חמאס פרסם הערב (רביעי) הודעה תקיפה שבה הוא מביע את התנגדותו לדחיית הבחירות לפרלמנט הפלסטיני בשל הסירוב הישראלי לאפשר את קיומן בירושלים. בהודעה נכתב כי "ירושלים היא קו אדום" וכי "אף פלסטיני לא יכול להסכים לבחירות ללא ירושלים".
2 צפייה בגלריה
 יחיא סינוואר
 יחיא סינוואר
הודעה תקיפה לקראת הבחירות. יחיא סינוואר
(צילום: AFP)
בחמאס הציעו כי יום הבחירות בירושלים יוגדר "יום לאומי" שבו יתעמתו הפלסטינים עם ישראל כדי לכפות עליה את רצונם ולקיים את הבחירות שם. בארגון הדגישו כי "לא יסכימו להיות חלק מהדחייה או הביטול של הבחירות" וקראו גם לפלגים האחרים שלא לעשות זאת. עוד הודיעו בחמאס כי לא יפטרו את ישראל מהאחריות על ביטול הבחירות, שכן "היא האחראית לשלילת הזכויות של הפלסטינים".
בחמאס אמרו כי "הזכויות נלקחות מישראל ולא נמסרות לה, וזו הבחירה הקבועה של עמנו והיא גם הבחירה של אנשינו בירושלים שכפו על ישראל לאחרונה עובדות גדולות וחשובות בשטח שהן לא פחות חשובות מהבחירות. מה שעשה עמנו בשער שכם, בקרב על המגנומטרים וכן בפתיחת מתחם התפילה החדש באל-אקצה מייצג פטריוטיות והתנהגות שיש לאמץ בבחירות בירושלים".
שלשום אמר דובר סיעת חמאס, שמתמודדת בבחירות לפרלמנט הפלסטיני, כי "דחיית הבחירות אינה מוצדקת ואנו מתנגדים לה. דחייה בשל סירוב ישראלי לקיימן בירושלים זה כניעה לרצון הכובש. יש הזדמנות להפוך את הסירוב הזה למערכה עממית פתוחה נגד ישראל בירושלים".
בחודש הבא אמורים כ-2.5 מיליון פלסטינים לצעוד אל הקלפיות בגדה המערבית וברצועת עזה ולהצביע לראשונה זה 15 שנה בבחירות לפרלמנט הפלסטיני. אלא שבימים האחרונים ניכר שהרשות הפלסטינית מכינה את דעת הקהל לאפשרות שהבחירות יידחו למועד לא מוגדר – ולמעשה יבוטלו.
הסיבה הרשמית לדחיית הבחירות היא העובדה שישראל לא אישרה עד כה את קיומן במזרח ירושלים. ניסיון העבר מלמד שישראל צפויה שלא להגיב לדרישה הפלסטינית ותתעלם ממנה. לפי שעה כוחות הביטחון הישראליים מונעים פעילות הקשורה לבחירות במזרח ירושלים ואף עוצרים פעילים ומועמדים בסיעות השונות שמנסים לעשות פעילות פוליטית כמו מסיבות עיתונאים או כנסי בחירות באולמות אירועים ובמלונות.
2 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן
(צילום: רויטרס)
הפלסטינים מנסים באופן פומבי לעורר קמפיין בינלאומי, בעיקר מול מדינות האיחוד האירופי, כדי שאלה ילחצו על ישראל שתאפשר את קיומן של הבחירות, אולם במקביל הם נמנעים מלקדם פתרונות יצירתיים להצבעה במזרח ירושלים כמו הצבת קלפיות במתחמי קונסוליות זרות או בשכונות במזרח העיר שנמצאות מעבר לגדר ההפרדה.
נראה כי הסיבה האמיתית לבחינת הדחייה היא שפת"ח מגיע לבחירות כשהוא חלש ומפוצל לשלוש סיעות שמתחרות על אותו בסיס מצביעים: הסיעה הרשמית של הארגון, סיעתו של מרואן ברגותי וסיעתו של מוחמד דחלאן. פיצול קולות זה, שמקטין מאוד את סיכוייו של פת"ח לנצח, מגיע בזמן שחמאס צפוי להתייצב לבחירות עם סיעה אחת מאוחדת ומסודרת.
בשבועות האחרונים מפזרים בכירי פת"ח אמירות עמומות ומלאות בסתירות פנימיות באשר לקיומן של הבחירות. נביל שעת', יועצו של אבו מאזן, הכריז: "אנחנו לא רוצים לדחות את הבחירות, אבל הדחייה שלהן היא דבר אפשרי אם הלחץ הבינלאומי על ישראל ייכשל"; ואילו דוברו של אבו מאזן ואיש סודו, נביל אבו רודינה, אמר אתמול שהבחירות ייערכו במועדן, אך באותה נשימה הדגיש שירושלים היא קו אדום ושהאיחוד האירופי אינו יכול לכפות על ישראל להסכים לקיום הבחירות במזרח ירושלים.
חמאס בינתיים מנצל את הקולות הללו, שבוחנים את דחיית הבחירות, כדי להתנגח בפת"ח. "דחיית הבחירות בשל סירוב ישראלי לקיימן במזרח ירושלים היא בגדר כניעה לאויב", הכריז סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי וקרא לרשות הפלסטינית לערוך את הבחירות במזרח ירושלים על אפה ועל חמתה של ישראל תוך שהוא רומז כי שיבוש ישראלי של הבחירות עלול להצית התקוממות. בתגובה לביקורת של חמאס ענה שעת': "חלק חושבים שאנחנו משתמשים בירושלים כתירוץ לדחיית הבחירות, אבל אנחנו לא רוצים לערוך בחירות שבהן חלק מהעם יהיה מנוע מלהצביע".
לפי שעה, ישראל ממשיכה במבצע מעצרם של עשרות פעילי ובכירי חמאס מהגדה, ושל מועמדים מטעם חמאס בבחירות בפרלמנט. המעצרים הללו נועדו לפגוע בקמפיין של החמאס בגדה ולהחלישו, אולם בארגון האיסלאמי מנצלים את חודש הרמדאן שחל בימים אלו כדי להטמיע את מסריו במסגדים המלאים באנשים ובכך לחזק את התמיכה בו.