5 צפייה בגלריה
יושבים בית קפה ברמאללה צופים בנאום של אבו מאזן
יושבים בית קפה ברמאללה צופים בנאום של אבו מאזן
צופים ברמאללה בנאום אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
הנהגת אש"ף בראשותו של אבו מאזן מתכנסת הערב (חמישי) במוקטעה שברמאללה לדיון מכריע על סוגיית ביטול הבחירות לפרלמנט הפלסטיני. לפי המסתמן, הבחירות לפרלמנט יידחו למועד לא ידוע, ובכך למעשה יוקפאו סופית. אבו מאזן צפוי לקבל החלטה זו, אך לא ידוע לפי שעה אם יכריז על כך רשמית הערב - בהודעה המסכמת שתימסר לאחר הכינוס - או במהלך סוף השבוע הקרוב. זמן קצר לאחר מכן יצאו כמה מאות פלסטינים להפגין ברמאללה, תוך שהם קוראים, בין היתר: "העם רוצה קלפי".
בנאומו, שפתח את הישיבה, האשים אבו מאזן את ישראל בסיכול הבחירות משום שלא אישרה את קיומן במזרח ירושלים. מתנגדיו, ובראשם חמאס, סבורים שסוגיית ירושלים היא רק תירוץ לביטול הבחירות בשל החשש של פתח שרץ בכמה רשימות מתחרות מהפסד לחמאס, שמתמודד ברשימה מאוחדת אחת.
כצפוי, אבו מאזן הציב במרכז נאומו את ירושלים ואת ההתנגשויות האחרונות בין הפלסטינים לבין ישראל בנוגע לעיר. בנאומו טען אבו מאזן כי בישראל נאמר לו כי אין ממשלה שתחליט אם להתיר בחירות במזרח ירושלים: "אם ישראל הייתה אומרת שהיא מסכימה לבחירות בירושלים הן היו מתקיימות. היינו מנהלים תעמולה, ומי שינצח - ינצח". הוא מתח ביקורת גם על האיחוד האירופי וארצות הברית, וביקורת מרומזת גם על מדינות ערב - כחלק מהסולם שיאפשר לו לרדת מעץ הבחירות. עם זאת, הודעה רשמית על דחיית הבחירות הוא טרם פרסם.
5 צפייה בגלריה
יושבים בית קפה ברמאללה צופים בנאום של אבו מאזן
יושבים בית קפה ברמאללה צופים בנאום של אבו מאזן
מקשיבים לאבו מאזן, בבית קפה ברמאללה
(צילום: רויטרס)
"המפגש היום הוא על מנת שנבחן ונדון בנושא חשוב מאוד, והוא הבחירות למועצה המחוקקת", אמר יו"ר הרשות. "עברו דברים רבים ואירועים רבים, ואתם תגידו את דבריכם בעניין הבחירות. תחילה אני רוצה לשבח את עמנו בירושלים ואת העמים הערביים שעמדו לצדנו באירועים בירושלים. האירועים האלה, שהעולם כולו צפה בהם, שמוכיחים שבירושלים יש עם חזק שיכול להגיד לכיבוש - לא!'".
לדברי אבו מאזן, "הייתה מתקפה אלימה מצד המתנחלים ומצד ממשלת ישראל עצמה. הממשלה אשר תמכה בהם ועמדה לצדם, האיצה בהם, כדי שיבצעו את מה שמגולם בקריאה - 'מוות לערבים'".
5 צפייה בגלריה
פלסטינים רמאללה הפגנה
פלסטינים רמאללה הפגנה
מפגינים ברמאללה
(צילום: רויטרס)
"אמרנו לא לכל מי שאומר שירושלים המאוחדת היא בירתה של ישראל. לא! מזרח ירושלים היא הבירה הנצחית של פלסטין. ההתעוררות הזאת עדיין קיימת והנפשות מלאות באמונה כי הם לא יאפשרו לתכניות הישראליות, או אלה של טראמפ שסירבנו להן - לעבור", אמר כשהוא מתייחס לעסקת המאה. "טראמפ הלך, העסקה שלו כולה הלכה לפח הזבל של ההיסטוריה - ואנחנו כאן אומרים שירושלים היא הבירה הנצחית של פלסטין".
"הגענו להסכמה על קיום הבחירות בשלושה שלבים, ויצאנו לדרך", אמר על העניין שלשמו התכנסה הנהגת אש"ף. "החל תחילה משא ומתן באיסטנבול, לאחר מכן סבבים במצרים. אירופה אמרה לנו: 'אנחנו איתכם. מוכנים לתמוך בכם ולעשות מה שתרצו על מנת להשיג את המטרה הזאת'. אמרנו להם תודה רבה. אמרנו להם שישראל לא מסכימה על קיום הבחירות בירושלים. הישראלים סבורים שלאחר טראמפ כל ירושלים הבירה המאוחדת שלהם. הימים עברו ואנחנו ממתינים לתשובה מאירופה לגבי העניין הזה. התשובה הזו לא הגיעה".
בנאומו טען אבו מאזן כי קיבל מכתב מישראל: "הם אמרו שהם מחויבים להסכמים. חיכינו שנראה כיצד הם מחויבים, אבל הם לא השיבו. אנחנו עדיין מחכים. אנחנו הבהרנו שלא נלך לבחירות מבלי ירושלים. אנחנו רוצים בחירות בירושלים".
5 צפייה בגלריה
הפגנה ב רמאללה
הפגנה ב רמאללה
הפגנה ברמאללה נגד דחיית הבחירות
(צילום: AFP)
לדבריו, "היום הגיע מסר מישראל ומארה"ב. גם מחלק ממדינות ערב". הוא ציטט לכאורה את ההודעה הישראלית: 'אנחנו מצטערים שכנינו היקרים על כך שאנחנו לא יכולים לתת לכם תשובה לגבי ירושלים בגלל עניין אחד חשוב - אין לנו ממשלה כדי שתחליט זאת'. איך אין לכם ממשלה? 'אנחנו עסוקים בבחירות'. אז אם יש לכם בחירות אין ממשלה? זוהי התשובה שהביאו לנו. אבל לקבל החלטות על הקמת אלפי התנחלויות הם יכולים. מי פרסם את ההחלטות האלה? איזו ממשלה? מי קיבל את ההחלטה על כך שהמשטרה תפעל להרוג את תושבי ירושלים? איזו ממשלה? אנחנו לא יכולים לקבל זאת. זה 'כלאם פאדי'. אין ממשלה? אז איפה נתניהו? הוא כאן. הוא עדיין ראש ממשלה, על אפכם ועל חמתכם".
"אנחנו רוצים שיהיו בחירות בירושלים בדיוק כמו הבחירות ברמאללה, עם תעמולה מלאה בעיר הקדושה", אמר בתום נאומו. "זוהי התמונה. אין כרגע הסכמה לקיים בירושלים. אם ישראל הייתה אומרת שהיא מסכימה לבחירות בירושלים הן היו קורות. היינו מנהלים תעמולה ומי שהיה מנצח היה מנצח. רצינו לבסס את הדמוקרטיה, להוכיח שאנחנו כאן".
לצד הביטול המסתמן, אבו מאזן צפוי להמתיק את הגלולה עבור חמאס ושאר הפלגים שמתנגדים לדחייה, באמצעות הכרזה על הקמת ממשלת אחדות חדשה שבה יוכנסו בין היתר גם שרים שמקובלים על חמאס ואף מזוהים איתו.

חמאס מאיים: אם הבחירות הפלסטיניות יבוטלו - ישראל תישא באחריות

לנוכח המתיחות הקיימת בין חמאס לפתח סביב סוגיית הבחירות, החליט הארגון להחרים את הכינוס ברמאללה, וכמוהו גם הג'יהאד האיסלאמי. חמאס הביע את התנגדותו לדחיית הבחירות לפרלמנט הפלסטיני בשל הסירוב הישראלי לאפשר את קיומן בירושלים. בארגון הודיעו כי ירושלים היא קו אדום וכי אף פלסטיני לא יכול להסכים לעריכת בחירות ללא ירושלים.
5 צפייה בגלריה
 יחיא סינוואר
 יחיא סינוואר
חמאס מאיים. יחיא סינוואר
(צילום: AFP)
חמאס הציע כי יום הבחירות בירושלים יוגדר כיום לאומי שבו יתעמתו הפלסטינים עם ישראל כדי לכפות עליה את רצונם ולקיים את הבחירות שם, והבהירו כי לא יסכימו להיות חלק מהדחייה או הביטול של הבחירות. חמאס, שקרא גם לפלגים האחרים שלא לעשות זאת, הודיע בנוסף כי לא יפטור את ישראל מהאחריות על ביטול הבחירות שכן היא - לפי חמאס - האחראית לשלילת הזכויות של הפלסטינים.
בחמאס אמרו עוד כי "הזכויות נלקחות מישראל ולא נמסרות לה, וזו הבחירה הקבועה של עמנו והיא גם הבחירה של אנשינו בירושלים שכפו על ישראל לאחרונה עובדות גדולות וחשובות בשטח שהן לא פחות חשובות מהבחירות. מה שעשה עמנו בשער שכם, בקרב על המגנומטרים וכן בפתיחת מתחם התפילה החדש באל-אקצה מייצג פטריוטיות והתנהגות שיש לאמץ בבחירות בירושלים".