2 צפייה בגלריה
טראמפ זוקף אגודל ללא מסכה בבית הלבן
טראמפ זוקף אגודל ללא מסכה בבית הלבן
טראמפ חושב שעימות מקוון זה מגוחך: "אני מרגיש ממש טוב"
(צילום: AP)
ועדת העימותים החליטה היום (חמישי) כי העימות הבא בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שנדבק בנגיף הקורונה ויריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן יתקיים באופן מקוון - ללא נוכחותם באותו האולם. טראמפ עצמו מיהר להגיב והצהיר שהוא לא מתכוון להשתתף בעימות מקוון.
"לצורך ההגנה על בריאותם ושלומם של כולם, העימות הנשיאותי השני ייערך כפורמט שונה, כאשר המתמודדים יימצאו במיקומים שונים", נמסר בהודעה מטעם ועדת העימותים. עם זאת, צוין כי השניים יתבקשו להגיע לצורך העימות ב-15 באוקטובר למיאמי כמתוכנן.
"הוועדה שינתה את הפורמט וזה לא מקובל עלינו, זה מגוחך. אני מרגיש ממש טוב", אמר הנשיא בריאיון טלפוני ל"פוקס ניוז" בתגובה להודעה, והוסיף כי הוא סבור שהוא גם כשיר לקיים עצרות בחירות. "אני חושב שאני בכלל לא מידבק", ציין עוד.
בתגובה לדבריו של טראמפ אמר ראש ועדת העימותים ל-CNN שהוועדה הודיעה לשני הקמפיינים על החלטתה לפני שההחלטה פורסמה רשמית. פרנק פהרנקופף הוסיף שההחלטה התקבלה ללא התייעצות עם הקמפיינים של שני המועמדים, וכי לכל מועמד יש זכות לסרב להתייצב לעימות.
בריאיון התייחס טראמפ להידבקותו בנגיף, והאשים כי "מישהו נכנס לבית הלבן עם קורונה" - אך לא הוסיף עוד פרטים בנושא.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
"מנסים להגן עליו". ביידן
(צילום: AFP)
בהמשך התייחס הנשיא גם לביידן: "הבסתי אותו בעימות הראשון, הבסתי אותו בקלות. אני אביס אותו גם בעימות השני". הוא טען בריאיון כי המטרה של העימות המקוון היא לתת ליריבו הדמוקרטי יתרון: "הם מנסים להגן על ביידן, כולם מנסים".
לדבריו, "אני לא מתכוון להשתתף בעימות מקוון, לא אבזבז את הזמן שלי על עימות מקוון. אני לא הולך לשבת מול מחשב כדי להתעמת".
לקראת סוף הריאיון התייחס הנשיא גם להסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחריין: "אני מועמד לפרס נובל ואף אחד לא כותב על זה. בושה", אמר. "אובמה קיבל פרס נובל ואפילו הוא לא ידע על מה".
מטעמו של ביידן נמסר כי לעומת טראמפ, הוא מקבל בהבנה את שינוי הפורמט: "ביידן מצפה לאפשרות לדבר ישירות אל העם האמריקני ולהציג את התוכניות שלו לשיקום האומה אחרי הנהגתו הכושלת של דונלד טראמפ", נמסר בהודעה של צוות הקמפיין שלו.
יומיים בלבד לאחר העימות הנשיאותי הראשון, נודע כי טראמפ נדבק בקורונה. לא היה ברור אם בעימות הראשון היה ביידן רחוק מספיק מטראמפ, ואם הנשיא כבר היה חולה באותה עת. ביידן נבדק ונמצא שלילי לנגיף.

הלילה שיבח טראמפ את טיפול הנוגדנים הניסיוני שקיבל לאחר שנדבק בנגיף, ובסרטון ממושך שפרסם אמר כי הוא שיפר את תחושתו "מיד". "זה היה פשוט לא ייאמן", אמר בסרטון שצולם מחוץ לחדר הסגלגל בבית הלבן.
הנשיא הוסיף שזו הייתה "ברכה מאלוהים" שהוא נדבק בנגיף הקורונה, כי רק כך חווה בעצמו את הטיפול שנועד להפחית את כמות הנגיפים בדמו של החולה. הטיפול נוסה על מאות אנשים עד כה ומפותח על-ידי חברת רג'נרון. הוא טרם קיבל אישור לשימוש חירום בחולי קורונה ממנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA).
בריאיון ל"פוקס ניוז" חזר טראמפ על התשבחות לטיפול שקיבל, וציין: "אני לא לוקח יותר".
את הסרטון פרסם הנשיא לאחר שהחל לעבוד מחדש מהחדר הסגלגל בבית הלבן, למרות שההערכה היא שהוא עדיין עלול להיות מידבק. לבית הלבן חזר טראמפ ביום שלישי, אחרי שלושה ימי אשפוז בבית החולים וולטר ריד שליד וושינגטון.
הידבקותו של הנשיא הבטיחה שמגפת הקורונה תמשיך להיות נושא מרכזי בבחירות לנשיאות, שייערכו בעוד פחות מארבע שבועות – והציבור ממשיך להביע אי שביעות רצון מהיחס של הנשיא טראמפ לנגיף. כך עולה מסקר חדש של ה"ניו יורק טיימס" ומכון סיינה שפורסם אמש. הסקר נערך אחרי שטראמפ נדבק בקורונה ולפני שחזר לבית הלבן.
לפי הסקר, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ממשיך להוביל, בפער קטן, בשתי מדינות מתנדנדות – נבאדה ואוהיו. בנבאדה מקבל ביידן על פי הסקר 48% לעומת 42% לטראמפ. בסקר של ה"טיימס" בחודש שעבר הוביל ביידן בנבאדה ב-4%. באוהיו המאבק צמוד יותר, ושם מקבל ביידן 45%, אחוז אחד יותר מטראמפ.
בשתי המדינות (62% בנבאדה ו-58% באוהיו) הבוחרים אמרו שהנשיא לא נקט אמצעי זהירות נאותים כדי להגן על עצמו מפני הנגיף. הביקורת עליו הגיעה גם מצד כ-20% מתומכיו. המצביעים בנבאדה ובאוהיו אמרו גם שהם סומכים על ביידן יותר מאשר על הנשיא שיטפל במגפה.
על קמפיין הבחירות בתקופת המגפה אמרו המצביעים בשתי המדינות כי לא ראוי לקיים אירועים המוניים. 65% מהבוחרים בנבאדה ו-58% באוהיו אמרו שהמועמדים צריכים להופיע רק מול קבוצות קטנות תוך שמירה על ריחוק. 6% מהמצביעים בנבאדה ו-7% באוהיו אמרו שהם עדיין מתלבטים.