אחרי הירי הלילי ליישובי עוטף עזה וסגירת מרחב הדיג ברצועה - חמאס מאותת שפניו להסלמה: מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע זמן קצר לאחר חצות כי מרחב הדיג ברצועה יצומצם לתשעה מייל, אך אחרי ששלוש רקטות שוגרו לישראל - הודיע על ביטולו של מרחב הדיג לחלוטין.
בחמאס מיהרו להוציא הודעה לפיה "ישראל תישא בתוצאות", ואיימו: "סגירת הים של רצועת עזה בפני דייגים היא פגיעה בוטה בזכויותיהם ומהווה סוג של תוקפנות מתמשכת נגד עמנו. המדיניות התוקפנית של ישראל כלפי העם הפלסטיני שלנו לא תשבור את רוח העמידה האיתנה שלו או תחליש את זרועו ותגביל את נחישותה. לא נקבל אמצעי הגבלה ולחץ על העם הפלסטיני, וישראל תישא בתוצאות ההתנהגות התוקפנית שלה".
2 צפייה בגלריה
חמאס נערך לעימות: "לא נקבל הגבלות"
חמאס נערך לעימות: "לא נקבל הגבלות"
חמאס נערך לעימות: "לא נקבל הגבלות"
(צילום: AFP)
במקביל, מקורות בארגון הטרור אמרו לעיתון הלבנוני אל-אחבאר כי חמאס הודיע למתווכים המצרים ולאו"ם שהוא מתנגד לרגיעה עם ישראל, כל עוד היא תמשיך במדיניותה בירושלים (כניסת תושבים יהודים לשכונות ערביות ומניעת הבחירות הפלסטיניות במזרח העיר - א"ל) - הדבר יוביל לפיצוץ בירושלים, ברצועת עזה וביהודה ושומרון".
סמוך לשעה 03:15 נשמעה אזעקת צבע אדום בשדרות ובקיבוצים הסמוכים. ארבעה בני אדם נפצעו באורח קל במהלך הריצה למרחב המוגן בשדרות - בהם אישה בהיריון מתקדם שנשארה להשגחה בבית החולים ברזילי. שלושת הפצועים הנוספים שוחררו לביתם.
הרקטות בלילה היו הראשונות מאז סוף השבוע המתוח. בלילה שבין שישי לשבת שוגרו 36 רקטות מרצועת עזה - וצה"ל תקף בתגובה משגרי רקטות ומנהרות לחימה של חמאס. במערכת הביטחון מעריכים שהירי הוא תוצאה של העימותים האלימים בימים האחרונים בירושלים - והרמטכ"ל אביב כוכבי שנפגש אתמול עם ראשי הרשויות בעוטף עזה אמר להם כי אם האווירה בירושלים תירגע - גם בעזה המצב יחזור לשגרה. כוכבי אמר כי בצה"ל התלבטו איך להגיב לירי הרקטות, אך הדגיש שלמרות שאף אחד מהצדדים לא מעוניין בהסלמה, הצבא ערוך להגיב בעוצמה אם וכאשר יידרש. כך או כך, על הירי הלילה צה"ל לא הגיב.
2 צפייה בגלריה
פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. ארכיון
פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. ארכיון
פעילי הזרוע הצבאית של חמאס. ארכיון
(צילום: רויטרס)
בהערכת המצב שקיים אתמול שר הביטחון בני גנץ השתתפו בין היתר הרמטכ"ל, ראש שב"כ נדב ארגמן ובכירים נוספים בצה"ל ובמערכת הביטחון. מלשכתו של גנץ נמסר כי הוא הדגיש בסיום הערכת המצב את החשיבות של מוכנות הכוחות והתוכניות למקרה של הסלמה וכן את שימור הקשר עם המועצות בעוטף עזה והיערכות העורף. "גנץ הדגיש כי המסר לפלסטינים הוא שישראל מכבדת את חופש הפולחן של כל אחד, ותעשה את מה שנדרש כדי להגן על אזרחיה מול כל תוקפנות".