לאחר שחברת התרופות האמריקנית מודרנה הודיעה אתמול כי מניתוח ראשוני של נתוני המחקר שלה עולה שיעילות החיסון שלה מגיעה ל-94.5%, שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום (שלישי) בריאיון לאולפן ynet: "זה המקום להזהיר שגם הסכם זה לא כולל מספר חיסונים שיספיק לכלל אוכלוסיית הארץ, ושבמקרה הטוב הייצור יתחיל ברבעון הראשון של 2021".
אדלשטיין סיפר כי משרד הבריאות הציע מתווה הרבה יותר הדרגתי וזהיר ליציאה מהסגר, מזה שהוחלט עליו לבסוף. "לקבינט הקורונה יש זכות לעשות שינויים בתוכנית. לומר לך שאנחנו רגועים במצב הנוכחי כשאנחנו רואים את העלייה בתחלואה, כשאנחנו במקדם הדבקה 1, זאת אומרת שמספר החולים לא יורד? אנחנו לא רגועים", אמר אדלשטיין.
1 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין ושרון אלרעי פרייס באילת
יולי אדלשטיין ושרון אלרעי פרייס באילת
"אנחנו לא רגועים". אדלשטיין בביקור באילת
(צילום: מאיר אוחיון)
אתה חושש שההקלות במערכת החינוך ובמסחר יקרבו אותנו לסגר שלישי? "ודאי. אנחנו צריכים להבין שכל פתיחה והקלה גם באופן יחסי לא משפיעה הרבה, אבל בהצטברות ודאי שנראה עלייה בתחלואה, זה לא מפתיע. כשבנינו את תוכנית היציאה מהסגר התחשבנו בכך שכל פעם תהיה איזושהי עלייה ונתגבר עליה בקיטועי שרשרת ההדבקה ובאמצעים נוספים. כשהעלייה מהירה מדי והמספרים עולים מהר מדי לפעמים קשה לעשות זאת ואני מבקש מהציבור קודם כל להתחשב בצוותים הרפואיים".
אדלשטיין התייחס לביקורת שהביע שר האוצר ישראל כץ, שאמר שמשרד הבריאות לא פועל לפי נתונים, וכי אי אפשר לפעול רק לפי אינטואיציות. "אנחנו פועלים אך ורק על פי נתונים. הבעיה היא שלא תמיד מקשיבים לנו, אבל הנתונים שבידינו הם הכי מדויקים שיש", אמר שר הבריאות. "מה לעשות שהקורונה לא מספקת נתונים יותר אופטימיים? אנחנו משקפים את מה שקורה בפועל. מה שיכול לעזור לנו לדייק עוד יותר את הנתונים זה מספר הבדיקות ולכן זה עוד הזדמנות לבקש מכל אזרח להגיע להיבדק".

שר החינוך אומר כי לפי הנתונים שלכם לא ראינו עלייה בתחלואה בעקבות פתיחת כיתות א'-ד'. שר האוצר אומר שהוא רוצה לפתוח בצורה מדודה את המסחר כמו שעשו בחנויות הרחוב ולא בטוח שזה יביא להתפרצות. מה אתה עונה? "השאלה רק מאיפה הגיעה כל העלייה בתחלואה. היינו כבר במקדם הדבקה שהיה שווה 0.69, היום כפי שאמרתי אנחנו בסביבות 1. אז אולי זה נשמע לאנשים כמו דברים קטנים, אבל זאת עלייה מאוד לא נעימה במקדם ההדבקה, הכול מצטבר".

לדברי שר הבריאות, "כל המחקרים בכל העולם מוכיחים שהתקהלויות, ודאי כשההתקהלות לא חוקית ואין שם שום כללים שנשמרים, הם הגורם מספר אחת להדבקה. אבל גם במערכת החינוך ובמסחר ובכל מקום שאנשים באים במגע קרוב מתבצעת הדבקה. הנגיף ערמומי ותוקף מכל הכיוונים. לכן כל ניסיון לומר, ואני שומע את זה מהיום שנכנסתי לתפקיד, 'אצלי? אין שום הדבקה! הכל אצלו', הדברים האלה ממש לא עוזרים לנו".
אדלשטיין התייחס לנושא החזרה ללימודים בכיתות, והסביר: "הכל עניין של סדרי עדיפויות. כל הנאומים ששמעתי בממשלה ובכנסת על עליונות החינוך והצד הערכי של העניין והסבל של הילדים - אני מסכים עם כל מילה. גם לי יש ילדים בבית וגם אני מכיר את ההבדל בין ילד שחזר ללמוד לילד שלא חזר ללמוד. אבל כל האנשים הערכיים האלה רוצים גם לפתוח חינוך וגם מסחר וגם ספורט וגם תרבות וגם כל מה שבא ביד. זה לא נקרא סדרי עדיפויות".

שר הבריאות גם התייחס לנושא הכאוב של עולם התרבות, שמושבת כבר חודשים ארוכים. "תמונות של קונצרט המוני עם זמר באצטדיון כנראה לא יחזרו על עצמן עוד הרבה זמן, לא בישראל ולא בעולם כולו. אני אומר זאת בעצב כצרכן תרבות. לא יודע אפילו להגיד אם אחרי החיסון זה מיד יחזור".
עם זאת אדלשטיין הבהיר כי במשרדו עובדים על פתרונות אפשריים: "התרבות במובן של מתווה מסודר לכך וכך צופים בשטח פתוח, איפה שאפשר, אלה דברים שאנחנו עובדים עליהם. בהמשך נאפשר כנראה מתווה כזה או אחר לתרבות ומה שיהיה ניתן לעשות נעשה. אבל אני מנסה לשמור על הבריאות של כולם".

לאחר שאתמול הודיעה חברת התרופות האמריקנית מודרנה על כך שהחיסון שלה יעיל ב-94.5% אמר אדלשטיין: "נזכרתי בכותרת אצלכם לפני כמה ימים, 'הימור לא נכון של משרד הבריאות'. להזכירכם, עם חברת מודרנה נכנסנו למשא ומתן כשאף אחד עוד לא שמע על החברה הזאת וחתמנו איתה על הסכם, כפי שגם אמרו נציגי החברה, בין המדינות הראשונות בעולם. אני שמח מאוד שאתמול הם דיווחו בינתיים על התוצאה היפה ביותר בניסויים שלהם".
עם זאת הדגיש השר: "זה המקום להזהיר שגם במקרה הזה לא מדובר על חיסון שמגיע בשבוע הבא. גם אין לנו כרגע הסכמים שיספקו חיסונים לכלל אוכלוסיית ישראל, וגם ההבטחות הכי אופטימיות מדברות על התחלת הייצור ברבעון הראשון של 2021".