ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון נמצא כעת תחת חקירה שבמסגרתה נבחנת חופשה שלו באיים הקריביים, חופשה שאותה מימן לו אחד מתורמי המפלגה השמרנית בעלות של 15,000 פאונד. על החקירה הכריזה היום (ב') קת'רין סטון, נציבה עצמאית בפרלמנט הבריטי שאחראית לוודא כי המחוקקים עומדים בסטנדרטים המצופים מהם.
3 צפייה בגלריה
אי מיסטיק ב האיים הקריביים
אי מיסטיק ב האיים הקריביים
ג'ונסון והאי מיסטיק בקריביים. החופשה תסבך את ראש הממשלה?
(צילום: shutterstock, AFP)
לפי הדיווחים בתקשורת הבריטית, סטון בוחנת אם ג'ונסון הכריז כנדרש על החופשה שלו, אותה ערך עם בת זוגו קארי סימונדס בין 26 בדצמבר 2019 ל-5 בינואר 2020. אל החופשה הם יצאו אחרי חגיגות הניצחון בבחירות בסוף 2019, באי הפרטי "מיסטיק" שנמצא בשטחה של מדינת האי סנט וינסנט והגרנדינים.
ג'ונסון דיווח בשעתו על החופשה, וטען אז כי מי שמימן אותה הוא התורם השמרן דייוויד רוס. בלשכתו של ראש הממשלה הבריטי טענו כי כל "דרישות השקיפות" בנוגע לחופשה באי הפרטי מולאו, אולם ברשת "סקיי ניוז" דיווחו כי דוברו של רוס הכחיש תחילה שהוא זה שמימן את עלות החופשה. בהמשך נראה שרוס שינה את גרסתו, או לפחות ניסה להבהיר אותה, וטען כי אכן היה זה שסיפק את 15,000 הפאונד עבור החופשה.
בנוסף לג'ונסון, נציבת הסטנדרטים הפרלמנטרית הודיעה על חקירות שמתנהלות בעניינם של עוד שמונה חברי פרלמנט. חשיפת זהותם של חברי הפרלמנט התאפשרה בעקבות כללים חדשים שמאפשרים זאת, ובעבר הנציבה לא הייתה רשאית לפרט את מי היא חוקרת.
3 צפייה בגלריה
קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון
קארי סימונדס ובוריס ג'ונסון
ג'ונסון וארוסתו קארי סימונדס. חגגו את הניצחון בבחירות באי פרטי
(צילום: GettyImages)
החקירה הנוכחית מצטרפת לחקירה שעליה הכריזה רק לפני כשבועיים ועדת הבחירות של בריטניה, בנוגע למימון השיפוצים שנעשו במעונו של ג'ונסון, בצל הטענות כי הוא חתר לממן את השיפוץ בעזרת תורמים של המפלגה השמרנית וכי עבר בכך על החוק. ג'ונסון עצמו טוען כי "כיסה בעצמו", כלשונו, את עלות השיפוץ, אבל עד כה לא הכחיש שלקח לשם כך הלוואה מאחד מתורמי המפלגה השמרנית.
השיפוץ שעומד בלב הסערה נעשה בבית ברחוב דאונינג 11, שם גר ג'ונסון עם ארוסתו סימונדס ובנם התינוק ווילפרד, ליד המעון הרשמי של ראשי ממשלת בריטניה, דאונינג 10. לפי חלק מהדיווחים השיפוץ שם עלה 60 אלף דולר, ולפי דיווחים אחרים העלות הגיעה ל-280 אלף דולר. כראש ממשלה מוקצים לג'ונסון 42 אלף דולר מכספי משלם המיסים בכל שנה לתחזוקה ולריהוט של המעון, אבל כל הוצאה מעבר לזה צריכה להיעשות מכיסו הפרטי.
אותה חקירה בנוגע לשיפוץ עוררה אז ביקורת חריפה מצד מפלגת הלייבור שבאופוזיציה, אך לא נראה שפגעה במיוחד בשמרנים: בבחירות המקומיות בסוף השבוע האחרון הם לא רק שמרו על כוחם, אלא השיגו ניצחון היסטורי בהארטפול, מחוז בחירה פרלמנטרי בצפון-מזרח אנגליה שהיה מעוז של הלייבור במשך עשרות שנים. הלייבור הפסידה בנוסף מאות תפקידים מקומיים ברחבי אנגליה.
3 צפייה בגלריה
מנהיג הלייבור קיר סטרמר. ספג מפלה בבחירות המקומיות למרות השערוריות של ג'ונסון
מנהיג הלייבור קיר סטרמר. ספג מפלה בבחירות המקומיות למרות השערוריות של ג'ונסון
מנהיג הלייבור קיר סטרמר. ספג מפלה בבחירות המקומיות למרות השערוריות של ג'ונסון
(צילום: רויטרס)
ההפסד עורר מפח נפש בקרב הלייבור, והיום הודיע מנהיגה קיר סטרמר על שורה של חילופי גברי בצמרת המפלגה. אולם נראה שההודעה היום על חקירה נוספת בנוגע להתנהלותו של ג'ונסון סיפקה לאנשי האופוזיציה תחמושת חדשה נגד ראש הממשלה השמרן.
סגניתו של סטרמר, אנג'לה ריינר, מסרה בעקבות חשיפת החקירה: "עוד יום, עוד חקירה נגד בוריס ג'ונסון בגלל עוד נלוזות ועסקאות מפוקפקות. לציבור יש זכות לדעת מי שילם על חופשת המותרות של ג'ונסון בקריביים ועל שיפוץ הדירה שלו. יותר מכל, חשוב שנדע אם לתורמים הללו הובטחה תמורה בשל נדיבותם, או שהם מצפים לכך. כפי שראינו בשנה שעברה, התורמים של השמרנים קיבלו החזרים גבוהים מאוד על ההשקעות שלהם – בצורה של חוזים ממשלתיים. ג'ונסון צריך להפסיק לעשות שימוש במשרד ראש ממשלה כהזדמנות לממן אורח חיים ראוותני ולהעשיר את חבריו".