משבר הקורונה מורכב, קשה, מסובך, מאתגר ונותן אותותיו בכל תחומי החיים. הקורונה פוגעת במרקם הכלכלי, הפנימי, המוסרי ובכבודו של האדם. המשבר מנוהל מתחילתו בהשפעת אגו, בריכוזיות, בכוחניות ובבירוקרטיה. האם לא למדנו לקחים מההיסטוריה? האימפריה הרומית נפלה בגלל קיסרים.
היעדר מנהיגות של משרדי הממשלה מורגש בימים אלו. המנהיגות הנוכחית פוגעת ברקמות הפנימיות, בחוסן לאומי, בלכידות ובערבות ההדדית. התוצאה: מאות אלפי תושבים חיים בתחושת אי וודאות, בלי תקווה. מאוכזבים מהממשל המרכזי. התנהלות המנהיגים בזמן המשבר גוררת אותנו לבכייה לדורות ולצערי קו הסיום לא נראה באופק.
מהי מנהיגות? "קבוצת אנשים בארגון (בממשל המרכזי) שיכולה לפעול במשותף בצורה יעילה להשגת מטרותיה". רק אם עומדת בראשה מנהיגות מכוונת ומובילה.
מהי מנהיגות אמיצה ושקולה בימים אלו של הפגנות, חוסר תקווה ואי וודאות? ההנהגה צריכה להחליט להעניק ולסייע לתושבים בחל"ת ועצמאים. להעניק ליווי כלכלי אישי לשיקום העסקים וחזרתם לשגרת העבודה.
ההחלטה לחלק לכולם מענקים הייתה טעות קשה. מנהיגות עם יוזמה ויצירתיות הייתה עושה זאת אחרת.
דוגמה לקבלת החלטה: מספר התושבים בחל"ת ועצמאים מתקרב למיליון תושבים. לקראת חג ראש השנה ופתיחת שנת הלימודים, להעניק לכל תושב מענק של שלושת אלפים שקלים לרכישת מזון, בגדים וציוד לבית הספר. הקניות יתבצעו ב-50 אלף עסקים קטנים ובינוניים, כאשר כל בעל עסק ייהנה ממחזור כספי של שישים אלף ₪קלים לפחות. המדינה תוציא רק כמחצית מהסכום שייצא בפועל. כולם מרוויחים.
נדרשת כעת מנהיגות שתמצה את כל היכולות הנפלאות של המדינה ולחזור למסלול של מדינה חזקה, צבא חזק, חוסן לאומי, כלכלה חזקה, החזרת התקווה. מתבקשת מנהיגות שתצלח את המשבר בצורה אופטימלית, "ממני תראו וכן תעשו". חשוב לכולנו שמדינת ישראל תחזור לשגרה ותמשיך להוביל בכלכלה, בחינוך, בהיי-טק, באקדמיה, בצבא, ברפואה, ובתרבות.
ללא מנהיגות ראויה יכול הארגון (הממשל המרכזי) לתפקד, אולם רמת הישגיו תהיה נמוכה וסיכוייו לשרוד קטנים. נדרשת כעת מנהיגות בעלת יכולת הצגת חזון, דוגמה אישית, קבלת החלטות ויישומן, הובלת שינויים, גישה פסיכו-חברתית, כושר ארגון, אומץ והאצלת סמכויות.
ואחרי הכול, אם אנו חפצי חיים, צו השעה הוא להתאחד. אני קורא לכולם להשאיר את המחלוקות הפנימיות, האינטרסים האישיים והפופוליזם המפלגתי מאחור ולשמור על היגיון ושפיות למען החברה הישראלית, למען חברה מתוקנת, למען המשך קיומנו.
ההיסטוריה ארוכת השנים של עם ישראל הוכיחה לכולנו שחורבן תמיד החל בגלל מלחמת יהודים ביהודים. תראו לאן הגענו... נכנסנו לשרשרת של תגובות בעד ונגד, שסוחף את כולנו.
הכול התחיל ממחנות פוליטיים יריבים, שמשסעים אלה באלה ומביאים את החברה הישראלית להתנגשויות חברתיות שהולכות ומחריפות ולא עלינו, לחורבן. זו פתולוגיה שגבתה מחיר דמים מעם ישראל בעבר וממשיכה לגבות מחיר גם היום.
האם שכחתם מהי "ערבות הדדית" – כל ישראל ערבים זה לזה? עת השעה הקשה שבה אנו נמצאים מהווה הזדמנות לחיזוק החוסן הלאומי של מדינת ישראל כך שנצא מחוזקים יותר לעתיד של פריחה, חדשנות, עוצמה ושגשוג. אז די!
משה פדלון הוא ראש עיריית הרצליה