היום לפני שלוש שנים – ב-26 באפריל 2018 – התרחש אסון השיטפון בנחל צפית שבערבה, שבו נספו תשע נערות ונער ממכינת "בני ציון". הם טיילו בנחל כמסלול חלופי שבו בחרו המדריכים מחשש לשיטפונות בנחל צאלים, שם תוכנן הטיול המקורי. בימים אלה מתנהל בבית המשפט המחוזי בבאר שבע שלב ההוכחות בתיק נגד מנהל המכינה יובל כאהן והמדריך אביב ברדיצ'ב, הנאשמים בהמתה בקלות דעת.
במסגרת שלב ההוכחות עלו להעיד המדריכה נועם דור, שהתריעה וביקשה שלא לקיים את הטיול לאור התחזיות לגשמים והחשש לשיטפונות, וגם אביה, סגן מפקד יחידת החילוץ ערבה, צביקה דור.
5 צפייה בגלריה
בין ההתרעות והאזהרות בכתב האישום
בין ההתרעות והאזהרות בכתב האישום
(צילום: משי בן עמי )
בדיון הבא שיתקיים מחרתיים (רביעי), צפוי להעיד הראל בן שחר, שהיה מנהל מרחב ערבה ברשות הטבע והגנים ביום האסון. דור התייעצה איתו לפני שהחליטו לטייל בנחל צפית, והוא התקשר אליה ביום האסון ועדכן כי מתחיל לרדת גשם. בעקבות השיחה עמו הזהירה דור את ברדיצ'ב שיזדרזו לצאת, אך הוא הרגיע אותה שתוך שעה יהיו מחוץ לנחל.
5 צפייה בגלריה
מחוזי ב"ש: עדותה של המדריכה נועם דור בדיון על אסון נחל צפית
מחוזי ב"ש: עדותה של המדריכה נועם דור בדיון על אסון נחל צפית
המדריך אביב ברדיצ'ב בבית המשפט
(צילום: חיים הורנשטיין)
5 צפייה בגלריה
יובל כהאן מכינת בני ציון ב בית המשפט המחוזי ב באר שבע פרשת נחל צפית
יובל כהאן מכינת בני ציון ב בית המשפט המחוזי ב באר שבע פרשת נחל צפית
מנהל המכינה יובל כהאן
סנגוריהם של הנאשמים, עוה"ד ציון אמיר ואורי קורב, ניסו בחקירותיהם הנגדיות להציג את חלק מהעדים כמי שיש להם חלק באשמה לאסון, ובין היתר חקרו באגרסיביות את המדריכה דור, שפעמים רבות התפרקה בבכי על הדוכן.
במקביל להליך הפלילי מתנהל הליך אזרחי של הורי הקורבנות נגד מכינת בני ציון ומשרדי החינוך והביטחון. בסך הכל הוגשו 11 תביעות אזרחיות לבית המשפט המחוזי בלוד, כולל של משפחה שבנה נפצע באסון.
את המשפחות מלווה חברת הכנסת הטרייה עו"ד אפרת רייטן (העבודה). הצדדים מנהלים הליך גישור מתמשך, ולכן ניתן לח"כ רייטן אישור מיוחד להמשיך בו.

"עולם המכינות פשע ואיבד את הדרך"

באסון נהרגו אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעיין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן. בשבוע שעבר ערכה מועצת המכינות טקס לציון יום השנה השלישי לאסון, אבל השתתפו בו רק שתי משפחות. ראש מכינת מיתרים לכיש, יניב מזומן, אמר בטקס כי האירוע המחריד היה תוצאה של חוסר אחריות וקלות ראש.
"נזכור את החיים הצעירים והמבטיחים שנגדעו באחת, ואת המשפחות והחברים שיישאו את הכאב כל חייהם", אמר. "ובעיקר נזכור ונזכיר לעצמנו כי היהירות, הביטחון העצמי המופרז ואי-הקפדה על כללי הבטיחות והזהירות הם משעול שסופו כאב ומוות".
שר ההתיישבות צחי הנגבי, שהביא להקמת ועדת חקירה לאסון וזו החלה לפעול לאחרונה, השתתף אף הוא באירוע ואמר: "אנחנו אולי נעזוב את הנחל אבל לא המשפחות. הוא הפך להיות חלק בלתי נפרד מכל שנייה, כל דקה, כל לילה וכל בוקר בחיים שלכם. הנחל לא יכול לעזוב אותנו, לא בתחומי האחריות שאנו נושאים בהם, בוודאי את ראשי המכינות. זה מה שהנחל הזה מלמד אותנו".
5 צפייה בגלריה
אלה ואיציק אור הוריה של אלה אור בטקס הזיכרון הרשמי לציון יום השני ה-3 לאסון נחל צפית
אלה ואיציק אור הוריה של אלה אור בטקס הזיכרון הרשמי לציון יום השני ה-3 לאסון נחל צפית
שרית ואיציק אור, הוריה של אלה ז"ל, בטקס הזיכרון הרשמי
(צילום: "מועצת המכינות")
5 צפייה בגלריה
אסון נחל צפית קורבנות הרוגים הרוגי
אסון נחל צפית קורבנות הרוגים הרוגי
קורבנות האסון בנחל צפית
איציק, אביה של אלה אור ז"ל, אמר בטקס: "שלוש שנים אחרי, כאהן וברדיצ'ב עדיין לא לקחו אחריות על האסון. וזה מביש. בהתנהגות שלהם הם מראים איך שאסור שתיראה מנהיגות. זה כואב וזה מצמרר. היינו שמחים אם המשפט הפלילי היה מתנהל מהר יותר. הוא עוד לא קרוב לסיום. אנחנו מקווים שמסקנות הוועדה יפורסמו ויוסקו מסקנות, כדי שאסון כזה לעולם לא יקרה".
אתי בללי, אימא של גלי ז"ל, הוסיפה: "יש לי ציפיות רק במשפט הפלילי. מה שיקרה או לא במשפט האזרחי זניח. אין לי בו שום ציפיות. ועדת בדיקה החלה לפעול השבוע, בשעה טובה. אנחנו חושבים שוועדת החקירה והמשפט הפלילי קשורים זה בזה. הציפיות היו ונשארו שיהיה אבא לאסון הזה. שמישהו ייקח אחריות. אנחנו לא רואים את זה קורה בבית המשפט. אביב ויובל חמושים בעורכי דין ציניים ואכזריים אפילו. הם רחוקים מלהביע צער כנה ואמיתי. הם מאשימים את כל מי שאפשר מבלי לקחת אחריות.
"עולם המכינות החשוב והנפלא פשע וכשל ואיבד את הדרך. הילדים שלנו לא יהיו האחרונים לצערנו, כי יש שם תשתית לא בטוחה ולא ראויה. מועצת המכינות אומרת שבדקה את עצמה. אבל נהג שעשה תאונה לא חוקר את עצמו. גם אחרי שאביב ויובל יורשעו ויקבלו את העונש המקסימלי - זה לא מספיק. צריך שיוסקו מסקנות וייקבעו נהלים חדשים ושתהייה מערכת אכיפה מחייבת למכינות".