1 צפייה בגלריה
אייל זמיר
אייל זמיר
אלוף אייל זמיר, היום. "אין כבר משמעות לתוכנית הרמזור, היא לא רלוונטית"
(צילום: שאול גולן)
"מפקדת אלון שהקמנו באוגוסט תהפוך מבצעית באופן מלא, לפי התוכנית, בחודש נובמבר, ולא תפתור לבד את הבעיה. היא מרכיב קריטי וחיוני במערכה, עם תרומה משמעותית, אבל עם היקפי התחלואה הנוכחיים יהיה לנו קשה להתמודד. אנחנו חייבים פעולה מאוד מהירה לצמצום התחלואה".
כך אומר ל-ynet אלוף אייל זמיר, סגן הרמטכ"ל. הבוקר (ד') נרשם שיא שלילי נוסף עם יותר מ-6,800 נדבקים ביממה, ואחוז בדיקות חיוביות גבוה במיוחד של 11.6. המשך מספרים כאלו, מסביר זמיר, יותיר את המערך שנבנה בפיקוד העורף, שאמור להיות גולת הכותרת בהתמודדות עם המגפה, למעשה חסר משמעות.

"המפקדה הוקמה להתמודד עם אלף נדבקים ביום, אסתכן ואומר אפילו 2,000", הסביר זמיר בריאיון. "המפקדה לא יודעת להתמודד עם היקפים של יותר מ-5,000 נדבקים ביום ושום כוח אחר לא יידע לעמוד מול היקפים כאלה, ולכן אני חושב שצריך לעשות פעולה דחופה. אנחנו במצב חירום וצריך לעשות פעולות חירום כדי לעצור את התפשטות המגיפה, להוריד את ההדבקות לכמה מאות ביממה – ואז המפקדה תהיה יעילה".
איזו פעולה? "כמו כל הפעולות שמנסים לעשות כעת, למשל הידוק הסגר. אלה החלטות שצריך לקבל הדרג המדיני. המספרים גדולים מדי והמפקדה שהקמנו לא תעמוד בהם, לא משנה כמה חוקרים אפידמיולוגים יהיו. אחרת זה יהיה לרדוף אחרי הזנב. לכן צריך לנקוט קודם בפעולות לצמצום התחלואה, והמפקדה תדע לשמור על המספרים נמוכים, לקטוע מגעים בהיקף של כאלף נדבקים ביממה.
"האפקטיביות של החקירות במצב התחלואה היום מוגבלת. אנחנו חייבים לצמצם את היקפי התחלואה במהירות האפשרית. צריך לנקוט בכל הפעולות שצריך לנקוט בטווח זמן, חבל על הזמן. כל זמן שאנו משתהים בקבלת ההחלטות שלנו, אנו לא פותרים את הבעיה. אנחנו היום במספרים של 102 רשויות אדומות ו-105 כתומות. כלומר כמעט כל המדינה. אז היום אין כבר משמעות לתוכנית הרמזור, היא לא רלוונטית".
התמודדות עם הקורונה זה לא רק נושא של ביטחון לאומי אסטרטגי, אלא גם בינלאומי ומקרין החוצה? אם מצליחים זה מקרין עוצמה ואם נכשלים זה מקרין חולשה? "כן. טענתי מזמן, הקורונה היא עניין של ביטחון לאומי, כל מדינות העולם עוסקות בזה. אם זה משפיע על הכלכלה, זה משפיע על החברה, ומשפיע על הביטחון הלאומי. אין שום ספק שמדינות שיודעות להתמודד בהצלחה עם הקורונה זוכות ליתרון".
- אתה אומר שהתמודדות טובה עם קורונה זה מרכיב בהרתעה. "זה מרכיב בביטחון הלאומי, מרכיב בהרתעה, בעוצמה הלאומית ובחופש הפעולה שיש למדינות. מדינות שמתקשות להתמודד עם המגפה, זה מקטין את גמישות הפעולה שלהן".
- זה גם משדר חולשה? "בהחלט, זה משדר בעיה. לכן צה"ל נמצא שם במלוא הכוח, אנו מבינים שזה משפיע על הביטחון הלאומי, על החברה, הכלכלה, ואנו רואים מה קורה במדינה. זה כרגע המעצב מס' 1 של המדינה. בגלל ההקשרים של הביטחון הלאומי צה"ל נמצא שם, רואים את זה כמשימה מרכזית, אחת מהראשונות שיש היום בצה"ל".


הרמטכ"ל: "המשמעת והאכיפה - פונקציה של מנהיגות"

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ביקר היום במפקדה של פיקוד העורף וקיים הערכת מצב. "המשימה הזאת היא משימה ראשונה במעלה, היא משימה של צה״ל, היא משימה של פיקוד העורף, ואנחנו לא מתכוונים לחסוך בשום דבר. לא בכוח אדם, לא באנשי פיתוח, לא באמצעי פיתוח, לא במשאבים, לא בקשב, כדי לתרום להבסת נגיף הקורונה. זאת משימה עליונה בחשיבות שלה.
"דבר נוסף, זה שההצלחה של המשימה הזאת, יושבת על דבר אלמנטרי שנקרא תרבות, נקרא משמעת, ונקרא מילוי הנחיות", הוסיף כוכבי. "המכונה הזאת שבניתם פה והיא מוצלחת מאוד, היא מכונה שהאפקטיביות המלאה שלה היא בתנאי שיש בציבור אכיפה, משמעת והתנהגות שתואמת את ההנחיות. בלי ההתנהגות הזאת, האפקטיביות של המכונה הזאת או נפגעת או נפגעת בצורה משמעותית. והמשמעת והתרבות והאכיפה היא גם פונקציה של מנהיגות. ביקרנו אתמול ברשות כזאת, ראינו שברגע שיש שם עמידה זקופה ואיתנה, מעורבת, אינטנסיבית, ברגע שמפיצים סרטונים ואמצעי הפיקוח עובדים, יש תוצאות. אנחנו צריכים להגיד את זה לעצמנו, אנחנו צריכים להגיד את זה כלפי חוץ".
הריאיון המלא עם סגן הרמטכ"ל יתפרסם ב-ynet בימים הקרובים