6 צפייה בגלריה
משה גפני בנימין נתניהו
משה גפני בנימין נתניהו
משה גפני ובנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
חבר הכנסת משה גפני אמר הערב (ראשון) כי הוא שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ו"הבהיר" לו את דרישת הרב חיים קניבסקי על חשיבות הלימודים בתלמודי התורה ובישיבות.
לפי יו"ר דגל התורה, "נבחנת אפשרות למציאת מתווה מוסכם של צמצום מספר הילדים בכיתות, ולימוד במרחבים גדולים ומרווחים בבתי הספר של החינוך העצמאי ובבתי הספר של הבנות שלא לומדים כעת, תוך כדי שמירה על הנחיות משרד הבריאות". גפני הוסיף כי "אנו מאמינים שלא תצא תקלה מתחת ידו של גדול הדור".

רק לפני זמן קצר הודיע שר הבריאות אדלשטיין כי מוסדות שהפרו את ההנחיות ופתחו את שעריהם צפויים לקבל קנס כבד - ורישיונם עלול להישלל, כמו גם תקציבים המיועדים אליהם. "אין אישור לפתוח שום מוסד לימודי מעבר לגיל 6", תקף אדלשטיין. "מי שעושה את זה צפוי לקנסות כבדים, אולי גם לשלילת רישיון ושלילת תקציבים מהמוסד. צריך לדעת את זה, ואחר כך לא להיות מופתע ולא להתלונן שהמדינה כביכול מתעללת במוסד כזה או אחר".
"אני קורא לכלל ההורים, קל וחומר אם יש בהם חברי כנסת ונבחרי ציבור, אל תשלחו את הילדים למוסדות חינוך שפועלים בניגוד לחוק", הוסיף אדלשטיין. "הדבר צריך להיות ברור לכולנו".

6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
בנימין נתניהו בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
"ניתן קנסות ככל שהדבר נדרש". נתניהו
(צילום: עומר מירון, לע"מ)
אדלשטיין גם אמר כי "הסגר, הכתר ואי פתיחה של מוסדות מסוימים, הם לא עונש – אלא פעולה רפואית לטובת כל האזרחים. כדאי לזכור את זה". הוא הוסיף: "אם ניזהר ונשמור על הכללים הבסיסיים, כגון מסכה וריחוק, נוכל להיכנס לחורף עם מספרי תחלואה סבירים. אני מבטיח לאזרחי ישראל שלא יהיו שום פשרות בנושא של שמירה על בריאות הציבור". הוא גם הזהיר כי אם פתיחת הגנים תוביל לעלייה בתחלואה, הם עלולים להיסגר שוב.
"אני מצפה גם מן המשטרה וגם מכלל גורמי האכיפה להיות מאוד קשוחים", קרא אדלשטיין. "לא מדובר פה במשחקים, לא מדובר פה בציבור אחד שאשם או ציבור אחר שמאשים אותו. מדובר פה בבריאות של כולנו ולכן אכיפה צריכה להיות מאוד קפדנית".
6 צפייה בגלריה
אמיר אוחנה בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
אמיר אוחנה בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
"זה לא דבר של זבנג וגמרנו". אוחנה
(צילום: עומר מירון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקיים הערכת מצב בנוגע לאכיפה במטה המשטרתי בבית דגן, התייחס גם הוא להפרות ואמר כי "אני קורא לכל ראשי הרשויות בציבור החרדי לקיים את הכללים ולדאוג שהם יכובדו. אבל בכל מקרה, נצטרך לעשות גם אכיפה. הגברת האכיפה זה כולל גם להבטיח שהסגרים מהודקים. אנחנו ניתן קנסות ככל שהדבר יידרש. אני הייתי שמח שהדבר הזה ייעשה בהתנדבות ובהבנה הדדית, כי המטרה שלנו לדאוג לכל אזרחי ישראל. כולם. בלי יוצא מן הכלל".
השר אוחנה התייחס במטה המשטרה לפתיחת תלמודי התורה ואמר כי "נרשמו היום עשרות דו"חות בסך של עשרות אלפי שקלים. זה לא דבר של 'זבנג וגמרנו'. אני גאה באזרחים שמצייתים, והראיה לכך היא הירידה בתחלואה". אוחנה ציין כי המשטרה כנראה לא תצליח להגיע לכל מוקדי ההפרות והזהיר משאננות, וסיכם: "כן למסכה, לא להתקהלות".
6 צפייה בגלריה
מוטי כהן בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
מוטי כהן בהערכת מצב בנושא האכיפה במטה המשטרה בבית דגן
"חלק מהמקומות היו סגורים, בחלק דאגו לפזר את התלמידים". מ"מ המפכ"ל
(צילום: עומר מירון, לע"מ)
ממלא מקום המפכ"ל, מוטי כהן, אמר כי "החל מהבוקר, מיקוד הפעילות של משטרת ישראל התבסס בערים האדומות. ביצענו מחסומים ואכיפה בתוך ערים אלה כדי להציל חיים ולדאוג, יחד עם גורמי האכיפה האחרים, לצמצום התחלואה בהן".
לדבריו, "במהלך היום ביקרנו בכמה בתי מדרש, וגם במוסדות חינוך של החינוך הדתי-תורני. אפשר לציין שחלק מהמקומות היו סגורים, ובחלקם המנהלים דאגו לפזר את התלמידים לאחר מפגש איתם. לא הייתי רוצה לראות את שוטרי משטרת ישראל נמצאים בתוך מוסדות החינוך. הייתי רוצה לראות את כלל הציבור שומר על ההנחיות. משטרת ישראל תהיה בכל מקום ובכל פינה מתוך מטרה להציל חיים".
פרויקטור הקורונה במגזר החרדי, האלוף רוני נומה, מסר כי "חשוב להבהיר חד-משמעית שחל איסור לפתוח תלמודי תורה או כל מוסד חינוכי שמיועד לילדים מעל גיל 6 שלא בתנאי פנימייה, בהתאם למתווה שנקבע בתקנות. מוסדות ועמותות שיפרו את ההנחיות ויפעלו בניגוד לחוק מסתכנים בהליך מנהלי או פלילי, וכן בשלילת רישיון וביטול תקציבים במקרים המתאימים".
בימים האחרונים חלה ירידה משמעותית בשיעורי התחלואה בישראל, שהובילה לכך שהיום בבוקר החל השלב הראשון של היציאה מהסגר שהוטל בראש השנה. במסגרת השלב הראשון הוסרה מגבלת 1,000 המטרים, ונפתחו חלק ממסגרות החינוך לגילאי 6-0. לא כל המסגרות פעלו באופן מלא, שכן חלקן נאלצו להסתדר ללא סייעות וגננות שמתגוררות ביישובים אדים, שם הסגר עדיין בתוקף. לפי משרד החינוך, 90% מגני הילדים נפתחו הבוקר.
6 צפייה בגלריה
ביתר עילית
ביתר עילית
מפרים את ההנחיות בביתר עילית, עיר אדומה
(צילום: שלו שלום )
6 צפייה בגלריה
ביתר עילית
ביתר עילית
תלמוד תורה בביתר עילית, היום
(צילום: שלו שלום )
כמו כן, למרות החלטת הממשלה להחזיר את המסגרות לגיל הרך המיועדות לגילאי לידה עד 3, רק חלקן נפתחו הבוקר. כבר לאחר החלטת הממשלה התריעו הארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים כי לא יספיקו להיערך לפתיחה לפני יום שני, ובחלק מהמקרים אף בשלישי.
במקביל, חרף האיסור שהוטל על כך, מאות מוסדות חינוך חרדיים נפתחו הבוקר בהתאם להוראת הרב חיים קניבסקי. יש לציין כי לא מדובר הפעם רק בפלגים חרדים קיצוניים, אלא במוסדות של הזרם החרדי המרכזי. בין מוסדות החינוך שנפתחו - תלמודי תורה (שמקבילים לבתי ספר יסודיים בחינוך הממלכתי), ישיבות קטנות (שמקבילות לתיכון) וגם מעט ישיבות גדולות (לימודים על-תיכוניים).
נתניהו התייחס גם אתמול בהצהרה לתקשורת לקריאת הרב קניבסקי לפתיחת תלמודי התורה, ואמר כי "אני קורא לציבור החרדי ולמנהיגיו לא לעשות את זה. הלכנו בהתאם להמלצת צוות הבריאות לפתוח את הגנים. בפירוש אמרו שלא צריך לפתוח מעבר לזה". בתשובה לשאלה אם תתבצע אכיפה, ענה: "יש לנו מספר מוגבל של שוטרים ופקחים - ואנחנו נפעיל אותם. אין אפשרות לשלוח שוטר לכל פינת רחוב בכל עיר וכל סמטה".