודעים זאת. כמו כן, המסכה מונעת מאיתנו לגעת בפה ובאף ובכך מקטינה את הסיכוי להידבק עקב נגיעה במשטחים.
מי מוחרג מלעטות מסכה גם בשטח סגור? חובת עטיית מסכה לא חלה על אנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית או רפואית שמתקשים באופן משמעותי או שנמנעת מהם עקב מוגבלותם לכסות את האף ואת הפה.
מהם התנאים שבהם לא חלה חובת עטיית מסכה? בעת מתן הרצאה או צורך אחר בדיבור בפנים גלויות ניתן להוריד את המסכה לזמן הפעילות, ובתנאי שהאדם הקרוב נמצא במרחק של שלושה מטרים. בבית הספר יוכל המורה להסיר מסכה ובלבד שנשמר מרחק של שני מטרים בינו לבין התלמידים.
בעת טיפול רפואי או נפשי לאדם, שמטבעו לא ניתן לקיים עם מסכה, ניתן לקיים את הטיפול ללא מסכה ובלבד שנשמר מרחק של שני מטרים לפחות בין המטפל למטופל. טיפול בקטין או חסר ישע יכול להתקיים ללא עטיית מסכה וללא שמירת מרחק, ובלבד שמדובר בטיפול שמעצם טבעו נדרש להתקיים בקרבה גדולה יותר בין המטפל למטופל. את המסכה יש להחליף עד מקסימום 12 שעות שימוש, ובכל פעם שהיא מתלכלכת, נקרעת, או נרטבת.
3 צפייה בגלריה
 אוטובוס תחבורה ציבורית קורונה מסכה מסכות טלפון טלפונים
 אוטובוס תחבורה ציבורית קורונה מסכה מסכות טלפון טלפונים
הקנס על אי-עטיית מסכה: 500 שקלים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מה גובה הקנס על אי-עטיית מסכה? הקנס עומד על 500 שקלים. במקרה של עבירה חוזרת ניתן להטיל כפל קנס.
מי מוסמך לקנוס על אי-עטיית מסכה? שוטר, פקח עירוני או עובד רשות מקומית שהוסמך לכך ועבר הכשרה ייעודית, מוסמכים לרשום קנסות על אי-עטיית מסכה. פקחי רשות הטבע והגנים הלאומיים מוסמכים לקנוס אזרחים בתחומי הגנים ושמורות הטבע.
נתקלתי במקום שלא שומרים בו על ההנחיות ולא עוטים מסכה, למי כדאי להתלונן? אם מדובר בעסק פרטי, ניתן לפנות לבעל העסק. ישנה אפשרות לפנות למשטרה או לפיקוח העירוני.