פורום 15 "הערים העצמאיות" הודיע הערב (ראשון) כי יאפשר למנהלי ומנהלות בתי הספר ברחבי הרשויות לפתוח את שעריהם לתלמידי כיתות ז' עד י' החל ביום רביעי הקרוב, זאת לנוכח העובדה שקבינט הקורונה קבע שחזרתם של תלמידים אלה לא תתרחש לפני 9 במרץ.
בין הרשויות התומכות במהלך זה ניתן למצוא את אשדוד, באר שבע, גבעתיים, הרצליה, חדרה, חולון, חיפה, כפר סבא, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רמת גן, רעננה ותל אביב-יפו.
5 צפייה בגלריה
בית ספר גבריאלי בתל אביב
בית ספר גבריאלי בתל אביב
ראשי הרשויות הגדולות: "נאפשר חזרה של תלמידי ז' עד י' כבר השבוע"
(צילום: מוטי קמחי)
בהודעה מטעם הפורום נכתב כי "לאור ההיעדרות הממושכת של תלמידים אלה מבתי הספר, וההשפעה הפדגוגית, החברתית והנפשית הקשה עליהם, התכנסו היום ראשי הערים חברי 'פורום ה-15' להתייעצות חירום בנושא, ובסופה הוחלט כי החל מיום ד' הקרוב יאפשרו עיריות הפורום למנהלי בתי הספר להחזיר את תלמידי כיתות ז' עד י' לפעילות בית ספרית".
לפי עיקרי המתווה שהציגו ראשי הערים התלמידים יגיעו לבית הספר לכל הפחות פעמיים בשבוע, ארבע שעות בכל אחד מהימים, או שלוש פעמים בשבוע לשלוש שעות בכל יום. במתווה שפורסם נכתב כי "אין הכרח ללמד את כלל מקצועות הלימוד בזמן השהייה בבית הספר. חלק מן המקצועות ימשיכו להילמד מרחוק".
הפורום הבהיר כי "אופן חידוש הלימודים בבית הספר ייעשה לפי שיקול דעת המנהל/ת ובהתייעצות עם העירייה, ותוך התייחסות להיקף המתחסנים בקרב צוותי ההוראה, היקף ההתחסנות הכללי בשכונות מהן מגיעים התלמידים, גודל בית הספר ומספר התלמידים". עוד צוין כי "ניתן יהיה ללמד במשמרות. ניתן יהיה לשלב בין למידה בכיתה לבין למידה במרחבים חיצוניים".
5 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
"לא ייתכן שפותחים את מרכזי הקניות לפני שמאפשרים חזרה ללימודים". ארכיון
(צילום: AP)
ראשי הערים הדגישו כי לא יחייבו או יכפו על צוותי ההוראה להפעיל מתווה זה. "'פורום ה-15' וראשיו מודעים, מכירים ומוקירים את דאגתם וכאבם של המנהלים וצוותי ההוראה למערכת החינוך, ולכך שלדעת רבים אינה זוכה לעמוד בראש סדר העדיפויות, כפי שראוי היה", נכתב. הם התחייבו להעניק למנהלים ולצוותי ההוראה את מלוא הגיבוי להפעלת המתווה.
ראשי הערים קראו למרד כלל ארצי נגד החלטת קבינט הקורונה: "אנו תקווה שרשויות מקומיות נוספות תצטרפנה למתווה זה, וסבורים כי מן הראוי שגם הממשלה וקבינט הקורונה יצטרפו אליו". בתוך כך, עיריית רמת השרון הודיע כי תצטרף למתווה.
הסתדרות המורים הודיעה על התנגדותה למתווה: "יש מעסיק אחד לעובדי ההוראה בישראל והוא משרד החינוך ורק לו נתונה הסמכות להחליט על פתיחה או סגירת מוסדות חינוך". גם השלטון המקומי יצא נגד היוזמה ובתגובה פרסם "מרכז השלטון המקומי פועל יחד עם משרד הבריאות ומשרד החינוך להחזרתה המלאה של כל מערכת החינוך בישראל. אנחנו אנשי חוק ונפעל רק על פי חוק ובשיתוף פעולה עם הממשלה לטובת כלל תלמידי ישראל".
הם ציינו כי מוקדם יותר היום יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו, בקריאה לחזרה מיידית של כל התלמידים לבית הספר. במכתב כתב "צהלות השמחה בדרך לגנים ובתי הספר שנשמעו הבוקר ברחבי הארץ, נמהלו בשתיקה הרועמת של תלמידי שכבות ז'-י' שנדמה שנשכחו מאחור. לא הגיוני ולא מתקבל על הדעת, שמצד אחד משרד הבריאות יוצא בכותרות בכל מדיה אפשרית, על %99 יעילות לחיסון של פייזר ומצד שני ילדי החטיבה ברשויות המחוסנות הירוקות והצהובות נשארים בבית". ביבס דרש את חזרתם לבית הספר של תלמידי כיתות ז'-י' לא יאוחר מיום לאחר חופשת חג הפורים ב-1 במרץ.
5 צפייה בגלריה
תלמידי הרצליה ילמדו במרינה מוזיאון הרצליה
תלמידי הרצליה ילמדו במרינה מוזיאון הרצליה
"לא נוכל לתת לילדים שלנו להמתין". ראש עיריית הרצליה משה פדלון
(צילום: אלי דסה)
הנהלת התאגדות מנהלי בתיה"ס העל יסודיים דווקא תומכת בהצעת 15 הרשויות ללימודים חלקיים בבתי הספר, מספר ימים בשבוע, החל מיום רביעי הקרוב. ההנהלה ציינה כי כחלק מהמתווה הכיתות צריכות לעבוד בקפסולות של עד 20 תלמידים ובכפוף למגבלות הקורונה. "יש לאפשר לרשויות המקומיות ולמנהלות ומנהלי בתי הספר לנהל את החזרת התלמידים. אנו משוכנעים שניתן להחזיר ללימודים חלקיים את תלמידי ז'-י' בלי לפגוע בבריאותם ובלי להעלות את רמת התחלואה בקורונה", נכתב בהודעת ההנהלה.
לדברי משה פדלון, ראש עיריית הרצליה החברה בפורום: "בעקבות הנזק המצטבר הנגרם לתלמידים, לא נוכל לתת לילדים שלנו להמתין עד ל-9 במרץ, על פי מתווה הממשלה".
הוא יצא נגד ההחלטה לפתוח חלק מהמסחר לפני פתיחת כלל מערכת החינוך וציין: "הילדים הללו אינם הפקר ולא ייתכן שהממשלה שפותחת את מרכזי הקניות, הקניונים והמסחר למאות בני אדם, לא תאפשר כניסת תלמידים אל כותלי בית הספר".
גם ראש העיר כפר סבא רפי סער אמר כי "לא ייתכן שיפתחו חנויות ואירועים וישאירו שוב את שכבת הגיל הזו, שלא למדה כמעט שנה, שוב בבית. תלמידים אלה הם הנפגעים העיקריים מהמצב, והגיע הזמן לאפשר להם לחזור למסגרת שחשובה כל כך במיוחד בגיל ההתבגרות".

מחאה ברחבי הארץ: שיעור "אזרחות" מהקניון

שיעורים יוצאי דופן בזום התקיימו הבוקר בקניון במודיעין, קניון הראל במבשרת ציון וצפויים להתקיים בקניון TLV בתל אביב ובמהלך השבוע בקניונים נוספים ברחבי הארץ במחאה על החלטת קבינט הקורונה להשאיר את תלמידי כיתות ז'-י' בבית להמשך למידה בזום.

התלמידים וההורים ביקשו למחות ולהביע את האבסורד בכך שמותר לתלמידי כיתות ז'-י' כמו כל אזרחי המדינה לבלות בקניונים ההומים, אך הם אינם רשאים ללמוד בבתי הספר בקפסולות תחת תנאי הקפדה על תנאי ריחוק.
"אם בטוח לפתוח קניונים נקיים שיעורים בזום מהקניון", הסביר מאיר אדרי יו"ר ועד ההורים בחטיבת הביניים היובל במבשרת ציון. "הייתה היענות רבה של תלמידים שהגיעו ללמדו, אבל ברור שהיה קשה להתרכז. המטרה להראות לקבינט הקורונה את האבסורד. זה היה שיעור נהדר באזרחות וזה שיעור חשוב שקבינט הקורונה יבינו את המסר". לדבריו, התלמידים אמנם התחברו לזום, אך התקשו להתרכז וללמוד ובכל מקרה הצליחו להעביר מסר חשוב.
5 צפייה בגלריה
ההפגנה של התלמידים בקניון
ההפגנה של התלמידים בקניון
שכחו אותם בבית
(צילום: עמית שאבי)
5 צפייה בגלריה
ההפגנה של התלמידים בקניון
ההפגנה של התלמידים בקניון
ההפגנה של התלמידים בקניון
(צילום: עמית שאבי)
אריאל אדרי תלמידת כיתה ט' הגיעה לקניון כדי למחות על האבסורד יחד עם עשרות רבות של תלמידים. "הקניון היה עמוס יותר מאשר אם היינו מגיעים לבית הספר בקפסולות של 15 תלמידים", אמרה. היא קראה לממשלה לשנות את החלטתה: "אני מקווה שיחזירו אותנו לבית הספר".
תחת הסיסמה "לא שקופים לא שותקים" הפגינו עשרות תלמידי כיתות ז'-י' מבית הספר הדמוקרטי במודיעין על כך שאינם יכולים לחזור ללמוד, כמו שאר התלמידים. התלמידים קיימו שיעור בקניון עזריאלי שבעיר במהלכו דרשו להבין מדוע מאפשרים פתיחת קניונים למאות אנשים, בעוד שכיתות של 40 תלמידים נותרות סגורות. אורי שטינמץ, נער בן 15 מבית הספר, השתתף במחאה בקניון: "בתחילת הקורונה שיתפנו פעולה. יום לימודים של שמונה שעות רצוף בזום הוא קשה ומתיש. קשה להבין ככה חומר וקשה לשמור על ריכוז ככה".