ביום חמישי האחרון, לאחר שסיים לשמוע את דעתם של גורמי המקצוע באשר לפרטי התוכנית לסגר בתקופת החגים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו - כך דווח - שפעמים רבות במהלך הקריירה שלו הוא התייעץ על ענייני המדיניות שלו עם גורמי מקצוע, אך החליט בניגוד לדעתם. לדבריו, במקרים רבים הוא גם צדק ב-100% בהחלטתו. שמעתי את הדיווח ולא יכולתי שלא להשתומם – וגם לכעוס - על כמה מעט מודעות עצמית יש לו, או לחלופין באיזו קלות הוא מוכן לסלף את המציאות ולייפות אותה לצרכיו.

אני מאמין שכמוני יש עוד רבים שסוחבים איתם פגיעות קשות ממקרים שבהם התעלם מגורמי המקצוע לאורך "הקריירה שלו", ואני חש חובה לתת לחלקם פיתחון פה בהעלאה של האסון הפרטי שלנו מההצלחה הכבירה של הנ"ל.
לפני 24 שנים, בימים אלו שבין יום הכיפורים לחג הסוכות, שירת בננו הבכור גיא כקצין בסיורים המשותפים עם הפלסטינים. הוא עמד לסיים את שנת הקבע שלה התחייב כשיצא לקורס קציני חי"ר מחטיבת הצנחנים שבה שירת כלוחם. שנה קודם הוא הושאל למשמר הגבול, יחד עם עוד מאות קצינים מהחילות השונים, כדי להקים את הכוח שיסייע ליישם את הסכמי השלום שנחתמו עם הרשות הפלסטינית.
זה אכן התבצע, ובהתאם - ההיערכות של צה"ל ומג"ב ביהודה, שומרון ובעזה הייתה היערכות עם הפנים לשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון הפלסטיניים. במסגרת שיתוף פעולה זה הושג הסכם עם הרשות והווקף על פתיחת פתח יציאה ממנהרת הכותל ברובע המוסלמי תמורת הטבות מסוימות למוסלמים באורוות שלמה.
ואז נרצח יצחק רבין, התקיימו בחירות ובנימין נתניהו הפך לראש ממשלת ישראל. אחת ההחלטות הראשונות שלו בתפקיד נגעה לפתיחת מנהרת הכותל. הוא זימן דיון בעניין עם כל הגורמים הביטחוניים הרלוונטיים (צה"ל, המשטרה, שב"כ ומג"ב), וכולם היו בדעה שיש לפעול במסגרת ההבנות שכבר הושגו, ולהימנע מפתיחה חד-צדדית ולא מתואמת, בגלל הנפיצות העצומה של שינויים בהר הבית בעולם המוסלמי בכלל ואצל הפלסטינים בפרט.
וכאן, במסגרת "100% ההצלחה של התעלמות מהגורמים המקצועיים", החליט נתניהו לפעול באופן חד-צדדי. הוא אפילו לא השאיר מרחב זמן להיערכות כוחות הביטחון בשטח.
2 צפייה בגלריה
גיא שריג אירועי מנהרת הכותל
גיא שריג אירועי מנהרת הכותל
פקד גיא שריג ז"ל
2 צפייה בגלריה
יגאל שריג
יגאל שריג
יגאל שריג
הפתח נפרץ במוצאי יום הכיפורים וכמו שצפו המומחים, באותו לילה פרצו מהומות שנמשכו כמה ימים בכל השטחים. במהלכן נהרגו 17 חיילים, קצינים ושוטרים ישראלים, ועשרות רבות של פלסטינים. ביום המהומות האחרון, בערב סוכות, נהרג גיא כשניסה לחלץ תחת אש צלפים קצין שנפגע והיה מוטל על סוללת עפר נמוכה שמטרתה הייתה לחצוץ בין בסיס מג"ב לטול כרם בעת שלום שכזו.
לאחר שגיא נהרג הגיעו אלינו נציגים מאותם גופים ביטחוניים וסיפרו לנו על המלצתם המוקדמת. אבל יותר מכך, חלקם סיפרו שהתפרצות המהומות תפסה אותם "עם המכנסיים למטה", בגלל חוסר ידיעה והכנה מוקדמת ומפני שבאותה עת היו ב"מוד" של הסכמי שלום.
ימים לאחר שוך המהומות נכנס נתניהו למשא ומתן עם יאסר ערפאת והגיע איתו להסכמות שכללו מתן רשות לפלסטינים להפוך את כל אורוות שלמה למסגד – הרבה מעבר למה שנקבע בסיכומים שלפני הצעד החד-צדדי שביצע. האם ההחלטה של נתניהו במקרה זה הייתה מוצדקת כמו ב"100% מהמקרים"? ישפוט הציבור.
  • יגאל שריג הוא אביו של פקד גיא שריג, שנפל היום (27 בספטמבר) לפני 24 שנים בטול כרם, במהלך אירועי מנהרת הכותל

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com