2 צפייה בגלריה
בית הכנסת בו נדבקה השרה גילה גמליאל בקורונה
בית הכנסת בו נדבקה השרה גילה גמליאל בקורונה
(צילום: אביהו שפירא , אבי מועלם)
עד כה, שעות ארוכות לאחר פרסום הפרת ההגבלות מצד השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, שר הבריאות יולי אדלשטיין טרם הגיב או פרסם כל התייחסות להתנהלות החמורה של חברתו למפלגה. נכון לשעה 19:30 טרם התקבל מענה לפניית ynet מלשכת השר שמקפיד להבליט בכל ראיונותיו בתקשורת את חשיבות ההקפדה על הנחיות המשרד, הריחוק החברתי וההישמעות לתקנות שנקבעו.
משרד הבריאות מסרב להשיב לשאלת מספר האנשים שנכנסו לבידוד בעקבות המגעים עם השרה גמליאל. עם זאת, ל-ynet נודע כי בבית הכנסת אותרו שמונה חולים מאומתים נוספים, תושבי ירושלים, תל אביב ויישובים נוספים.
מוקדם יותר הערב נמסר מהמשרד כי "המטרה של כל חקירה אפידמיולוגית היא לאתר מגעים פוטנציאלים העלולים להידבק ולסכן אנשים נוספים, ולבודד אותם. כל מידע שאינו קשור לאיתור מגעים אינו רלוונטי לחקירה, ואינו מתועד במסגרת החקירה". במשרד הוסיפו כי "החקירה של השרה גמליאל הסתיימה. השרה שיתפה פעולה עם החקירה וכל המגעים ההדוקים הונחו להיכנס לבידוד".
2 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין מאחל החלמה לגילה גמליאל
יולי אדלשטיין מאחל החלמה לגילה גמליאל
לא דיבר מאז. הציוץ האחרון בחשבונו של אדלשטיין
גורמים במשרד סיפרו בצהריים כי ההערכה היא שבין 15 ל-20 בני אדם צפויים להיכנס לבידוד לאחר ששהו במחיצת השרה, ואולם כעת המשרד לא מוכן לפרסם כמה בני אדם הוכנסו לבידוד בעקבות החקירה האפידמיולוגית. בנוסף, יש לציין כי הבוקר משרד הבריאות דווקא התקשה להשיג את השרה גמליאל לצורך השלמת החקירה, ואולם עד שעות הערב, כפי שעולה מהודעת המשרד, היא הסתיימה. קודם לכן ציינו במשטרה כי ענייני החקירה האפידמיולוגית הראשונה הועברו לבחינת הגורמים הרלוונטיים בחטיבת החקירות.
המגבלה המרכזית שאותה הפרה השרה גמליאל לכאורה היא כמובן מגבלת התנועה. על פי ההנחיה, "היציאה המותרת ממקום המגורים לפעולה או למטרה שהותרה, תהיה רק בתחום היישוב בו מצוי מקום המגורים של האדם (למשל קניה במרכולים או מוצרי פארם). למעט, לגבי פעולות או מטרות שלא ניתן לבצע ללא יציאה מיישוב מגוריו של אדם (למשל, עובד חיוני היוצא למקום עבודתו המצוי מחוץ לעיר, או אדם היוצא לסייע לאדם בעל קושי המתגורר ביישוב אחר)".
על פי ההגדרה הזו נסיעתה של גמליאל למשכן הכנסת או למשרדה מותרת, אולם הנסיעה מתל אביב, עיר מגוריה, לטבריה – אינה מותרת על פי הנחיות משרד הבריאות.

באשר לשהות אדם בבתי הכנסת, למעט ראש השנה ויום כיפור, השהות בבתי הכנסת מותרת בהתאם למגבלות ההתקהלות הרגילות. כלומר, עד 10 אנשים בפנים ועד 20 בחוץ. ואולם, מתווה מיוחד אושר לתפילות ראש השנה ויום הכיפורים. באשר למתווה התפילות של ראש השנה ויום הכיפורים – השרה הפרה את הכללים באופן גורף. על פי הנחיות משרד הבריאות, "ניתן להגיע למקום שבו נערכת תפילה בציבור בטווח של 1,000 מטרים בלבד ממקום המגורים".
עוד עולה מהמתווה כי התפילה בשטח פתוח תהיה בקבוצות קבועות של עד 20 אנשים, ואולם השרה גמליאל כבר הודתה כי התפללה בתוך שטח בית הכנסת. על פי הנחיית משרד הבריאות, התפילה במבנה סגור מותרת בהתקהלות של עד 25 מתפללים או עד עשרה בלבד, בהתאם לצבע העיר.
באשר להפרת ההנחיות על ידי הציבור, אמר השר אדלשטיין בתדרוך לעיתונאים בחודש שעבר: "הייתי מציע שכל אחד ישאל את עצמו מה אני אישית יכול לעשות כדי שההגבלות האלה יצליחו, וכולנו יחד נראה נתוני תחלואה שונים. אני יודע שזה לא פשוט, והרבה יותר קל להאשים את הממשלה ואת האחרים, אבל בלי שיתוף פעולה של כלל הציבור אין לנו שום דרך להצליח".
בצהריים פרסמה גמליאל את התנצלותה ומסרה כי "פעלתי במגבלות הסגר כדי להמשיך בפעילותי הציבורית השוטפת ולאור היותי במקביל אם לבנות קטנות, והרצון שלי לשלב בין השניים. אני מבינה שבתקופה זו שבה קיימת חשיבות רבה לשמירה על אמון הציבור בהנחיות הממשלה, טעיתי בשיקול דעתי והיה מקום לנהוג אחרת. אני מבקשת להתנצל על כך בפני הציבור, ומודיעה שאשלם את הקנס הנדרש".