14 שנות מאסר נגזרו היום (ב') על אבטם טורה (22) מקריית מוצקין ומור קריספי (24) מקריית ים שהורשעו בחטיפה והריגה של מאיר סלומון (19) לפני כשנתיים וחצי. "אם היינו באתיופיה, גזר הדין היה דם תחת דם", אמר אביו של המנוח בבית המשפט המחוזי בחיפה.
לפי כתב האישום, טורה וקריספי חטפו את סלומון ממיטתו בביתו בקריית ים, הכו אותו עד מוות והשליכו את גופתו סמוך לאצטדיון קריית חיים בחיפה. הרקע: חוב של כמה אלפי שקלים.
2 צפייה בגלריה
מאיר סולומון
מאיר סולומון
מאיר סלומון
כתב האישום ייחס בתחילה למעורבים עבירה של רצח, אולם במסגרת הסדר טיעון הומר האישום להריגה. (סעיף האישום נקבע עוד לפני הרפורמה בעבירות ההמתה).
האירוע הטרגי התרחש באוגוסט 2018. לפי כתב האישום, טורה וקריספי "לקחו את סלומון בכוח מהדירה, תוך שהם גוררים אותו במדרגות הבניין, חונקים אותו, ממשיכים להכות אותו ומאלצים אותו לעלות למונית - שאותה הזמינו מבעוד מועד - כשהם מתיישבים במושב האחורי והמנוח ביניהם.
"במהלך הנסיעה המשיכו הנאשמים להכות את המנוח באמצעות ידיהם כשהם מקללים אותו ומאיימים עליו שאם לא יחזיר את הכסף - יעשו לזה סוף. המנוח בכה, ביקש שיעזבו אותו ואמר שיחזיר להם את הכסף. הנאשמים הורו לנהג המונית לנסוע לרחוב מסוים בקריית ים, שם ירדו הנאשמים עם המנוח, תוך שהם חונקים, מושכים וגוררים אותו לתוך הבניין.
"בהמשך, ועל מנת להניע את המנוח להשיב להם את החוב, המשיכו הנאשמים להכות את המנוח באמצעות ידיהם בראשו וכן בכל חלקי גופו תוך שהם משתמשים גם בעצמים קהים, כשהם שווי נפש לאפשרות גרימת מותו של המנוח, עד שגרמו למותו".
2 צפייה בגלריה
בית המשפט המחוזי בחיפה גזר 14 שנות מאסר על אבטם טורה ומור קריספי שהואשמו בחטיפה והריגה של מאיר סלומון
בית המשפט המחוזי בחיפה גזר 14 שנות מאסר על אבטם טורה ומור קריספי שהואשמו בחטיפה והריגה של מאיר סלומון
קרוביו של המנוח בבית המשפט
(צילום: אביהו שפירא)
לאחר מותו של הצעיר, הנאשמים השליכו את הגופה במגרש חניה סמוך לאצטדיון הכדורגל. למרות המיוחס לשניים, בפרקליטות הסכימו להסדר הטיעון שבמסגרתו הומרה עבירת הרצח. לטענת הפרקליטות, הסיבה לכך הייתה הקושי להוכיח שהנאשמים אכן התכוונו לגרום למותו של המנוח.
סנגורי הנאשמים טענו כי מידת האכזריות של מרשיהם "אינה כפי שנטען מטעם המאשימה, מאחר שכאמור הנאשמים לא התכוונו, לא ציפו ולא תכננו כי מעשיהם יביאו למותו של המנוח. מאחר שהופתעו ולא ידעו כיצד להתמודד עם העובדה שהמנוח נפטר - הם ברחו והותירו אותו במקום שבו נמצאה גופתו".
לפי הסדר הטיעון, שהושג בין הפרקליטות לבין עורכי הדין של הנאשמים, יהלי שפרלינג, דורון נוי ואילן אלימלך, העונש היה אמור לנוע בין 12 ל-15 שנות מאסר. בסופו של דבר קבעו השופטים עונש של 14 שנות מאסר. בנוסף, כל אחד מהנאשמים יפצה את משפחת המנוח בסכום של 125 אלף שקל.

"מחר הם ישתחררו וירצחו עוד ילדים"

עדי דסטה, אמו של מאיר, סיפרה כי בנה וקריספי היו חברים טובים לפני החטיפה וההריגה. "מאיר היה חבר שלהם כמה שנים. הם עשו אותו שליח שלהם. בסוף באו לבית שלי, היכן שהמיטה שלו, רצחו אותו וזרקו אותו כמו מחבלים. הם קיבלו 14 שנה, ומחר ישתחררו וירצחו עוד ילדים. אני לא מקבלת אני לא מוכנה לזה, אני הרוסה אין לי כוח כבר".
בני המשפחה טענו כי המשטרה לא חיפשה את בנם בזמן שהתריעו על חטיפתו, ולא איכנה את מכשיר הטלפון הנייד שלו. החוקרים אכן התקשרו למנוח בעת שהיה עם חוטפיו, אך הוא טען שמצבו תקין.
האב יעקב אמר: "אנחנו עלינו מתוך אהבת הארץ, ועכשיו הילד שלנו נרצח והילדים האחרים בפחד וחרדה. שלוש שעות החזיקו אותי במשטרה במקום לחפש אותו, במקום לעשות איכון טלפונים. אם היו עושים - הוא היה ניצל.
"החליטו שזו הריגה ולא רצח, אבל זה היה לינץ'. זה היה רצח מתוכנן. מבצע עשו עליו. אני הרוס, האימא הרוסה, כולם. עלינו לפה כדי להגן על ילדים, לא לרצוח אותם. זו החלטת בית המשפט, אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר. אם היינו שמה (באתיופיה. א"ר), עונש היה עונש".