2 צפייה בגלריה
פלסטינים במעברים
פלסטינים במעברים
פלסטינים במעבר ליד ירושלים
(צילום: דובר צה"ל)
"עוד לפני הבחירות לכנסת הנוכחית הבהרנו והדגשנו בפני ציבור הבוחרים ובכל הזדמנות, כי אנו מעדיפים מדינה יהודית, ולו גם לא בכל חלקי ארץ ישראל, על פני מדינה דו-לאומית שתבוא לעולם אם יסופחו ‎2.2 מיליוני פלסטינים תושבי רצועת עזה והגדה המערבית. היה עלינו לבחור בין ארץ ישראל השלמה שמשמעותה מדינה דו-לאומית והרכב האוכלוסייה שלה נכון להיום יהיה ‎5.4 מיליוני יהודים ויותר משלושה מיליוני פלסטינים".
את הדברים הללו אמר ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל ב-5 באוקטובר 1995, בנאום האחרון שנשא בכנסת לפני הירצחו. מאז ועד היום כמעט ולא השתנה דבר בסטטוס בין מדינת ישראל לבין הפלסטינים. למרות השליטה של הרשות הפלסטינית על שטחי A ו-B, המהווים 40% מהגדה המערבית, בפועל מדינת ישראל היא עדיין הריבון בשטח. ההבדל העיקרי הוא שהאוכלוסייה גדלה באופן משמעותי, ועל פי הערכות יש כיום שוויון בין מספר היהודים והמוסלמים בין הירדן לים.
בעוד תוכנית הגרעין האיראנית מהווה ללא ספק איום קיומי ראשון במעלה על מדינת ישראל, המצב הקיים שבמסגרתו הפלסטינים עדיין לא הגשימו את שאיפתם הלאומית בדמות הקמת מדינה מהווה איום קיומי גדול אף יותר. בעוד הנושא האיראני מקבל במה ניכרת – הן על ידי המועמדים השונים במערכת הבחירות וכפועל יוצא גם על ידי התקשורת - הנושא הפלסטיני כלל לא מוזכר. זה היה נכון בשלושת סבבי הבחירות הקודמים, וזה נכון שבעתיים במערכת הבחירות הנוכחית.
למה חוששים המועמדים לגעת בתפוח האדמה הלוהט? כנראה מחשש לפגיעה אלקטורלית. ראוי היה שהנושא הפלסטיני יהווה חלק מרכזי בבחירות 2021
לא תמיד חששו ראשי המערכת הפוליטית להתבטא בפומבי בנוגע לחזונם העתידי להתמודדות אל מול האיום הדמוגרפי בסכסוך הישראלי-פלסטיני. למעשה, עד העשור האחרון עמד הנושא במרכז כל מערכות הבחירות. כיום, לקראת בחירות 2021, אף מפלגה או מועמד לראשות הממשלה המייצגים את הזרם המרכזי של הציבור הישראלי לא מתייחסים כלל לסכסוך ולא מציעים דרך להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
קמפיין בחירות 2021 נכנס לישורת האחרונה ועדיין לא שמענו מהו החזון של בנימין נתניהו, יאיר לפיד או גדעון סער לגבי עתיד שטחי הגדה המערבית, או כיצד יבטיח כל אחד מהם רוב יהודי מוצק.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער, בנימין נתניהו ויאיר לפיד
גדעון סער, בנימין נתניהו ויאיר לפיד
גדעון סער, בנימין נתניהו ויאיר לפיד. ממלאים פיותיהם מים
(צילום: חיים צח לע"מ, קובי קואנקס)
חרף מגפת הקורונה והמשבר הכלכלי הנלווה אליה, שמהווים את הנושא המרכזי בבחירות 2021, היה ראוי שהמועמדים לראשות הממשלה יציגו הסתכלות רחבה ככל הניתן על האתגרים המרכזיים של מדינת ישראל.
אורי ורטמןאורי ורטמן
כדי להתגבר על האיום הדמוגרפי שמציב הסכסוך עם הפלסטינים דרושה אסטרטגיה ברורה להפרדה בין שני העמים. אך במקום להבהיר לציבור הישראלי כיצד הם מתכוונים להתמודד עם האתגר החשוב הזה, בוחרים כלל ראשי המפלגות הגדולות להתעלם מהבעיה, כאילו היא כלל לא קיימת.
למה חוששים המועמדים לגעת בתפוח האדמה הלוהט? כנראה מחשש לפגיעה אלקטורלית. אבל בין אם מדובר בחתירה למימוש רעיון שתי המדינות לשני עמים על ידי הסכם שלום, ובין אם על ידי ביצוע מהלך חד-צדדי שיבטיח לישראל המשך שליטה על נכסיה הביטחוניים בבקעת הירדן ובגושי ההתנחלויות, ראוי היה שהנושא הפלסטיני יהווה חלק מרכזי בבחירות 2021.
  • אורי ורטמן הוא דוקטורנט למדע המדינה באוניברסיטת דרום וויילס בבריטניה ועמית מחקר במכון לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com