לילה של התפרעויות בדרום, בצפון ובמרכז: בכבישי הנגב נרגמו כלי רכב סמוך ליישובי הבדואים, ורכב של נהגת הוצת. ליד אום אל פחם מכונית נרגמה באבנים ונוסעיה נפצעו קל, בכפר כנא הותקף תושב נוף הגליל ובלוד הוצתה מכינה.
ההסלמה הביטחונית בימים האחרונים באירועי הר הבית בירושלים וההתלקחות מול ארגוני הטרור ברצועת עזה, הניעו ערבים ישראלים לצאת אל הרחובות ולפגוע באזרחים, שוטרים ובסמלי שלטון.
10 צפייה בגלריה
נזק נזקים תלמוד תורה מכינה שריפה הצתה פגיעה ב רמת אשכול לוד הסלמה ביטחונית מהומות עימותים יהודים ערבים
נזק נזקים תלמוד תורה מכינה שריפה הצתה פגיעה ב רמת אשכול לוד הסלמה ביטחונית מהומות עימותים יהודים ערבים
הנזק במכינה הצבאית בלוד
(צילום: אריק צונץ)
10 צפייה בגלריה
נזק נזקים תלמוד תורה מכינה שריפה הצתה פגיעה ב רמת אשכול לוד הסלמה ביטחונית מהומות עימותים יהודים ערבים
נזק נזקים תלמוד תורה מכינה שריפה הצתה פגיעה ב רמת אשכול לוד הסלמה ביטחונית מהומות עימותים יהודים ערבים
(צילום: אריק צונץ)
10 צפייה בגלריה
נזק נזקים תלמוד תורה מכינה שריפה הצתה פגיעה ב רמת אשכול לוד הסלמה ביטחונית מהומות עימותים יהודים ערבים
נזק נזקים תלמוד תורה מכינה שריפה הצתה פגיעה ב רמת אשכול לוד הסלמה ביטחונית מהומות עימותים יהודים ערבים
(צילום: אריק צונץ)
בעיר המעורבת לוד הוצת מבנה המכינה הצבאית בשכונת רמת אשכול. חניכים שהתפנו מהמבנה חילצו את ספרי התורה ויצאו ללא פגע. במקביל הוצת עץ בצמוד לנקודת המשטרה בשכונה. בנוסף הוצתו כלי רכב ונגרמו נזקים לכלי רכב אחרים. בעימותים, שהתרכזו ברמת אשכול ובעיר העתיקה, יודו אבנים לעבר תושבים ועוברי אורח ושוטרים. המשטרה עצרה 17 חשודים בהפרות הסדר.

10 צפייה בגלריה
דגלי פלסטין שנתלו בלוד
דגלי פלסטין שנתלו בלוד
עיריית לוד הורידה דגלי פלסטין שנתלו בעיר
(צילום: רועי רובינשטיין)
ראש העיר לוד יאיר רביבו אמר בעקבות שורת האירועים האלימים: "אני מגנה בכל תוקף את אירועי האלימות של צעירים ערבים מלוד וקורא להרגעת הרוחות בלוד ולהימנע מלהיגרר לפרובוקציות. המשטרה אשר מטפלת בהפרות הסדר תביא את הפורעים על עונשם במלוא החומרה.
"נפעל יחד באפס סובלנות כלפי כל גילוי אלימות, הפרת סדר ופגיעה בביטחון הציבור ונעשה את הכול כדי לשמור על סמלי השלטון והמשילות בלוד". כפועל יוצא מהאירועים, הנחה רביבו לבטל את קיומו של השוק העירוני "כדי למנוע סיכון כלפי הסוחרים והקונים". בכיר במשטרה אמר: "לוד ממש בוערת. הפרות הסדר לאורך כל הלילה היו של צעירים שחיפשו ליידות אבנים ולהצית כלי רכב".
ואם לא די בכך, במהלך הלילה נורה למוות מוסא חסון, תושב לוד בן 25. הבוקר הודיעה המשטרה כי לאחר חקירה של היחידה ללחימה בפשיעה במרחב שפלה, נעצר גבר יהודי בן 34 בחשד למעורבות בירי שאירע בשכונת הפרחים בעיר. הנסיבות עדיין לא ברורות וכעת נבדק הרקע למעשה.
מהפרטים והעדויות שבידי המשטרה עולה כי קבוצת צעירים הפרו את הסדר, יידו אבנים וניסו להצית פחים. בשלב מסוים החלו יריות לעבר הצעירים מכיוון לא ברור. ארבעה מהם נפצעו מהירי, חסון נפצע אנושות ומת מפצעיו.
10 צפייה בגלריה
הנרצח בלוד מוזא חסון
הנרצח בלוד מוזא חסון
הנרצח בלוד מוסא חסון. הנסיבות עדיין לא ברורות
במהלך הלילה התגודדו ברחבת המיון של בית החולים אסף הרופא בצריפין מאות מתפרעים שהגיעו למקום בעקבות קליטת חבריהם הפצועים מהפרות הסדר בלוד וברמלה. המתפרעים השליכו אבנים, השחיתו ציוד, קיללו ואיימו על הצוותים הרפואיים שנאלצו להסתתר מחשש לחייהם. כמו כן הופנו איומים מפורשים כלפי ערבים בצוות הרפואי על כך שהם ממשיכים לעבוד בחדר המיון בתקופה זו.
מבית החולים נמסר כי הצוותים הרפואיים נאלצו לפנות חלק מהמטופלים לאזורים מוגנים ולהסתגר במשך דקות ארוכות מחשש לחייהם. כוחות משטרה ויס"מ שהוזעקו למקום, פיזרו את המתפרעים באמצעות רימוני הלם.

בנגב נרשמו במהלך הלילה הפרות סדר רבות של צעירים בדואים, שכללו ניסיונות לפגוע בתחנות משטרה, הצתת כלי רכב ויידויי אבנים. ביישוב שגב שלום התעמתו מתפרעים שוטרים ויידו לעברם אבנים. 15 חשודים נעצרו.
בעיר רהט ניסו עשרות פורעים לפגוע בתחנת המשטרה. 10 בני אדם נעצרו. בתל שבע תקפו פורעים את נקודת המשטרה במקום. המשטרה עצרה חמישה חשודים ביידוי אבנים. במקביל, צעירים בדואים השליכו אבנים לעבר אוטובוס וכלי רכב בכבישים 6, 25 ו-80.
10 צפייה בגלריה
מהומות בשגב שלום
מהומות בשגב שלום
התפרעויות בשגב שלום
אירוע חמור במיוחד אירע בצומת שוקת. כמה פורעים עצרו נהגת, הוציאו אותה מרכבה והציתו אותו. נהג משאית שחלף במקום חילץ את האישה. שוטרים שהגיעו למקום פינו את הנהגת לתחנת משטרה סמוכה.
אביחי מרציאנו וידידתו נפצעו באורח קל מאבנים שהושלכו לעבר רכבו בכביש 25. "סמוך לשעה 1:00 בלילה היינו בדרך חזרה לבאר שבע. ליד אבו כף ראינו על הכביש צמיגים בוערים וסביבם כ-30 צעירים. כשהתקרבנו למקום הם החלו ליידות אבנים לעבר הרכב. השמשות התנפצו, האטתי ואז הם פשוט התלבשו על הרכב.
"אחד הצעירים שנצמד לחלון שלי פיצץ אותו עם סלע שפגע בפנים שלי. הוא המשיך להכות אותי בראש ובלסת עם הסלע. אלה היו רגעי אימה, אי אפשר היה לדעת לאן זה ילך. ביקשתי מהם 'אל תהרגו אותנו', אבל לא היה אכפת להם. הם המשיכו במכות ותוך כדי התקשרתי למוקד 100. אמרו לי שתוך כמה דקות יגיעו ניידת ואמבולנס. נסעתי קדימה, ניסיתי לברוח, אבל לא הצלחנו להתרחק".
מרציאנו סיפר עוד: "נהג האמבולנס התקשר אליי ואמר שהוא מבין איפה אני, אבל המשטרה אמרה לו לא להיכנס עד שיגיע תגבור כוחות. הבנתי שאנחנו חסומים, ניסיתי לומר לו שאם הוא יחכה לא יהיה את מי להציל. ראיתי חצי קילומטר ממני אמבולנס עם אורות מהבהבים, אבל לא הייתה לי דרך להגיע לשם. אחד החובשים פרץ מחסום משטרתי וחילץ אותנו משם. עד עכשיו המשטרה לא חזרה אליי, אין לי מושג מה קרה עם הפנייה שלי אליהם".
10 צפייה בגלריה
אביחי מרציאנו נפגע מידוי אבנים סמוך ליישובים בדואים
אביחי מרציאנו נפגע מידוי אבנים סמוך ליישובים בדואים
"חובש פרץ מחסום וחילץ אותנו". מרציאנו
גם רכבו של שמוליק פיין מעתניאל נרגם באבנים, אך למזלו הוא הצליח לפרוץ מחסום שהציבו מתפרעים. "סמוך ל-00:30 בלילה נסעתי יחד עם אשתי לסורוקה. עד צומת חורה הנסיעה הייתה רגועה. פתאום אנחנו רואים אורות וכשהתקרבנו הבנו שאלה צמיגים בוערים. עשרות בדואים עם סלעים בידיים, הניחו גדר ברזל על הכביש בשני הכיוונים.
"יש לנו סובארו, רכב שנראה 'ערבי', אז לקח להם שנייה לקלוט. פתחתי חלון וצעקתי 'אנחנו נוסעים לבית חולים'. הם זרקו אבן על השמשה האחורית. קלטתי שזה לא מעניין אותם ונתתי גז. הגדר עפה לעבר הבדואים ואני המשכתי בנהיגה. האוטו מזגזג, אשתי התחילה לבכות. אם לא הייתה לי תושייה מלמעלה יכולנו להישאר שם. התקשרנו למשטרה, ביקשנו שישלחו ניידת, אבל מאז לא דיברו איתנו".

במקביל נרגם באבנים אוטובוס של תלמידי ישיבה בכביש 80 בנגב. הרב אליאב תורג'מן סיפר: "חזרנו מריקוד הדגלים בירושלים. אמרו לנו שכביש 25 סגור, לא הגיוני שסוגרים ככה כביש ראשי. התקשרתי למשטרה ואמרו לנו להמשיך בכביש 80. חטפנו מלא אבנים קילומטר לפני צומת ערוער. הכביש היה חסום עם צמיגים בוערים. אני קצין במילואים וזה הזכיר לי הפרות סדר באיו"ש.
"הייתה שם ניידת משטרה שפשוט עמדה ולא עשתה כלום. בצומת ערוער היו ארבע ניידות. הסיבה היחידה שלא יריתי הייתה חשש מחקירת משטרה. היו שם עשרות פורעים, והשוטרים לא יצאו מהרכב. הם לא פינו את הכביש מהצמיגים הבוערים. אני לא יודע מה לחשוב על מה שקרה. היינו כל הזמן עם מוקד 100 בטלפון וכל הזמן הזה זרקו עלינו אבנים. הנחיתי את התלמידים לשכב למטה ולהגן על הראש".
10 צפייה בגלריה
תלמידי ישיבה שהאוטובוס שלהם נרגם באבנים ליד יישובים בדואים
תלמידי ישיבה שהאוטובוס שלהם נרגם באבנים ליד יישובים בדואים
אוטובוס של תלמידי ישיבה נרגם באבנים
מתנועת "רגבים" נמסר בתגובה לאירועים האלימים בדרום ובמקומות אחרים בארץ: "שנים אנחנו צועקים שאי אכיפת החוק וחוסר המשילות יוצרים אקס טריטוריות שבהן הכול מותר. הלילה האחרון הוכיח שאיפה שלא ייאכפו חוקי תכנון ובנייה, מנהל תקין ועבירות אלימות, תיכנס האנרכיה".

שני שוטרים נפצעו קל בניסיונות דריסה

בתום לילה של התפרעויות במחוזות הצפוניים של המשטרה, נעצרו קרוב ל-100 מתפרעים ערבים שהפגינו, חסמו כבישים, הציתו צמיגים ופחי אשפה וגם תקפו עוברי אורח ושוטרים.
האירועים המרכזיים התרחשו בחיפה ובוואדי ערה, אך הפגנות היו כמעט בכל היישובים הערביים ובכללם יישובים של בדואים בגליל. בחיפה הפגינו עשרות במושבה הגרמנית, התעמתו עם השוטרים ויידו לעברם בקבוקים ואבנים, והבעירו צמיגים באמצע רחוב בן גוריון, הרחוב המרכזי במושבה.
בוואדי ערה חסמו המפגינים את כביש 65 לפרקי זמן ממושכים, ובשתי הזדמנויות שונות פגעו בשוטרים וניסו לדרוס אותם. שני שוטרים נפצעו באורח קל. המשטרה עצרה בשני האירועים 31 מתפרעים.
בכביש 79, באזור היישוב הבדואי ביר אל מכסור, השליכו מתפרעים אבנים לעבר רכב חולף, ונהגו, כבן 25, נפצע באורח קל. הוא פונה על ידי מד"א לבית החולים רמב"ם בחיפה.
גם צומת המוביל נחסם לפרקים בצמיגים ופחים בוערים, וגם כביש 85 באזור היישוב נחף הסמוך לכרמיאל. המפגינים פוזרו באמצעות ירי רימוני הלם.

"עשרות אנשים תקפו באבנים ומקלות"

בכפר כנא תקפו מתפרעים את ראובן בן חמו, חרדי מנוף הגליל כבן 50. הם השליכו אבנים על רכבו ותקפו אותו באלימות רבה. תושבים אחרים סייעו לו להימלט מהמקום, הכניסו אותו לביתם ועזרו לו להגיע לבית החולים פוריה בטבריה, שם קיבל טיפול רפואי ונשלח לביתו.
בן חמו סיפר בבית החולים כי היה בדרכו מטבריה לביתו, לאחר שהביא מצרכים לבית תבשיל שהוא מפעיל. "ניצלתי בניסים ונפלאות. זה לא מובן מאליו. הייתי בסיטואציה מאוד לא מובנת. הייתי בנסיעה שגרתית מטבריה בחזרה לנוף הגליל. הותקפתי על ידי המון, עשרות אנשים, באבנים ובמקלות, ואם לא ה' ששלח כמה אנשים טובים מהאזור שהוציאו אותי מהרכב ולקחו אותי לביתם, לא הייתי יושב עכשיו ומספר את העניין הזה.
"בסך הכול זה היה יום שגרתי. נסעתי לטבריה לגייס אנשים טובים, סחורה וכספים לבית התבשיל של חסדי מנחם. מה שמדהים שבית התבשיל מסייע לאנשים מכל הסוגים. יהודים, ערבים, לכולם. זה לא ייאמן שאתה רוצה לעשות טוב ואתה מוצא את עצמך במקום כזה. אין לי מילים לאותם אנשים שסיכנו את עצמם להציל אדם שהם לא מכירים בכלל, אדם זר".

בבית החולים בטבריה טופלו במהלך הלילה 11 פצועים מההפגנות בכפר כנא, ביר אל מכסור, שפרעם וצומת גזית. בין הפצועים היו שלושה ילדים ושני שוטרים. באופן חריג נערכו הפגנות גם ביישובי הבדואים בגליל התחתון, בהם זרזיר ושיבלי.
בתחומי המחוז נעצרו בלילה 67 בני אדם, ובמשטרה אומרים כי צפויים מעצרים נוספים. "משטרת ישראל שבה וקוראת למנהיגים לפעול למניעת התנהגות בריונית ואלימה", נמסר מהמחוז הצפוני. "אירועים אלה עלולים להטיל צל כבד ולפגוע במרקם היחסים הקיים בין התושבים".
בתום התייעצות ביטחונית שקיים השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה עם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ובכירים נוספים במערכת הביטחון בעקבות אירועי האלימות ברחבי הארץ לאורך הלילה, הוחלט על גיוס מיידי של 8 פלוגות מג"ב במילואים לצורך תגבור כוחות המשטרה ומשמר הגבול ברחבי הארץ.