דרום קוריאנים שחוששים להידבק בקורונה מכניסים את שטרות הכסף שלהם למיקרוגל או שוטפים אותם במכונת כביסה, אמצעים שנועדו אמנם להשמיד את הנגיף – אך פוגעים גם בשטרות עצמם.
3 צפייה בגלריה
השטרות הפגומים. נשרפו במיקרוגל
השטרות הפגומים. נשרפו במיקרוגל
השטרות הפגומים. נשרפו במיקרוגל
(צילום: AP, Bank of Korea)
הבנק המרכזי של דרום קוריאה הודיע היום (ו') כי בחצי השנה האחרונה מספר האנשים שביקשו להחליף שטרות כסף פגומים גדל פי שלושה לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. לדברי הבנק, חלק גדול מהשטרות שהוחלפו נפגם בגלל אמצעי חיטוי שהיו כנראה דרסטיים מדי.
גורם בבנק של קוריאה אמר היום לסוכנות הידיעות רויטרס כי סכום השטרות שהוחזרו לבנק לאחר שנפגמו, בין ינואר ליוני, עומד על 1.32 מיליארד וון (1.1 מיליון דולר), לעומת 480 מיליארד וון (400 אלף דולר) בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
"כמות משמעותית של שטרות נשרפה במיקרוגלים במחצית הראשונה של השנה הזו", אמר הגורם לרויטרס, כשהוא מתייחס לניסיונות כושלים לחיטוי הנגיף. בבנק הקוריאני אמרו כי שיטת חיטוי נוספת שפגמה בשטרות היא כאמור שטיפתם במכונת כביסה.
3 צפייה בגלריה
בבנק המרכזי מבודדים את הכסף לשבועיים. שטרות כסף בדרום קוריאה
בבנק המרכזי מבודדים את הכסף לשבועיים. שטרות כסף בדרום קוריאה
בבנק המרכזי מבודדים את הכסף לשבועיים. שטרות כסף בדרום קוריאה
(צילום: AFP)
במקרה אחד, שהובא כדוגמה, אדם שזוהה רק בשם המשפחה אום ביקש להחליף 35.5 מיליון וון, בשטרות שנפגמו אחרי ששטף אותם במכונת כביסה. אום הצליח לקבל בחזרה רק 22.9 מיליון וון, כלומר הוא איבד כ-35% מערכו של הכסף המקורי. לפי הבנק את הכסף הזה הוא קיבל כתרומות על מנת לכסות הוצאות לוויה של אחד מבני משפחתו.
במקרה אחר אדם ששם משפחתו קים שם שטרות בשווי 5.2 מיליון וון במיקרוגל. בבנק ציינו כי במקרה הזה הנזק שנגרם לשטרות היה חלקי והאיש הצליח "להציל" את רוב כספו. יצוין כי גם הבנק המרכזי עצמו נקט בתחילת המשבר באמצעים לחיטוי שטרות, ובמרץ הוא הודיע כי "יבודד" אותם למשך שבועיים, כדי לוודא שלא נשארו עליהם שרידים של הנגיף.

הנשיא שהמליץ: טפטפו דלק על המסכה

סוגיית החיטוי מהנגיף עלתה היום לכותרות גם בפיליפינים, שם אמר הנשיא רודריגו דוטרטה – שידוע בפליטות הפה השערורייתיות שלו – כי אם לתושבי ארצו אין חומר חיטוי עבור המסכות שלהם, הם יכולים לחטא אותן בעזרת דלק.
3 צפייה בגלריה
"אני לא צוחק. זה אמיתי". דוטרטה
"אני לא צוחק. זה אמיתי". דוטרטה
"אני לא צוחק. זה אמיתי". דוטרטה
(צילום: EPA)
דוטרטה כבר הציע לחטא מסכות בעזרת דלק בשבוע שעבר, במקרים שבהם חומר חיטוי רגיל אינו זמין, אך אז טען דוברו שהוא התלוצץ. היום, בנאום ששודר בטלוויזיה, טען דוטרטה שהוא רציני. "מה שאמרתי נכון", אמר. "פשוט לכו לתחנת דלק, וטפטפו כמה טיפות, זה חומר חיטוי". הוא הוסיף: "אני לא צוחק. זה אמיתי. אתם חושבים שאני צוחק".
כמו באזורים רבים בעולם, גם בפיליפינים חובה לעטות מסכה במרחב הציבורי. במדינה אובחנו עד כה כמעט 90,000 נשאי קורונה, ויותר מ-2,000 חולים מתו. היום דיווחו הרשויות שם על עוד 4,063 נדבקים חדשים שאובחנו ביממה אחת. מדובר בזינוק היומי הגדול ביותר בכל רחבי דרום-מזרח אסיה, בפעם השנייה ברציפות.
דבריו של דוטרטה אילצו מומחי בריאות בפיליפינים להדגיש את העובדה הברורה ששימוש בדלק כחומר חיטוי הינו מסוכן. "אתם לא יכולים להשתמש בדלק כחומר חיטוי. שאיפתו עלולה לגרום נזק ולהוביל לבעיות נוספות כמו מחלות בדרכי הנשימה", אמר חוסה סנטיאגו, נשיא האיגוד הרפואי של הפיליפינים. ברויטרס מציינים כי מומחי הבריאות ממליצים להשתמש בסבון ובמים כדי לנקות מסכות בד רב-שימושיות.
בפעם הראשונה שבה המליץ דוטרטה להשתמש בדלק כחומר חיטוי, כמה מיריביו הפוליטיים תקפו אותו ואמרו שמדובר בהמלצה מסוכנת. "אל תנסו את זה בבית", הסנאטורית הפיליפינית ריסה הוטיברוס צייצה בטוויטר.