5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב מטוס JDAM F-16, פיצוצים של GBU-38 בעיראק 2008
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב מטוס JDAM F-16, פיצוצים של GBU-38 בעיראק 2008
ג'ו ביידן בחר באפשרות הפחות אגרסיבית. ארכיון
(צילום: AFP)
המתקפה האמריקנית הלילה (בין חמישי לשישי) במזרח סוריה הייתה מצומצמת יחסית. כך לפי גורמים אמריקניים ששוחחו עם "ניו יורק טיימס". לפי הודעת הפנטגון, שבע פצצות במשקל של כ-226 ק"ג כל אחת הוטלו על כמה מבנים בגבול סוריה-עיראק. המתקפה נועדה לפגוע במעבר גבול לא רשמי, שמשמש להברחת כלי נשק ולוחמים. זו הייתה תגובה לסדרת אירועים של ירי רקטות בחודש האחרון לעבר בסיסי צבא ארה"ב בעיראק, ירי שהאמריקנים ייחסו לאיראן. ארגון "גדודי חיזבאללה", מיליציה עיראקית פרו-איראנית, מסר כי בתקיפה נהרג אדם אחד וארבעה נפצעו.
לפי בכיר במיליציה העיראקית, התקיפה בוצעה באזור אל-בוכמאל, סמוך למעבר אל-קאים בגבול סוריה-עיראק. הפנטגון הציע קבוצת מטרות גדולה יותר לתקיפה, אבל הגורמים האמריקניים אמרו כי ביידן בחר באופציה הפחות אגרסיבית. זו הייתה הפעם הראשונה שבה החליט ביידן על תקיפה מסוג זה. בנוסף הוחלט לתקוף בסוריה ולא בעיראק.
"ההחלטה הזו נועדה כנראה למנוע עימות עם ממשלת עיראק, שותפה חשובה במאבק המתמשך נגד דאעש", אמר ל"ניו יורק טיימס" מייקל מלרוי, בכיר בפנטגון לשעבר. גם בסוכנות רויטרס ציינו כי המהלך היה מוגבל בהיקפו, ולכן הסיכוי להסלמה נמוך יחסית.
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מסר כי ארצות הברית סיפקה התרעה של כמה דקות לפני התקיפה, וציין כי בכוונת מוסקבה לחדש את המגעים עם וושינגטון באשר לנעשה בסוריה. קודם לכן פרסם משרד החוץ הרוסי גינוי חריף לפעולה בסוריה. הקרמלין מסר שהוא עוקב מקרוב אחר הנעשה בסוריה ונמצא בקשר עם הרשויות הסוריות. שעות ספורות לאחר התקיפה שוחח שר החוץ האיראני מוחמד זריף עם עמיתו הסורי: "שני הצדדים הדגישו את הצורך שהמערב יפעל בהתאם להחלטות מועצות הביטחון של האו"ם ביחס לסוריה", מסרה איראן.
5 צפייה בגלריה
דובר הפנטגון ג'ון קירבי
דובר הפנטגון ג'ון קירבי
דובר הפנטגון ג'ון קירבי
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
נזק התקיפה באירביל
נזק התקיפה באירביל
ביידן הגיב על ירי הרקטות בעיראק. נזק התקיפה באירביל מוקדם יותר החודש
(צילום: רויטרס)
על פי ההערכות, הפצצות שהטילו מטוסי הקרב האמריקניים היו JDAM, פצצות "שגר ושכח" חכמות ומדויקות. מטוסי הקרב יכולים להטיל כמה פצצות כאלו ביעף אחד, כאשר כל פצצה מונחית אל מטרה אחרת. בחיל האוויר הישראלי מכונות פצצות אלו, שמורכבות בין היתר על מטוסי F-16 ו-F-15, בשם "ברד כבד".
דובר הפנטגון ג'ון קירבי אמר הלילה: "בהנחיית הנשיא, כוחות צבא ארה"ב ערכו תקיפות אוויריות נגד מתקנים ששימשו מיליציות המגובות על ידי הרפובליקה האיסלאמית של איראן במזרח סוריה". דובר הפנטגון הדגיש כי "ביידן יפעל על מנת להגן על הכוחות האמריקניים וכוחות הקואליציה באזור. עם זאת, פעלנו באופן מדוד, במטרה להימנע מהסלמה באזור מזרח סוריה ועיראק". התקיפה כוונה כנגד שתי מיליציות פרו-איראניות - גדודי חיזבאללה העיראקי וגדודי סייד א-שוהדא. יודגש כי "גדודי חיזבאללה" איננו ארגון חיזבאללה הלבנוני המוכר לישראלים, אלא ארגון אחר.
5 צפייה בגלריה
מיקום התקיפה בסוריה
מיקום התקיפה בסוריה
מיקום התקיפה האמריקנית בסוריה
5 צפייה בגלריה
פעיל שנהרג בתקיפה בסוריה
פעיל שנהרג בתקיפה בסוריה
פעיל המיליציה שנהרג הלילה
גורם אמריקני אמר לרויטרס כי ההחלטה לבצע את התקיפה נועדה "להעביר מסר" באופן מידתי, ובעוד שארה"ב רוצה "להעניש" את המיליציות, היא אינה רוצה להגיע להסלמה של ממש. הגורם ציין כי בפני ביידן הוצגו כמה אפשרויות תגובה וכי האחרון בחר ב"אחת המצומצמות ביותר".
"המרכז הסורי לזכויות אדם", ארגון אופוזיציה שמושבו בלונדון ושמדווח על המתחולל בתוך סוריה מאז תחילת מלחמת האזרחים שם ב-2011, דיווח כי לפחות 17 לוחמי מיליציות נהרגו בתקיפה. מנהל המרכז אמר לסוכנות הידיעות AFP כי "בתקיפה הושמדו לפחות שלוש משאיות שנשאו תחמושת וישנם הרוגים רבים. לפי הערכה ראשונית לפחות 17 נהרגו". לדיווח זה אין אימות מכל מקור אחר, וכאמור - לפי אחת המיליציות, אדם אחד נהרג וכמה נפצעו.