שנת 2020 הייתה מלאה אתגרים בלתי צפויים. דווקא כשנדמה היה שהקרקע נשמטת מתחת לרגליים, משבר הקורונה חשף את חוזקתם של שני ענפים במשק.
האחד, מערכת הבריאות הציבורית, שחרף כל הקשיים הצליחה להתמודד עם עומס החולים ולהפוך את ישראל למדינה שתצא מהמשבר ראשונה בזכות מבצע החיסונים המהיר והאפקטיבי. התחום השני הוא הנדל"ן למגורים. למרות התחזיות השחורות, הענף הצליח לעמוד בפרץ ושמר על יציבות ועל פעילות רציפה לאורך כל השנה.
זו הייתה שנת מיתון. שנה שבה מספר המובטלים או המוצאים לחל"ת הלך ועלה, שנה שרבים היו חרדים לעתידם המקצועי והתקשו לקחת משכנתא. נוכח כל אלה, אפשר היה לצפות שתירשם ירידה תלולה ברכישת הדירות ובמחירי הנדל"ן, כפי שקרה בארה"ב ובמדינות נוספות במערב. אלא שלא קרה כך, הודות לעובדה שמחירי הנדל"ן בישראל אינם בועה ונובעים מביקוש קשיח וגובר למגורים.
למרות שלושת הסגרים, מספר העסקאות למכירת דירות לא ירד וגם המחירים שמרו על יציבות. יתרה מזאת, בניכוי ימי הסגר עולה כי בשנה הזו חלה אפילו עלייה במכירות.
יעקב אטרקצ'ייעקב אטרקצ'י
יציבותו של הענף וחוזקו נובעים מכמה סיבות: דווקא בתקופה כזו אנשים מחפשים פחות הרפתקאות בשוק ההון ויותר יציבות. דירה, כידוע, היא השקעה יציבה וסמל לביטחון. ההוצאות על בילויים, קניות, חופשות ובזבוזים פחתו, ורבים העדיפו להשקיע את כספם בשדרוג הדירה. להאצת המגמה הזו תרם גם המעבר לעבודה מהבית.
הודות לכך שהריבית על המשכנתאות היא הנמוכה מאז קום המדינה, משכנתאות גדולות יותר עם החזר חודשי סביר הפכו לנגישות ולזמינות. לצד זאת, הפחתת מס הרכישה לדירה שנייה בהחלט מהווה תמריץ לרכוש דירה להשקעה לעתיד, לילדים או להשכרה. זה לא סוד שכיום דירה להשכרה היא תשואה מובטחת. יש צפי לעליית מחירי הדיור והשכירות ואין כל קושי להשכיר דירה בתל אביב וסביבותיה, בוודאי כאשר מדובר בדירות קטנות.
עליית מחירי הנדל"ן נובעת מסיבות נוספות: המחסור ההולך וגדל בקרקעות באזורי הביקוש, הירידה בשיווק קרקעות, ביטול תוכנית "מחיר למשתכן" וירידה של עשרות אחוזים במספר היתרי הבנייה באזורי הביקוש. כל אלה רק החריפו את המגמה. במדינת ישראל, שבה הביקוש קשיח והילודה לנפש היא מהגבוהות בעולם המערבי, משלמים על הירידה בהיתרים במזומן, קרי בעליית מחירים.
עם החיסון המהיר של האוכלוסייה והצפי ליציאה מהירה מהמשבר, שתביא לירידה באבטלה וחזרה לצמיחה, אנו צפויים לעליית המחירים בשנת 2021 ואפילו באופן משמעותי.
יעקב אטרקצ'י הוא הבעלים והמנכ"ל של חברת ההתחדשות העירונית אאורה ישראל והיה נציגו של ראש הממשלה נתניהו במשא ומתן עם כחול לבן