משרד החינוך הציג בצהריים (יום ג') בוועדת החינוך של הכנסת את המתווה המלא של הפחתת תשלומי ההורים לבתי הספר שנחשף אמש ב-ynet. חברי ועדת החינוך מאיימים להצביע נגד המתווה. יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע קרא לשפר את המתווה. ח"כ אורלי פרומן מיש עתיד-תל"ם אמרה: "זו עבודה בעיניים".
3 צפייה בגלריה
ועדת חינוך
ועדת חינוך
יו"ר ועדת החינוך רם שפע. "ההצעה רחוקה מהמצופה"
(צילום: ערוץ כנסת )
לפי הודעת משרד החינוך, מדובר בהפחתת תשלומי ההורים בארבעה שירותים: סל תרבות, מסיבות סיום, תוכנית לימודים נוספת (תל"ן) ורכישה מרצון. במשרד החינוך אומרים כי המשמעות היא הפחתת כ-600 שקלים ביסודי, כ-780 שקלים בחטיבת הביניים וכ-680 שקלים בחטיבה העליונה. משפחות עם שני ילדים ויותר יחסכו אלפי שקלים.
השר גלנט אמר כי "בימים אלה של התמודדות עם משבר הקורונה ועם מציאות כלכלית קשה ומורכבת, תפקידנו לגלות אחריות, ולהקל את נטל התשלומים על ההורים. לאחר עבודת מטה מקיפה ויסודית, ובשיתוף עם נציגי מנהלי מוסדות החינוך החלטתי על הפחתה של גובה התשלומים בארבעה שירותים. לצד ההפחתה, ראינו לנגד עינינו את החשיבות שבשמירת השגרה והרצף החינוכי בגנים ובבתי הספר, תוך שמירה על כללי הבריאות. בתוך כך, התלמידים ימשיכו לטייל ולספוג ערכים ציוניים, וליהנות מפעילויות העשרה אחרות".
לדברי ח"כ רם שפע, "מדובר בהצעה שרחוקה מהמצופה. מיליון הורים ויותר בישראל מתמודדים עם סיטואציה כלכלית קשה ביותר ויש למזער את הפגיעה בשירותים החינוכיים שהילדים מקבלים. נדרשת עבודה של שר החינוך והמשרד לשיפור ההצעה".
3 צפייה בגלריה
יאיר גולן באולפן ynet
יאיר גולן באולפן ynet
ח"כ יאיר גולן. "אפשר להביא עוגה ולא לשלם"
(צילום: ניצן דרור)
ח"כ אורלי פרומן מיש עתיד-תל"ם אמרה כי "המתווה שמשרד החינוך מציג להפחתת תשלומי ההורים זו עבודה בעיניים. לא הוזילו את העלויות - קיצצו בשעות פעילות לילדים ולא הפחתה אמיתית בתשלומים. מדובר בפגיעה באיכות החינוך שלה זכאים ילדי ישראל. תשלומי ההורים לא יכולים להיות מקור תקציבי למימון חוק חינוך חינם".
יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, ביקש למצוא פתרון למחלוקת. "בסוף מי שמשלם את המחיר זה ההורים ובתי הספר, ראוי שהיום תתקיים הצבעה ונגיע לפשרה", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
מאיר כהן
מאיר כהן
מפריטים אט אט את מערכת החינוך. ח"כ כהן
(צילום: אבי מועלם)
חבר הוועדה מאיר כהן מיש עתיד-תל"ם, קרא לחלק את תשלומי ההורים לשניים - בספטמבר ובפברואר, בהתאם למצב מערכת החינוך ולתחלואה בארץ. "התל"ן הוא האוויר לנשימה. ברגע שהורה צריך להוציא כסף כדי שבנו יקבל 7-5 יחידות פיזיקה, זה פער אמיתי", אמר כהן. "אנחנו מפריטים לאט לאט את המערכת. הורים שיש להם יוכלו לממן 10 יחידות בפיזיקה, והורים שאין להם לא יוכלו".
ח"כ יאיר גולן ממרצ גם הביע התנגדות לתוכנית משרד החינוך. "אני לא יכול לקבל את המתווה הזה. אנחנו בשעת חירום וזו שעה של הזדהות, צריך לתקן את החורים משנים קודמות וזו שעה שקוראת לפתרונות יצירתיים", אמר. "מסיבות סיום לא צריך לגבות בכלל. ניתן להורים לתכנן את המסיבות סיום בצורה סמלית - שהורה יביא עוגה ולא ישלמו על זה שום דבר. זו פשוט התנהלות לא תקינה ואנחנו כחברי כנסת לא יכולים לתת לזה יד".
מרום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, התנגד למתווה וטען כי לא ייתכן שהוא גובש ללא ההורים. "ממתי מגישים מתווה בלי לשבת איתנו פעם אחת? קיבלתי את המתווה במקרה הבוקר, אי אפשר לקבל כזו התנהלות. שקיפות, זה שם המשחק, אולי יש לנו רעיון טובים? אסור להשאיר את המתווה הזה, מציגים מתווה בשעה 12 בלילה לחלק מהחברים פה? זה כסף שההורים צריכים, מבקשים עוד 200 שקל כי הם זקוקים לכך".
יו"ר הוועדה רם שפע עצר את הדיון ואמר כי ההתנגדות שנשמעה בו לא מאפשרת את אישור מתווה תשלומי ההורים של משרד החינוך, כפי שהוגש. "באנו לדאוג להורים בישראל ולא לקואליציה".
ח"כ קטי שטרית קטעה את דבריו ואמרה: "אתה רוצה לייצר כאוס בפתיחת השנה ואתה רוצה לא להעביר את המתווה". למרות דבריה ח"כ שפע המשיך ואמר: "צריך לעשות תיקון משמעותי בתשלומי ההורים, נבחרנו כדי לייצג את הציבור, כמעט כל חברי הוועדה הסכימו פה שאתם פרסמתם הפחתה אבל בפועל מדובר בפייק ניוז, אתם הורדתם שירותים וטוענים שיש הפחתה". הוא הוסיף כי חברי הוועדה ינסו לקיים משא ומתן בכדי שיסוכם מתווה שמקובל על ההורים, חברי הכנסת ומשרד החינוך.

הפחתה מארבעה שירותים, עד 780 שקל לתלמיד: אלו סעיפי ההפחתות

סל תרבות ▪️ הפחתה של 10% בכל שכבות הגיל. ▪️ החיסכון לתלמיד ינוע בין 8 ש"ח לבין 18 ש"ח.
מסיבות סיום ▪️ מוסדות החינוך יקיימו טקסי סיום במקום מסיבות סיום. ▪️ בסעיף זה תתבצע הפחתה של 50% מעלות המסיבות (מדובר ב: גנים, כיתות ו'/ח', ט', י"ב). ▪️ החיסכון לתלמיד ינוע בין 27 ש"ח לבין 100 ש"ח.
תוכנית לימודים נוספת להעשרה (תל"ן) ההפחתה תתבצע בבתי הספר בכל שכבות הגיל בשיעור של 60%. בתי הספר יוכלו לגבות עד שעתיים שבועיות.
▪️ יסודי: חיסכון של 531 ש"ח (הפחתה של 3 שעות). ▪️ חטיבת ביניים: חיסכון של 636 ש"ח (הפחתה של 3 שעות). ▪️ חטיבה עליונה: חיסכון של 690 ש"ח (הפחתה של 3 שעות). ▪️ בגני הילדים: אין שינוי (הגביה עד 3 שעות).
תוכנית לימודים נוספת (תל"ן) - בתי ספר ייחודיים ובתי ספר תורניים תתבצע הפחתה בכל שכבות הגיל בשיעור של 66%. מדובר בהפחתה של 10 שעות בכל שכבות הגיל, כאשר בתי הספר יוכלו לגבות עד 5 שעות שבועיות.
▪️ יסודי: חיסכון של 1,770 ש"ח ▪️ חטיבת ביניים: חיסכון של 2,120 ש"ח ▪️ חטיבה עליונה: חיסכון של 2,300 ש"ח
תוכנית לימודים נוספת (תל"ן) – מקצוע מוגבר שלישי (5 יחידות לימוד) ▪️ בחטיבה העליונה: אין שינוי, ניתן לגבות עד 5 שעות שבועיות.
ככל שבית ספר יבקש להוסיף שעות תכנית הלימודים הנוספת (תל"ן), הוא יידרש לקבל אישור מיוחד מטעם ועדה בראשות מנהל המחוז.
רכישה מרצון התשלומים הופחתו בכל הגילאים מגן הילדים ועד כיתות י"ב בשיעור של 15%.
▪️ גני הילדים: חיסכון של 19 ש"ח ▪️ יסודי: חיסכון של 37 ש"ח ▪️ חטיבת ביניים: חיסכון של 65 ש"ח ▪️ חטיבה עליונה: חיסכון של 65 ש"ח
טבלת התשלומים שתובא בפני ועדת החינוך, תכלול גם את סעיף בתי ספר מנגנים. בשירות זה לא חל שינוי, הגבייה תיעשה כמו בשנים עברו (650 ש"ח).