לשכת ראש הממשלה הודיעה היום (רביעי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בתיאום עם שר הביטחון בני גנץ, החליט שנושא הסדרת ההתיישבות הצעירה ואישור ההתיישבות לבדואים יועלו יחד בישיבת ממשלה בקרוב. פרטי ההצעה נחשפו לראשונה ב-ynet והם כוללים את הסדרתם של 46 יישובים שנחשבים "קלים" להסדרה מבחינה משפטית.
ההצעה - שאותה גיבשו שר ההתיישבות צחי הנגבי והשר במשרד הביטחון מיכאל ביטון - כוללת בנוסף העברת תקציבים של עשרות מיליוני שקלים לביצוע סקר קרקעות ותגבור כוח אדם במינהל האזרחי.
1 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
ארכיון
(צילום: רויטרס)
לצד זאת, יוקצבו עוד 15 מיליון שקלים למשרד ההתיישבות לביצוע הליכי תכנון באותם יישובים, ועוד חמישה מיליון שקלים לצורך ביצוע הליכי תכנון לפלסטינים בשטחי C. עוד לפי הטיוטה, על המינהל האזרחי לאשר באופן מיידי את חיבור נקודות ההתיישבות לתשתיות של מים, חשמל, תקשורת וביוב, וכן לפעול להקמת מוסדות חינוך.
לפני כשבועיים ניסו הנגבי וביטון לקדם את ההצעה אך היא נבלמה על-ידי שר הביטחון גנץ, שטען כי אין היתכנות משפטית. לאחר מכן הגיש ח"כ בצלאל סמוטריץ את הצעת חוק "מרקם חיים" וניסה לקדם את ההסדרה דרך חקיקה בכנסת. ההצעה עברה בקריאה טרומית - אך נבלמה שוב.
בינתיים, המתנחלים הפעילו לחץ כבד להסדרת היישובים. יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחיאני, שיגר מכתב לנתניהו ובו כתב: "ההתיישבות הצעירה ביהודה, שומרון ובקעת הירדן מחכה כבר שנים רבות להסדרה. לממשלת ישראל ישנה מחויבות כלפי התושבים שגרים כאן למעלה מעשרים שנה ביישובים שעדיין לא הוסדרו, שיושבים על הקרקע במקומות מאושרים, ושניתנים להסדרה בהחלטת ממשלה".
למרות ההודעה של לשכת נתניהו, המתנחלים חוששים. "זה צעד ראשון בכיוון הנכון - אך לא מספק", אמרו גורמים במועצת יש"ע. "אנו דורשים מראש הממשלה והשרים לא להסתפק בדיון בממשלה אלא להצביע ולאשר את הצעת המחליטים להסדרת היישובים הצעירים ביו"ש אשר גובשה וסוכמה בין השרים הנגבי וביטון ומקובלת על המינהל האזרחי והייעוץ המשפטי".
כעת, ברקע הטלטלות הפוליטיות והצורך לטפל במשבר הקורונה - עיקר החשש הוא כי ההצעה תעבור "שיפוץ" שיכלול צמצום משמעותי בכמות היישובים שיוסדרו.
ראשי "שדולת ארץ ישראל", ח"כ חיים כץ וח"כ בצלאל סמוטריץ', הגיבו על ההתפתחות: "אם תרצו - אין זו אגדה. מאבק השדולה נושא פרי. אנו מודים מאוד לשרי הממשלה תומכי השדולה על המאבק הנחוש שהובילו. נעמוד על המשמר עד שהחלטת הממשלה שהוכנה כבר לפני שבועיים - תובא להצבעה תוך ימים ספורים ותביא חיים וצדק לעשרות אלפי מתיישבים חלוצים".