ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של דונלד טראמפ, אמר כי הנשיא האמריקני וראש הממשלה בנימין נתניהו ידונו בשלב כלשהו בעסקה אפשרית של מכירת מטוסי F-35 מארה"ב לאיחוד האמירויות הערביות. קושנר אמר את הדברים בצהריים (יום ב') במהלך טיסת אל על ההיסטורית מנמל התעופה בן גוריון לאבו דאבי.
קושנר נשאל בהמשך לחשיפת "ידיעות אחרונות" מאמצע החודש, שלפיה איחוד האמירויות תקבל מארה"ב מטוסי F-35 ומל"טים בעקבות ההסכם לנרמול יחסים עם ישראל, האם ראש הממשלה נתניהו גילה גמישות בנוגע לאפשרות מכירת מטוס החמקן לנסיכות, והשיב: "הייתה לנו פגישה מצוינת ומה ששמעתי ממנו זה שיש לו אמון מלא בנשיא טראמפ שיעשה את מה שנכון כדי להגן על ישראל ולחזק את הקשרים הביטחוניים שלנו עם ישראל.
"יש לנו הסכם לשמירת היתרון האיכותי של ישראל וזה עוזר לנו ולישראל מאוד. לאיחוד האמירויות יש יחסים צבאיים עמנו 30 שנה, ומכרנו להם מערכות. העסקה נועדה לקדם את כולנו ביחד קדימה, ואני מאמין שנתניהו רואה הזדמנות שיכולה לצאת מהשותפות ולכן זה עזר לנו ליצור את פריצת הדרך ההיסטורית הזאת. לטראמפ יש אמון גדול בנתניהו ולנתניהו יש אמון גדול בטראמפ".
7 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר ומטוס F-35
(צילום: AFP, EPA)
קושנר גם נשאל במטוס האם יש סיכוי שנראה עוד טיסות ישראליות בשמי סעודיה. היועץ לטראמפ השיב שהוא מכיר היטב את הישראלים וכשהם מגיעים להישג - הם מיד שואלים מה ההישג הבא. "תירגעו, קחו לכם יום אחד לחגוג את ההסכם ההיסטורי הזה", אמר קושנר.
הבכיר האמריקני נשאל עוד האם סוגיית הסיפוח עדיין על השולחן, והשיב: "אנחנו, כעושי עסקאות, חושבים אחרת מפוליטיקאים. הנשיא טראמפ אוהב להשאיר את האופציות שלו פתוחות ועכשיו מתמקד בהסכם ההיסטורי הזה".

"המנהיגים דוחפים לשלום, אך גם האזרחים רוצים בו"

לאחר שהמשלחת הישראלית-אמריקנית ירדה מהמטוס בשדה התעופה באבו דאבי, אמר קושנר כי הוא נושא את ברכתו של הנשיא טראמפ לאנשי האמירויות. "השלמנו טיסה היסטורית, שבתקווה תהיה ראשונה מבין רבות. אני רוצה להודות ולברך את הנסיך מוחמד בן זייד על ידידותו ועל האומץ שלו. בן זייד באמת מוביל למזרח תיכון חדש. ביקשנו מהטייס לטוס מהר יותר, כי שתי המדינות מצפות לפרוץ את המחסום, להכיר זו את זו ולייצר חברויות. המנהיגים דוחפים לשלום, אך גם האזרחים רוצים בו".
קושנר מתח ביקורת על איראן, על הפלסטינים ועל שאר המדינות שגינו את ההסכם המתגבש, ואמר: "המעטים שביקרו את ההסכם הם אלה שמחזיקים בעבר רצוף בכישלונות ובהכנסת אזרחיהם למלכודת של עוני וסבל. הם ניצלו את הפילוג בשביל לצבור כוח, אבל הרטוריקה שלהם נמאסה והאזור משתחרר מאחיזתם. המזרח התיכון מלא באנשים מלאי יוזמה וחדשנות - והעתיד שייך להם".
7 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר
קושנר לאחר נחיתת המטוס הישראלי באבו דאבי
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר
קושנר לצד ראש המל"ל בן שבת
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר
הנחיתה ההיסטורית באבו דאבי
(צילום: AFP)
הוא הוסיף: "אני מאמין שלהסכם הזה יש יכולת לשנות את כל מסלול המזרח התיכון. בשלוש השנים וחצי האחרונות כשעבדתי על נושאים באזור, הייתה תחושה של חוסר תקווה. בשלושה עשורים היו מלחמות, סכסוך ופילוג, ומה שקרה כאן זה ששלושה מנהיגים אדירים התחילו לכתוב תסריט חדש למזרח התיכון. הם הראו אומץ רב, עבדו יחד והבינו שרוב האנשים רוצים את אותם דברים.
"המסר שאנו נושאים לפלסטינים הוא של תקווה. עשינו עבודה רבה כדי לשים מסלול בשבילם, לשפר את העתיד שלהם. שמנו הצעה על השולחן שתאפשר להם מדינה, הגדרה עצמית ותוכנית כלכלית שתמריץ את הכלכלה שלהם, אבל אנחנו לא יכולים לרצות שלום יותר משהם רוצים שלום. כשהם מוכנים, כל האזור מתרגש לעזור, להרים אותם, ולקדם אותם, אבל הם לא יכולים להיות תקועים בעבר.
7 צפייה בגלריה
בתוך המטוס
בתוך המטוס
דגל ישראל על אדמת איחוד האמירויות
(צילום: איתמר אייכנר)
7 צפייה בגלריה
מטוס אל על נחיתה נמל תעופה אבו דאבי איחוד האמירויות
מטוס אל על נחיתה נמל תעופה אבו דאבי איחוד האמירויות
"שלום" בשלוש שפות ודגלי המדינות
(צילום: רויטרס)
ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת, שעומד בראש המשלחת הישראלית, פתח את דבריו אחרי הנחיתה באבו דאבי בערבית. "שלום עליכם ורחמי אלוהים וברכותיו, אני גאה ושמח מאוד להיות כאן כראש המשלחת הישראלית", אמר בן שבת. "הגענו לכאן כדי להפוך את החזון למציאות.
"אין גבול לשיתוף הפעולה שנוכל לכונן בינינו: במדע, בחדשנות, בבריאות, בתעופה, בחקלאות, באנרגיה ובנושאים רבים אחרים. אנחנו קוראים למדינות נוספות להשתתף איתנו בתהליך השלום למען עמי כל האזור. תודה למארחינו האמירתים ולשותפינו האמריקנים על מנהיגותם".
ראש הממשלה נתניהו שוחח עם קברניט הטיסה טל בקר מיד לאחר הנחיתה באבו דאבי. "אתם עומדים לפתוח עכשיו את הדלת לשלום מסוג אחר - שלום עם השקעות, שלום עם תיירות. שלום עם הרבה מאוד פירות שלום שיחולקו כאן לשני העמים שלנו, וגם לכל עמי האזור", אמר נתניהו.
ראש הממשלה ציין עוד: "זו ברכה ענקית והיסטורית. זהו יום היסטורי. אני עבדתי עליו הרבה מאוד שנים מתוך האמונה ששלום תמורת שלום יביא כאן תפנית גדולה מאוד, ושעמי ערב מסוגלים לקבל את מדינת ישראל כעובדה קיימת וכשותפה גדולה".

אופיר גנדלמן, דובר ראש הממשלה לתקשורת הערבית, אמר לערוץ "אל-ערבייה": "האזור כולו פותח דף חדש, ולא רק ביחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות אלא בין ישראל לעולם הערבי בכלל. ציפינו לדף חדש של שיתוף פעולה ופריחה בין שני הצדדים, אנו מודים לאיחוד האמירויות על האירוח ועל הסכם הנורמליזציה שהשגנו.
"המסר של מאיר בן שבת בערבית נאמר כאות הוקרה וכבוד ליורש העצר מוחמד בן זייד בהחלט ליורש העצר היה תפקיד גדול בלדחוף את ההסכם קדימה. אנו שואפים בביקור הזה לחזק את היחסים ולדון בכל הנושאים התקועים שאפשרותנו לעבוד עליהם ביחד".
7 צפייה בגלריה
דגלים ישראל ארה"ב ב נמל תעופה אבו דאבי איחוד האמירויות
דגלים ישראל ארה"ב ב נמל תעופה אבו דאבי איחוד האמירויות
דגלי המדינות בנמל התעופה באבו דאבי
(צילום: ליאור חייט, דובר משרד החוץ)
אחרי שלוש שעות ו-17 דקות באוויר, המשלחת הישראלית-אמריקנית שהמריאה לאמירויות נחתה בשעה 14:40 בנמל התעופה באבו דאבי לקראת התנעת הסכם הנורמליזציה שנחתם לאחרונה בין המדינות.
הביקור של המשלחת הישראלית-אמריקנית יימשך יומיים ויכלול פגישות עבודה של צוותים משותפים במגוון נושאים, לקראת חתימה על הסכמים לשיתוף פעולה בתחומים האזרחיים והכלכליים, בהם קידום תיירות ופתיחת שגרירויות.
לפי רשת "אל ערבייה", בקבלת הפנים השתתף היועץ לביטחון לאומי של האמירויות יחד עם כמה שרים. במסגרת הביקור תתקיים פגישה משותפת של יו"ר המל"ל בן שבת, היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן, יועצו וחתנו של טראמפ קושנר, והיועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות שייח תחנון בן זייד. כמו כן ייפגש ראש המל"ל עם בכירים נוספים באיחוד האמירויות.
בהכנת הכתבה השתתף אייל ערביד