מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התראיין הבוקר (יום ב') באולפן ynet, והתייחס תחילה לווריאנט ההודי - שהתגלה בארץ בשבוע שעבר בדגימותיהם של שבעה ישראלים אינם-מחוסנים ששבו מחו"ל. "אנחנו מוטרדים ממנו, יש שאלה לגבי יעילות החיסונים נגדו", הוא אמר.
לדבריו, "הדבר היחיד שיש לעשות, כמשנה זהירות, הוא שוב להגביל את מספר הנכנסים לארץ ולהגביל גם כניסות ממדינות 'נגועות' כמו ברזיל והודו". עם זאת, הוא לא התחייב כי זו תהיה המלצת משרד הבריאות: "בואו נבין קודם את גודל האירוע".
2 צפייה בגלריה
חזי לוי
חזי לוי
חזי לוי
(צילום: דוברות בית חולים ברזילי)
לוי סיפר כי שבעת הנשאים מבודדים בשלב זה, וכי בדיקות מתאימות נעשות גם בקרב מי שחשוב בנשיאת הווריאנט. "היו גם כאלה שחזרו מהודו והראו סימני מחלה, ורובם היו נגועים דווקא בזן הבריטי - שהוא אחראי למרבית התחלואה בארץ ואנחנו יודעים שנגדו החיסון יעיל", הוא המשיך, "זה די חדש. אנחנו מבצעים בדיקות בקרב עובדים זרים למשל, הכול נמצא בבדיקה וריצוף".
- אפשר לומר שכל הנראה יותר משבעה ישראלים שנדבקו בווריאנט ההודי? "אני מניח שכן, אבל לא כולם ישראלים. כמו שאמרתי, חלק מהם פועלים זרים".
- יש כוונה לעשות משהו בנידון? הטיסות מגיעות לארץ, איך פועלים? "זה בדיוק מה שטענו במשרד הבריאות. השמיים הפתוחים לחלוטין והיציאה מישראל ללא הגבלה עבור מחוסנים ומחלימים, והקושי לאכוף בידוד על רבים מהחוזרים ובייחוד ככל שמספרם עולה - זה בדיוק הדבר שטענו שמפחיד אותנו בהקשר של הבאת המוטציות לארץ והתפשטותן.
"אנחנו צריכים לנקוט במשנה הזהירות בקרב השבים ארצה", לוי המשיך, "לעטות מסכות, לא ללכת שולל אחר הסרתן בחללים הפתוחים, ובעיקר - להיות בבידוד".
- אתם תמליצו להגביל כניסה מהמקומות הללו? "אנחנו כרגע שוקלים את הדברים. לא המלצנו עדיין, בואו נראה מה עומק האירוע כדי לראות מה עוד ניתן לעשות. ההמלצה היא קודם כל להיבדק, גם ביציאה מהארץ. אולי ניידע את הציבור על מדינות שבהן התחלואה רבה מאוד, אלה שלא מומלץ להגיע אליהן כעת. אנחנו עובדים על העניין ושוקלים אותו".
2 צפייה בגלריה
מתחם בדיקת בדיקות קורונה ב ירושלים
מתחם בדיקת בדיקות קורונה ב ירושלים
הזן ההודי: "בודקים ומרצפים"
(צילום: AP)
- אנחנו רואים פחות אנשים שעוטים מסכות במקומות סגורים. זה מדאיג? אולי מיהרתם? "זה מאוד מדאיג אותנו. ללא ספק השגנו הישג אדיר בהיבט של הורדת התחלואה, גם היום, לממדים קטנים יותר, למקדם הדבקה נמוך. לאחר ששקלנו את כל הדברים יחד עם מומחים, החלטנו להוריד את ה'עול' של עטיית המסכה בחללים פתוחים, כי אנחנו יודעים גם שאופן הפיזור של התרסיס הוא מהפה אל האף, וחלל פתוח מתנהג באופן שונה.
"אבל בל נטעה - גם בחלל פתוח, כשאנחנו מאוד מצופפים, בהתקהלות מאוד צפופה, יש סכנה", הזהיר לוי, "אם אני הייתי בחוץ באזור צפוף, בשווקים עמוסים, באצטדיונים שיושבים בהם ומתחבקים וכדומה, אני הייתי עוטה מסכה. בחלל סגור - בוודאי שצריך לעטות מסכה משום ששם התרסיס מהפה ומהאף עדיין מתנהג בצורה אחרת, מתפזר אחרת. עדיין חשוב מאוד לעטות מסכה וחשוב גם לשמור על מרחק".
לוי ציין כי הנחיה להסרת מסכות במקומות פתוחים לא נמצאת על הפרק לפי שעה. "אנחנו עדיין חוששים מעלייה בתחלואה", הוא הסביר, "ובל נשכח שיש לנו 2.5 מיליון ילדים לא מחוסנים שעלולים לחלות, להידבק ולהדביק. וכמובן שיש עוד אנשים שלא חוסנו".
מנכ"ל מספר הבריאות התייחס למצב הבדיקות לגילוי הנגיף שמתבצעות כאן בימים אלה. "מספר הבדיקות לא מבטא רק את הנבדקים, משום שיש תו ירוק ואנשים רוצים להיכנס לפעילויות דרכו, אלא שאנחנו בודקים גם כסקרים. סקר מגן אבות, לדוגמה, ממשיך במלוא עוצמתו בכל המקומות שבהם יש קשישים, גם בקרב העובדים, ואנחנו מוצאים שם תחלואה. בכלל, הבדיקות הן האמצעי הטוב ביותר לעקוב אחר תחלואה א-סימפטומטית גם בקרב התלמידים, ותלמידים רבים נבדקים על פי דרישה שלנו. כלומר, חלק מהחיוביים, לא רב, הם מי שנבדק כדי להיכנס לפעילויות תו ירוק.
"אנחנו עדיין בודקים את שיעורי הנדבקים מסך הנבדקים", המשיך לוי, "מי שטס לחו"ל משלם עבור הבדיקה שלו לפני היציאה. אנחנו שוקלים כעת לחייב בתשלום גם את בדיקות החוזרים מחו"ל, שכעת נעשות בחינם. יש לנו עוד עבודה בנושא, את מי לחייב ואת מי לא, אבל עדיין - מי שחש תסמינים שימשיך להיבדק".