לקואליציה של נפתלי בנט ויאיר לפיד עדיין אין מספיק אצבעות כדי להעביר בהוראת שעה בכנסת את החוק שמונע אזרחות מפלסטינים שנישאים לערבים ישראלים. באופוזיציה בראשות הליכוד ממשיכים להקשות ולאיים שלא יתמכו בחוק האזרחות: "אנחנו לא נהיה רשת ביטחון של ממשלת שמאל ולא נעזור להם", אמר הבוקר (יום ג') בריאיון לאולפן ynet ח"כ אופיר כץ מהליכוד.
בתחילת השבוע משכה הקואליציה את ההצעה מסדר היום של הוועדה המסדרת כשהבינה שאין לה רוב, ובאופוזיציה מציבים תנאים לתמיכה בחוק שבו תמכו קרוב לשני עשורים. יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו אמר אתמול כי יסכים לתמוך בחוק האזרחות, אם יקודם חוק יסוד: ההגירה. מנגד, שר החוץ לפיד אמר כי "האופוזיציה החדשה הופכת להיות אופוזיציה למדינת ישראל".
1 צפייה בגלריה
בנט בישיבת הממשלה הראשונה
בנט בישיבת הממשלה הראשונה
בנט ולפיד. לקואליציה עדיין אין רוב להעברת חוק האזרחות
(צילום: אלכס גמבורג )
אתמול דווח כי ח"כ אבי דיכטר מהליכוד ניסה לשכנע את נתניהו להצביע בעד החוק. על השאלה האם יש סדקים בליכוד ובאופוזיציה בנושא, השיב ח"כ כץ: "לא. זה רק מראה שלמרות כל מה שאמרו וניסו לתקוף את ראש הממשלה, בסוף מי שרואה לנגד עיניו את ביטחון ישראל זה בנימין נתניהו. מתחילת הדרך נתניהו אמר 'אנחנו לא נפקיר את ביטחון מדינת ישראל', חוק יסוד: ההגירה הוא חוק מאוד חשוב שייתן מענה כולל גם לבעיית הפלסטינים שאמורים להיכנס וגם לבעיית המסתננים.
"להעביר את חוק ההגירה זה עסקה שהיא שווה לביטחון מדינת ישראל. יש בכנסת ישראל 65 אצבעות ימין ואפשר להעביר את החוק הזה. הדבר שעומד לנגד עינינו זה ביטחון המדינה. אנחנו לא נהיה רשת הביטחון שלהם, יש להם רשת ביטחון משמאל. מלבד רע"מ שבתוך הקואליציה והממשלה יש להם את הרשימה המשותפת".
- לא בסוגיה הזאת. "אנחנו לא צריכים לתת להם פתרון למה שהם בישלו כשהם בנו את הקואליציה הזאת".
- מסכים איתך, לא להם. אבל מה לגבי המדינה? "הם בונים את הקואליציה עם מפלגות אנטי-ציוניות, אז אנחנו נהיה גלגל הרזרבה בכל פעם שתהיה להם איזושהי מצוקה? זו המשמעות של להקים ממשלה עם מפלגות אנטי-ציוניות. זה לא החוק הראשון שתהיה לגביו מחלוקת, יהיו עוד הרבה מחלוקות. הם הקואליציה, הם הממשלה, האחריות היא שלהם. בסופו של דבר הם צריכים להצביע בעד חוק ההגירה שהוא חוק מצוין".
- עזוב "רשת ביטחון", הממשלה בכל מקרה לא תיפול בגלל החוק הזה. "הפלת ממשלה זה לא משהו שקורה בין רגע אחרי שבועיים. הפלת ממשלה זה תהליך שהוא לא יהיה קצר, שזה כל פעם להוכיח מה המשמעות של אותה ממשלה מסוכנת, מה המשמעות של זה, איזה דברים היא לא תוכל להעביר ולא תוכל לקיים את עצמה. אם הם יצביעו בעד חוק ההגירה, אז בוודאי שיש על מה לדבר".

בתום דיון ארוך במיוחד שנמשך כל הלילה, אישרה הכנסת בקריאה ראשונה שורת הצעות חוק שיזמה הקואליציה, בהן הארכת מועד אישור התקציב, הרחבת החוק הנורבגי, קביעת מנגנונים לשימור הפריטטיות בין בנט ולפיד והצעה שתאפשר לארבעה ח"כים להתפצל מסיעתם גם אם הם לא שליש ממנה.
לדברי ח"כ כץ, האופוזיציה תמשיך להקשות על הקואליציה. "זאת אופוזיציה לוחמת, אנחנו נעשה להם חיים קשים כמו שאופוזיציה אמורה לעשות, ביום ובלילה. בסוף יש להם רוב, הם הקימו את ממשלת השמאל ויש להם את האצבעות הדרושות בשביל להעביר את הדברים. אבל הם כבר מבינים שהאופוזיציה הולכת להיות מולם, ועל כל דיון נבקש רשות דיבור ונעשה את זה ארוך וקשה".

ח"כ מיכל וולדיגר מהציונות הדתית אמרה בהתייחסה לדיונים הארוכים שבהם ניסתה האופוזיציה להביך את הקואליציה כי "אני חושבת שהיה יום טוב, עבדנו קשה ועשינו מה שרצינו. הסיכוי להפיל את החוקים לא היה גדול, ידענו שזה יהיה כמעט בלתי אפשרי אבל בהחלט עייפנו ונמשיך לעשות זאת. בעינינו, החשיבות היא מדינת ישראל ואנחנו נמשיך להיאבק גם אם זה מצריך מאיתנו עבודה קשה".
- ראש הממשלה בנט אמר הבוקר "האופוזיציה לא פועלת נגד הממשלה אלא נגד המדינה". "זו אמירה כל כך מגוחכת ויסלח לי כבוד ראש הממשלה. אנחנו פועלים לגמרי לטובת מדינת ישראל ועם ישראל. ההוכחות הן כל כך ברורות. אני חושבת שזה מגוחך שהוא נהיה ראש הממשלה עם שישה מנדטים. במפלגה שלנו יש שבעה חברי כנסת, אז אציע מחר לבצלאל סמוטריץ' להיות ראש הממשלה? זה לא ראוי, אבל זה מה יש ועם זה ננצח".
- אני רואה שאת מאוד נמרצת באופוזיציה. "אתה יודע לא פחות טוב ממני שהמקום לעשות באמת זה קואליציה. הקואליציה לוקחת גם את המעט שיש לנו לעשות בחוצפה ובצורה מאוד לא דמוקרטית. גם בבחירת הוועדות, גם המפתח למי יהיה מה, כל מיני פעולות לא ראויות ולא נכונות. הם שכחו שכל מה שהם צעקו כאופוזיציה הם עושים בדיוק את אותו הדבר ואף למעלה מכך. הם אישרו את הרחבת החוק הנורבגי, לפיד ומיקי לוי הגיבו בעבר בצורה בוטה לחוק הזה, והנה עכשיו הם אפילו שכללו אותו".