מכון Freedom House, המדרג את מדינות העולם לפי מידת הדמוקרטיה של המשטר בהן, קבע השבוע כי הודו איננה עוד "מדינה חופשית" אלא רק "מדינה חופשית באופן חלקי", והביע דאגה מהאפשרות שהמדינה עם מספר התושבים השני בגודלו בעולם הולכת ומידרדרת לעבר שלטון אוטוריטרי תחת הנהגתו של ראש הממשלה נרנדרה מודי.
6 צפייה בגלריה
נרנדרה מודי
נרנדרה מודי
נרנדרה מודי. אצטדיון ענקי על שמו
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות)
6 צפייה בגלריה
ר"מ הודו עם טראמפ. גם ארה"ב "צריכה להיזהר"
ר"מ הודו עם טראמפ. גם ארה"ב "צריכה להיזהר"
ר"מ הודו עם טראמפ. גם ארה"ב "צריכה להיזהר"
(צילום: AP)
מכון המחקר, שהוא גוף עצמאי אבל מקבל מימון מהממשל האמריקני, הסביר את החלטתו להוריד את דירוג הדמוקרטיה של הודו בין השאר במעשי האלימות שביצע אספסוף בכמה מקרים בשנתיים האחרונות נגד מוסלמים; בהטרדות וההפחדות שמהן סובלים לדבריו עיתונאים בהודו; ובהתערבות ההולכת וגוברת במערכת המשפט מאז עליית מפלגתו של מודי, מפלגת ה-BJP, לשלטון ב-2014.
"במקום לשמש דוגמה ומופת לדמוקרטיה ולהוות משקל נגד להשפעה האוטוריטרית מצד מדינות כמו סין, מודי ומפלגתו מובילים את הודו עצמה – באופן טראגי – לעבר משטר אוטוריטרי", נכתב בדו"ח השנתי של Freedom House. "תחת מודי, נראה שהודו זנחה את האפשרות שלה לשמש כמנהיגה דמוקרטית עולמית, ובמקום זאת היא מקדמת אינטרסים לאומניים הינדיים צרים על חשבון הערכים שעליהם היא מושתתת – הכלה ושוויון זכויות לכולם".
6 צפייה בגלריה
נגיף קורונה הודו מהגרי עבודה תופסים מקום בתור לנסוע הביתה לכפרים בגלל העוצר
נגיף קורונה הודו מהגרי עבודה תופסים מקום בתור לנסוע הביתה לכפרים בגלל העוצר
הודים מנסים למצוא דרך לחזור מהערים לכפרים עם הטלת הסגר אשתקד
(צילום: AFP)
Freedom House ציין גם את סגר הקורונה שעליו הכריז מודי בשנה שעברה, ושבמהלכו נאלצו המוני פועלים נטולי משאבים בסיסיים לצעוד ברגל ימים ארוכים מהערים הגדולות אל כפריהם. "התנועה הלאומנית ההינדית ששולטת בהודו גם עודדה את הפיכתם של מוסלמים לשעירים לעזאזל, הוטחו בהם האשמות לא-פרופורציונליות בהפצת הנגיף והם מצאו עצמם נתונים להתקפות מצד קבוצות של פורעים", נכתב בדו"ח.
אוכלוסיית הודו מונה כ-1.35 מיליארד בני אדם, והיא שנייה בגודלה רק לסין. מכיוון שכך, רבים נהגו במשך השנים לכנותה "הדמוקרטיה הגדולה בעולם", אבל כעת מעמדה זה מתערער. למעשה, עם ביטול מעמדה כדמוקרטיה מלאה בדו"ח של Freedom House, המכון אומר שכעת פחות מ-20% מתושבי העולם חיים במדינות חופשיות, וזהו השיעור הנמוך ביותר מאז 1995.

אזהרות לאתיופיה וארה"ב

בדו"ח שפרסם השבוע הביע המכון דאגה גם מהידרדרות המצב בהונג קונג, שם הטילה סין חוק ביטחון לאומי דרקוני שלטענת רבים מבטל מעשית את מעמדה האוטונומי של העיר. עוד הזהיר מהמצב בבלארוס, שם הרודן אלכסנדר לוקשנקו, ששולט זה יותר מ-25 שנה, ממשיך לאחוז בשלטון למרות מחאת ההמונים המאשימים אותו בזיוף הבחירות אשתקד לטובתו.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד
ר"מ אתיופיה אביי אחמד, חתן פרס נובל לשלום
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
אתיופיה מלחמה ב תיגראי לוחמים בני אמהרה בעלי ברית של צבא אתיופיה
אתיופיה מלחמה ב תיגראי לוחמים בני אמהרה בעלי ברית של צבא אתיופיה
לוחמים בני אמהרה שגויסו לקרבות בתיגראי
(צילום: AFP)
אזהרה פרסם המכון גם באשר למתרחש באתיופיה, שם פרצה בסוף השנה שעברה מלחמת דמים בין הכוחות הנשמעים לראש הממשלה, חתן פרס נובל לשלום אביי אחמד, לבין המורדים התיגרינים. לפי דיווחים המגיעים משם, יש חשד כבד לפשעי מלחמה במחוז תיגראי שבו אירעו הקרבות, וברבים מהם מואשמים כוחות אריתראיים שלכאורה הגיעו כדי לעזור לכוחותיו של ראש הממשלה האתיופי.
ארה"ב כמובן מוגדרת בדו"ח כמדינה חופשית, אבל בצל הטענות חסרות הבסיס של דונלד טראמפ לזיוף הבחירות אשתקד ופריצתם של המוני תומכיו לקפיטול ב-6 בינואר, המכון מזהיר בו כעת מ"המצב המסוכן שבו נמצאת הדמוקרטיה האמריקנית". הוא קובע כי ההמונים שהסתערו על הקפיטול "הוסתו על-ידי הנשיא עצמו". עוד נכתב בו: "ארה"ב תצטרך לפעול נמרצות כדי לחזק את המנגנונים השומרים על המוסדות שלה, להחזיר נורמות אזרחיות ולממש את ההבטחה של ערכי היסוד שלה לכל חלקי האוכלוסייה, אם היא רוצה להגן על הדמוקרטיה המכובדת שלה ולזכות מחדש בהערכת העולם".
6 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה הלסינקי פינלנד
אילוס אילוסטרציה הלסינקי פינלנד
הלסינקי. פינלנד בפסגה
(צילום: shutterstock)
ישראל, דרך אגב, שמרה על הציון שלה מהשנים האחרונות – 76, ציון המעניק לה את המעמד של מדינה חופשית ודמוקרטית. עם זאת, היא מדורגת רק במקום ה-77 בעולם, ומקדימות אותה בין השאר מדינות כמו דרום אפריקה, פולין, רומניה, יוון וצ'כיה, שבעבר נחשבו חופשיות הרבה פחות ממנה. את הרשימה מובילות, עם ציון מושלם של 100, פינלנד, נורבגיה, ושבדיה, ואחריהן באות ניו זילנד, הולנד, אורוגוואי וקנדה.