1 צפייה בגלריה
מוחמד אל מחמוד אל חאג'ה
מוחמד אל מחמוד אל חאג'ה
השגריר החדש בתל אביב, מוחמד אל חאג'ה
עוד לפני שיגיע השגריר הראשון של איחוד האמירויות, מחמוד אל-חאג'ה (רק אחרי הקורונה, או כנוסע-אורח במטוסו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כשימריא מהמפרץ), אני ממליצה לקרוא דברים שכתב עמיתו, שגריר האמירויות בוושינגטון, יוסוף אל-עותייבה.
דווקא אל-עותייבה, בהחלט דיפלומט בולט, הוא זה שנבחר – ולא פונקציונרים אחרים בנסיכויות – לחשוף את תחומי פעילותו של שגריר אבו דאבי בישראל. אנחנו לומדים שמשימתו תתמקד בקידום תוכניות כלכליות, ייצוא וייבוא, קשרי ספנות, שיתופי פעולה בתחומי הבריאות, המזון והמים. הוא יפעל להעביר סחורות מהמפרץ דרך ישראל למדינות באירופה וגם למדינות ערב; להתרכז בטכנולוגיה ובאנרגיה; לעבוד על תוכניות חינוך משותפות; לארגן ביקורי שרים ופקידים בכירים ולמצוא זמן לחילופי תרבות.
כדאי גם לשים לב לדגש מיוחד בהודעת שגריר האמירויות בוושינגטון, שממנה משתמע, חד-משמעית, שהסיפוח הישראלי בשטחי הגדה המערבית, על חשבון הפלסטינים, לא יתקיים. כשממשלת ישראל שותקת, אבו דאבי לוקחת את זכות הדיבור. אילו התעקש נתניהו על הסיפוח, כך עולה מדברי אל-עותייבה, השגריר לא היה נוחת בתל אביב. הנסיכויות, הוא מדגיש, מתכוונות לפעול למען זכויות לפלסטינים ולעבוד על נורמליזציה. החלק החשוב באמת הוא השלילה הגורפת של הסיפוח.
בשיטת החאפ-לאפ הישראלית, יכול בהחלט להיות שהנציגים שלנו בנסיכויות ובמרוקו רק מכינים את התפקיד עבור מי שיבוא אחריהם, ויזכה למעמד שגריר. לעומתם, נציג האמירויות יוצא לכאן להשתקע
אל-עותייבה, שזכה לאינספור מחמאות מבכירים ישראלים, מבטיח לבקר "בקרוב" במקום כהונתו החדש של השגריר אל-חאג'ה. ואנחנו נראה מעין משולש כוחות בתקופת הנשיא החדש ביידן: וושינגטון, ירושלים ואבו דאבי. סוג מרתק של היערכות מעניינת, גם אם נתניהו עדיין ממתין לטלפון מהבית הלבן.
וכשיגיע, שגריר האמירויות צפוי באופן טבעי לחבור אל שגרירי מצרים וירדן – אבל משימותיו אחרות. בעוד הנשיא א-סיסי והמלך עבדאללה ממתינים "רק" לדיווחים פוליטיים מנציגיהם בישראל, באבו דאבי רוצים בעיקר ביזנס. לשנע אוניות מטען ומטוסי תובלה, להעביר אנשי עסקים, לשמור על גבול פתוח. אין ויכוח, במיוחד אחרי הקורונה, שעסקאות מסחריות עם קהיר ועמאן, בתיווך מפרצי, יוכלו לטלטל לחיוב את המצב הכלכלי הקשה ולהוסיף אלפי מובטלים לשוק העבודה.
השגריר החדש מהמפרץ צפוי להתחבב על כולנו: הוא בעל תואר ראשון במדעי המדינה עם אנגלית מצוחצחת מבוסטון ותואר שני בניהול אנרגיה מאוניברסיטת וינה. בן 40, נראה מצוין, נשוי פלוס ארבעה בנים. ויש לו גם תחביבים שיבטיחו לו אוהדים אצלנו: כדורגל, רכיבה על אופניים ואופנוע, וסקי מים.
סמדר פריסמדר פריתומריקו
אחרי שיתמקם, צפוי להגיע שגריר גם מבחריין, ואחריו, ממרוקו, אולי גם מסודן. עם סעודיה אמנם היחסים שונים, אבל צוות מיוחד בלשכת יורש העצר לא רק יעקוב מקרוב, אלא גם ישחיל בקשות דרך השגרירות של הנסיכויות.
מעניין לשים לב לעובדה אחרת: בעוד נציגינו הדיפלומטים בנסיכויות (איתן נאה) ובמרוקו (ד"ר דוד גוברין) זכו רק לתואר "מיופה הכוח" או "הממונה הזמני", אל-חאג'ה מוגדר עוד לפני שהגיע בתור שגריר. מה זה אומר? שבשיטת החאפ-לאפ הישראלית, יכול בהחלט להיות שהנציגים שלנו רק מכינים את התפקיד עבור מי שיבוא אחריהם, ויזכה למעמד שגריר. לעומתם, נציג האמירויות יוצא לכאן, להשתקע, לארבע השנים הקרובות לפחות.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com