1 צפייה בגלריה
משה יעלון
משה יעלון
משה (בוגי) יעלון
(צילום: אבי מועלם)
ספק אם יש רמטכ"ל שחטף ביקורת על פגיעה בזכויות אדם יותר מבוגי יעלון. הוא הרי פיקד על צה"ל בשנים הקשות ביותר של האינתיפאדה השנייה. זו הייתה התמודדות קשה. המאבק בטרור הפיגועים גרם לפגיעה גם בחפים מפשע. האמצעים שנקט צה"ל זכו לביקורת ארסית. בהפגנות ברחבי העולם הונפו שלטים שבהם צוירו יחד מגן דוד וצלב הקרס הנאצי. יעלון היה אז גם בין ממלאי הפקודות של הדרג המדיני וגם נותן הפקודות, על תקן רמטכ"ל.
לאחר שפרש מצה"ל דרכו בליכוד הייתה סלולה. היו שלבים שבהם היה נדמה לו שככל שילך ימינה יותר, התמיכה בו תהיה גדולה יותר. כשכבר היה המשנה לראש הממשלה השתתף יעלון בכנס של "מנהיגות יהודית" בראשות משה פייגלין, וכינה שם את "שלום עכשיו" והאליטות "וירוס".
בתפקיד שר הביטחון ניהל יעלון את מבצע "צוק איתן", עוד מבצע שהוליד גל של השוואות מופרכות בין חיילי צה"ל לנאצים. באוקטובר 2015 החלה אינתיפאדת הסכינים. ושוב צץ לו גל חדש של טענות סרק על פשעי מלחמה מצד חיילי ישראל, שמחסלים פלסטינים עם יד קלה על ההדק. אם חלילה תצלח מזימת שונאי ישראל, מהארץ ומהעולם, ובית הדין בהאג יחליט להאשים בפשעי מלחמה, יעלון יהיה אחד היעדים העיקריים. כאשר שונאי ישראל למיניהם טוענים שישראל נאצית, הם מתכוונים גם, ואולי בעיקר, לאנשים כמו יעלון.
עד שעזב את תפקיד שר הביטחון, במאי 2016, היה יעלון משרת נאמן של נתניהו. זה לא שאסור לשנות עמדה. נסיבות משתנות. מתבגרים. מתפכחים. העניין הוא שאצל יעלון זה משהו אחר. שנאה פוליטית, שאין לה קשר למחלוקת פוליטית, מעבירה אנשים על דעתם. הרי יעלון ימני יותר מנתניהו. בימי המשא ומתן שניהל ג'ון קרי היה יעלון הסמן הימני של הצמרת הישראלית.

המאבק של יעלון בנתניהו לגיטימי. זו הדמוקרטיה. אלא שאתמול (יום א'), לפי יעלון, אלה השוטרים שהפכו למקור הסכנה. הם ממלאים פקודות של השר אמיר אוחנה ושל ראש הממשלה. ולכן, הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר המליץ להם לקרוא את "ממלאי הפקודות".
מדובר בספר שיש בו השוואה בין המעשים הנפשעים של הנאצים לבין אלה של מנהיגי ישראל. דווקא את הספר הזה? ההיסטוריון הדגול שלמה אהרונסון, שהלך לעולמו רק בפברואר השנה, פרסם ביקורת קטלנית במיוחד על הספר. "זהו פמפלט פוסט-ציוני", כתב. "עצם האנלוגיה אופיינית לדרכי המחשבה של קנאים". והפמפלט הפוסט-ציוני הזה, שמבצע "אנלוגיה משוקצת", הפך להמלצת השבוע של יעלון.
זה מוזר, משום שכאשר שונאי ישראל עושים נאציפיקציה לישראל, הם מתכוונים בעיקר לאנשים כמו יעלון. ועכשיו זה יעלון עצמו שמאמץ את סגנון המחשבה המעוות שלהם, ומבצע אוטו-נאציפיקציה. מה, לעזאזל, קורה לאיש הזה?
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com