המירוץ לנשיאות ארה"ב הצליח להפוך אתמול, איכשהו, לכאוטי אף יותר. לפי שעה לא סוכם כמה עימותים עוד יתקיימו בין דונלד טראמפ לג'ו ביידן, ומתי יקבלו הבוחרים הזדמנות נוספת לראות את שני המועמדים על אותה במה. כרגע ההערכה היא שהעימות הקרוב, השני בין השניים, יתקיים ב-22 באוקטובר - אך לא ברור באיזו מתכונת. קמפיין טראמפ רוצה לקיים עימות שלישי ב-29 באוקטובר, פחות משבוע לפני הבחירות לנשיאות. קמפיין ביידן מתנגד.
הלילה עדכן רופא הבית הלבן ד"ר שון קונלי כי טראמפ השלים את הטיפול נגד הנגיף, ואמר שהנשיא יוכל לחזור להשתתף בפעילות ציבורית ביום שבת, אף שלא ברור אם עבר בדיקה נוספת שבה הוא נמצא שלילי לנגיף. קונלי הוסיף כי הנשיא הגיב "יוצא מן הכלל" לטיפול שקיבל וציין עוד כי אין עדות להשפעות שליליות של הטיפול.

5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן. יהיו שוב על אותה במה?
(צילום: AP)
המשך העימותים הוטל בספק מאז יום שישי שעבר, שבו הודיע טראמפ שהוא נדבק בנגיף הקורונה. אתמול בצהריים הודיעה ועדת העימותים שלאור ההידבקות של הנשיא העימות השני, שנקבע ל-15 באוקטובר, יהיה וירטואלי. הוועדה ציינה ששני המועמדים לא יידרשו להתייצב באולם במיאמי, וישיבו לשאלות מרחוק.
נשיא ארה"ב כעס על החלטת ועדת העימותים הנשיאותית, והודיע שיסרב להשתתף בעימות מקוון. בעקבות סירובו של הנשיא מסר הקמפיין של ביידן שהמועמד הדמוקרטי לא יתייצב לעימות לבדו. שני צוותי הקמפיין מסרו שהם יקיימו אירועי בחירות במקום העימות, והציעו לדחות בשבוע את המפגש השני של המועמדים.
טראמפ, שאושפז במשך שלושה ימים בבית החולים וחזר השבוע לבית הלבן, נחוש להראות לבוחרים שהוא התגבר על הקורונה וממשיך בשגרה. הוא מחה על החלטת ועדת העימותים לשנות את הפורמט – ואמר שהוא חושש שינתקו לו את המיקרופון במהלך עימות מרחוק. "ניצחתי אותו בקלות בעימות הראשון, הם מנסים להגן על ביידן, כמו כולם", אמר טראמפ. גם ביל סטפיין, מנהל הקמפיין של הנשיא, אמר שוועדת העימותים "רוצה להגן על ג'ו ביידן".
5 צפייה בגלריה
תמונה של העימות בין ג'ו ביידן לדולנד טראמפ
תמונה של העימות בין ג'ו ביידן לדולנד טראמפ
העימות הראשון בין שני המועמדים
(צילום: EPA)
"אני לא הולך לבזבז את הזמן שלי על עימות וירטואלי", הבהיר טראמפ בראיון לפוקס ביזנס. "אתה עומד מאחורי מחשב ועושה עימות – זה מגוחך, אחר כך הם חותכים אותך מתי שהם רוצים". קמפיין טראמפ הודיע שבמקום העימות המקוון הוא מתכנן לקיים באותו יום עצרת בחירות. טראמפ אמר שהוא "מרגיש טוב מאוד" ומוכן לחדש את עצרות הבחירות שלו – למרות מחאתם של מומחי רפואה בארה"ב והחשש שהנשיא עדיין מדבק.
בעקבות דברי הנשיא הרפובליקני, הקמפיינים של ביידן וטראמפ הציעו לדחות את העימות בשבוע – מ-15 באוקטובר ל-22 באוקטובר, התאריך שבו אמור להתקיים העימות השלישי והאחרון בין השניים. ההצעה הזאת היא מתוך הנחה שבהמשך החודש ועדת העימותים תאשר לשניים להיות על אותה במה ותקבע שכבר אין חשש שטראמפ מדבק. קמפיין טראמפ אף הציע לערוך עימות נוסף – ב-29 באוקטובר, אך הדמוקרטים מתנגדים.
5 צפייה בגלריה
טראמפ אחרי חזרתו לבית הלבן
טראמפ אחרי חזרתו לבית הלבן
טראמפ אחרי חזרתו לבית הלבן
(צילום: רויטרס)
העימות השני אמור להתקיים בפורמט שונה מהעימותים האחרים - ולהיערך במתכונת שדומה לכנס בוחרים, שבו הקהל מפנה שאלות לשני המועמדים. בקמפיין של ביידן מאמינים שהפורמט הזה יועיל לביידן ויפגע בטראמפ.
קייט בדינגפילד, דוברת הקמפיין של ביידן, אמרה אתמול: "בהתחשב בסירוב של הנשיא להשתתף בעימות ב-15 באוקטובר, אנחנו מקווים שוועדת העימותים תדחה את העימות השני ל-22 באוקטובר, כדי שהנשיא לא יוכל לחמוק מאחריות. לבוחרים צריכה להיות הזדמנות לשאול שאלות את שני המועמדים, באופן ישיר". עוזר של ביידן אמר שהעימות ב-22 באוקטובר צריך להיות האחרון, ושוועדת העימותים היא זו שתחליט על לוח הזמנים.

בקמפיין ביידן לא מעוניינים לקיים עימות שלישי ב-29 באוקטובר ולהראות שהם "נכנעים" לדרישת קמפיין טראמפ. "ההתנהגות הבלתי צפויה של טראמפ לא תאפשר לו לשכתב את לוח הזמנים ולבחור תאריכים חדשים כרצונו", אמרה קייט בדינגפילד, סגנית יו"ר הקמפיין של ביידן.
בדינגפילד אמרה על סירובו של טראמפ כי "ברור שהנשיא לא רוצה להתייצב בפני הבוחרים, ולכן מנסה לשכתב את החוקים בדקה האחרונה". שעות ספורות אחרי שטראמפ הצהיר שלא יתייצב לעימות מקוון מסר קמפיין ביידן שב-15 באוקטובר המועמד הדמוקרטי יגיע לפילדלפיה (במקום למיאמי, שם אמור היה להיערך העימות השני – גם בגרסה המקוונת) וישיב לשאלות בוחרים. רשת ABC תשדר את האירוע.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
קמפיין ביידן: "לא נשנה את הלו"ז בגלל טראמפ"
(צילום: gettyimages)
הוועדה המנהלת את הבחירות לנשיאות היא גוף עצמאי, ולא התייעצה עם שני הקמפיינים כשהודיעה שהעימות השני יתקיים מרחוק. עוד לפני ההודעה על הידבקות הנשיא תכננה הוועדה לבצע שינויים בשני העימותים הנותרים – לאור העימות המכוער שהיה בחודש שעבר בין טראמפ לביידן, שאחריו אף נשמעו קריאות לבטל את שני העימותים הנותרים.
אחרי שטראמפ קטע ללא הרף את דבריו של ביידן חלק הציעו שלמנחה בשני העימותים הנותרים תהיה זכות לנתק את המיקרופון של המועמד שמתפרץ לדברי המועמד שקיבל את רשות הדיבור. ועדת הבחירות לא התייחסה לשינויים האלה אתמול, ורק אמרה שהמעבר לפורמט מקוון נחוץ "כדי להגן על בריאותם ושלומם של כל המעורבים".

חלק מיועציו של הנשיא ביקרו את ההחלטה שלו שלא להשתתף בפורמט החדש. הם אמרו שהוא יפספס הזדמנות להופיע מול עשרות מיליוני אמריקנים, כשברקע הפיגור הגדול בסקרים הארציים והקרב במדינות המתנדנדות, שם הפער קטן יותר. "טראמפ חייב עוד עימות. למעשה, הוא חייב עוד עשרה", אמר האסטרטג הרפובליקני הוותיק אלכס קוננט.
למרות ההבנה שבמצבו בסקרים טראמפ זקוק לעימות נוסף הרבה יותר מביידן, קיים חשש שעוד עימות יגרום נזק פוליטי לטראמפ. אסטרטגים רפובליקנים אמרו שהתמיכה במפלגה נפגעה אחרי הופעתו של טראמפ בעימות הראשון, והעובדה שלא גינה מפורשות ארגוני ימין קיצוני גזעניים.
חוסר הרצון של טראמפ לשנות את הסגנון שלו כדי לגרוף עוד קולות – במיוחד של נשים – בא לידי ביטוי אתמול פעם נוספת בראיון לפוקס ביזנס, כשכינה את קמלה הריס – המועמדת של ביידן לתפקיד סגנית הנשיא – כ"מפלצת". האריס התעמתה בלילה שעבר עם סגן הנשיא מייק פנס. כדי למנוע את התפשטות הנגיף הותקנו מחיצות בין המועמדים בבמה בסולט לייק סיטי.
5 צפייה בגלריה
קמלה האריס מייק פנס
קמלה האריס מייק פנס
פנס, האריס והמחיצות בעימות
(צילום: AP)
זו לא הפעם הראשונה שבה טראמפ מסרב להגיע לעימות. בפריימריז הרפובליקניים ב-2016 הוא החרים את העימות האחרון שהתקיים לפני הפריימריז במדינת אייווה, והעדיף לקיים במקום העימות אירוע לגיוס תרומות ליוצאי צבא. אחר כך אמרו גורמים רפובליקנים שייתכן שההחלטה גרמה לטראמפ להפסיד באייווה.
ביידן, שהמריא אתמול לאריזונה במסגרת קמפיין הבחירות, אמר שיהיה "חסר אחריות" מצדו להגיב על ההחלטה של טראמפ שלא להתייצב לעימות. "אנחנו לא יודעים מה הנשיא הולך לעשות. הוא משנה את דעתו כל שנייה", אמר.

טראמפ, שחזר לבית הלבן בלילה בין שני לשלישי, אמר אתמול שהוא מרגיש "טוב מאוד" ושהוא מוכן לחדש את עצרות הבחירות שלו. עצרות כאלה, במיוחד בחללים סגורים, מגבירות את החשש מהתפשטות הנגיף. טראמפ, שסיפר שהוא עדיין לוקח סטרואידים נגד הקורונה, ציין שהוא לא מאמין שהוא עדיין מדבק – למרות שאין לכך שום הוכחה מרופאיו. לפי הנחיות המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן, אנשים שחולים בקורונה באופן קשה צריכים להישאר בבית עד 20 ימים מרגע הופעת התסמינים. מי שפיתחו תסמינים קלים צריכים להיות בבידוד 10 ימים.
טראמפ הודיע שהוא נדבק בקורונה 48 שעות אחרי העימות הראשון שלו עם ביידן ב-29 בספטמבר, שנערך בקליבלנד שבאוהיו. שני המועמדים הקפידו לשמור על מרחק ביניהם, אך בעקבות הודעתו של טראמפ ערך ביידן בדיקות קורונה רבות לפני שהמשיך את קמפיין הבחירות שלו. אתמול הודיע ביידן שעבר בדיקה חמישית ולא אובחן כנשא של הנגיף. שני המועמדים בקבוצת סיכון: טראמפ בן 74, ביידן בן 77.
הבית הלבן סירב למסור מידע מפורט על מצבו של טראמפ או לומר מתי הפעם האחרונה שבה טראמפ אובחן שלילי לנגיף. ננסי פלוסי, היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים, קראה לטראמפ לחשוף מתי הפעם האחרונה שבה אובחן שלילי לנגיף. "למה הבית הלבן לא מפרסם את העובדה החשובה הזאת?", היא שאלה.
פורסם לראשונה: 23:56, 08.10.20